T O P I C R E V I E W |
drkim |
Posted - 2008/07/03 : 12:45:28 Hej!
Väldigt nöjd med mitt ljud just nu, men med tanke på alla trådar ang. akustik och goda råd från Pär E - så inser jag att det skulle kunna bli ännu bättre med diffusering bakom mina Martin Logan Vantage...
Då jag nyligen gjort i ordning mitt rum/hus och tapetserat väggen bakom stereon med en tapet som jag verkligen gillar, så känns det inte så kul att börja riva eller spika upp nått som döljer den - därför funderar jag på att hitta på något DIY-diffusorvägg i plexiglas (eller liknande)...
Det jag skulle vilja veta är om någon har några erfarenheter, tips eller på något annat sätt input om detta...
Jag vet ingenting om plexiglas, har inte ens kollat vad som finns att köpa eller vad det kostar - så inga funderingar är för små eller för stora...
I rummet finns redan akustiktak och skumhörn från Golden Age...
Rummet i fråga ser ut så här:
Mvh Jocke |
23 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Double A |
Posted - 2008/07/11 : 14:55:17 Fasen! du kom på mig |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/07/09 : 22:40:35 quote: Vi får bara se till att vi har lite "riktigt" lim! Typ kontakt lim super eller liknande, kan ju bli hur kul kväll som helst
Om det blir hur kul som helst har du hyperventilerat limångorna!
|
Double A |
Posted - 2008/07/09 : 21:21:05 Det är väll klart jag är med på en klipp o klistra kväll
Vi får bara se till att vi har lite "riktigt" lim! Typ kontakt lim super eller liknande, kan ju bli hur kul kväll som helst |
drkim |
Posted - 2008/07/08 : 18:50:34 Double A wrote:
quote: Mitt alternativ tipps är att du tar lite av din snygga tapet (om du har någon bit kvar) skär små fyrkanter av den, limma sedan in fyrkantena i rätt ordning i ett par Golden horn. Placera sedan GH mönsterpassat på väggen så är du klar! Enkelt, lätt och smidigt
Haha - du skulle må då va? - men visst vi kan ju ta en klipp och klistrakväll du och jag....
Engelholm! Vi får ta ett snack på grillfesten...
Svante F! Intressant -även om det inte riktigt är vad jag tänkt mig...
adhoc! Intressant - ska ta mig en riktig funderare
Blir inget bygge förren tidigast till hösten i alla fall - mkt som pockar på uppmärksamheten nu på sommaren...
Mvh Joakim |
adhoc |
Posted - 2008/07/08 : 14:38:28 Drkim, QRD-diffusorn är en matematisk modell. Frångår du den kan du inte förvänta dig uppnå exakt de resultat för diffusion eller absorbtion som visas i diverse tabeller och diagram. -Gäller bredd och djup på facken, deras antal samt det är tätt och inte "pyspunka" mellan dem. Vill man bygga flera st och rada upp dem bredvid varandra enligt det mest ekonomiska och enklaste alternativet (alltså en diffusor baserad på primtalet 7), bör man invertera byggdjupet för facken på någon / några av dem för att få mindre lobverkan. De flesta QRD-diffusorer, oavsett fabrikat, som säljs är baserade på 7 och ger mediokra resultat jämfört med motsvarande storlek BAD-panel.
Jag skulle inte oroa mig alltför mycket för att plexi- eller acrylglas "sjunger med", det är ett ganska "dött" material. Vore det tvärtom, skulle det inte vara så populärt i skivspelare. Oroar du dig för hur fönster och masonit- eller plywoodbakstycken på bokhyllor och soffor sjunger med?
Du behöver inte räkna på något alls egentligen för BAD-panelen, det är bara att kopiera den rakt av. Det finns bild på den, med hålplacering och allt, i länkarna jag la in. Hålstorleken är Ø 12,7 mm (1/2-tum) använd Ø 13 mm i stället, panelsidorna är 2 fot i längd = 600 mm, lite avrundat eller multiplar av 2 fot. Böjer du till panelen blir diffusionsegenskaperna bara bättre, inte sämre, jämfört med en plan.
|
Svante F |
Posted - 2008/07/08 : 14:06:40 Exempel på akustikprodukter av plexiglas:
http://www.deamp.com/?shw=PRDPNL
Visserligen i detta fall snarare absorbenter men...
|
EngelholmAudio |
Posted - 2008/07/08 : 12:41:26 quote: Antar att det blir bättre ju tjockare materialet är? därmed oxå dyrare...
Tjockleken sätter resonansfrekvensen och tjockare (/tyngre) sänker den. Om det är bättre eller sämre är omöjligt att svara på!
quote: Men du kanske kan guida mig så jag slipper de värsta misstagen
Visst - fakturan kommer lagom till jul! Några enklare grejer kan vi ta per PM eller så...
|
drkim |
Posted - 2008/07/06 : 22:04:48 Antar att det blir bättre ju tjockare materialet är? därmed oxå dyrare...
Men alternativen är ju just nu, att göra nått eget i plexi, lite trail and error i så fall..
Det andra alternativet är ju att lämna väggen orörd - då jag inte har lust att bygga nått som täcker väggen (DIY eller nått färdigt), men visst man kanske kan räkna fram nått bra - men jag tror inte att jag har kunskapen och köpa den tjänsten drar väl oxå iväg kostnadsmässigt... Men du kanske kan guida mig så jag slipper de värsta misstagen
Mvh Jocke |
Double A |
Posted - 2008/07/06 : 22:00:38 Klart spännande projekt!
Min erfarenhet av plexi är att det är riktigt tråkigt att slipa kanterna tills dom blir "glas-klara", och utan den arbetsinsatsen tror jag det kommer se fult ut!
Mitt alternativ tipps är att du tar lite av din snygga tapet (om du har någon bit kvar) skär små fyrkanter av den, limma sedan in fyrkantena i rätt ordning i ett par Golden horn. Placera sedan GH mönsterpassat på väggen så är du klar! Enkelt, lätt och smidigt
|
EngelholmAudio |
Posted - 2008/07/06 : 15:29:38 quote: Pär! Hur är det med självsvängning och absorbering med plexi?
Tja, vad skall jag säga? Den kommer finnas där, både absorption och självsvägningen! Dessutom lite okontrollerat vart (om man inte gör FEM-beräkningar/simuleringar).
Kanske inte ett stort problem om du inte tänkt tapetsera med diffusorerna, men enligt mitt något kompromisslösa sätt att se det är det ju synd att börja "fel".
|
drkim |
Posted - 2008/07/04 : 12:30:08 quote: Yes - och dessutom absorberar kraftigt vid vissa frekvenser.
Får man ju hoppas att det är vid rätt frekvenser det absorberas...
Kommer med största sannolikhet inte bli glas - känns mycket svårhanterbart...
Pär! Hur är det med självsvängning och absorbering med plexi?
Mvh Jocke |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/07/04 : 11:50:16 quote: Jag är mest rädd att det sjunger med.
Yes - och dessutom absorberar kraftigt vid vissa frekvenser.
|
johan.björklund |
Posted - 2008/07/04 : 11:17:55 Att slipa kanter o hörn är inga bekymmer, gammal terrariebyggare Jag är mest rädd att det sjunger med. |
EuphoniC |
Posted - 2008/07/04 : 10:55:01 4 mm glas kostar ca 400 kr kvadratmetern och man kan beställa det med smått fasade kanter så blir det trevligt att hantera - men herrejösses vad tungt det blir!
Ingen fara med att det går sönder, det tål att du kastar det mot dig. |
drkim |
Posted - 2008/07/04 : 10:26:54 Ja det är ju ett alternativ - tror dock inte vanligt fönsterglas är så lämpligt... vasst och skört... Misstänker att den typ av glas, som man behöver, är minst lika dyrt som plexi..
Man måste ju kunna hantera det, städa osv utan att vara rädd att det går sönder eller att man skär sönder sig...
Mvh Jocke |
johan.björklund |
Posted - 2008/07/04 : 07:55:31 Glas borde gå, är inte det billigare än Plexi ? |
drkim |
Posted - 2008/07/04 : 07:02:41 Ok, tack för din input - det verkar vara sunda åsikter, menar du att det är så viktigt med att få allt exakt rätt när man gör en "QRD-variant" att det måste göras efter en särskild modell? Vad händer om man helt enkelt bara gör en panel med slumpvist vinklade plexiplattor - även om inte effekten blir helt optimal så borde man ju ju få en tydlig förbättring gentemot en slät vägg?
BAD-panelen verkar ju vara ett intressant alternativ, frågan är bara hur snyggt det blir - med det andra alternativet skulle ju dessutom en ganska fräck optisk effekt kunna uppstå med rätt belysning osv...
Såga och fräsa själv är nog uteslutet - kommer detta någon gång ske så beställer jag alla delar färdigutskurna...
Mvh Jocke |
adhoc |
Posted - 2008/07/04 : 00:08:15 Jag skulle avråda från att ge sig på att göra en QRD-variant i plexiglas. Jag har gjort några stycken i 6 mm plywood, baserade på primtal 23, det är ett j-kla pyssel med alla måttanpassningar och det går åt mycket material!
Fräsa spår och såga i plexiglas är inget kul iom att plasten har en tendens att "klegga" om man kör med fel hastighet/avverkning och det blir för varmt. En annan sak att tänka på är att "bottnarna" i QRD:en ska vara lufttäta, inte lätt iom att du inte får såga eller fräsa snett med mer än någon 1/10 mm. Visst, fyll glipan med lim men hur snyggt blir det ?
Ska du inte skymma din tjusiga tapet och ha något konstverksliknande i plexiglas skulle jag överväga 1,5-2 mm tjock plexiglas som en BAD-panel. Den är enkel att göra, om än tidsödande tråkig med alla dess hål. Vill du göra den mer "spejsad", kan du göra den lätt S-kurveformad med över-och underliggare från någon planhyvlad ekbräda. Nubba fast över-och underkant av plexiskivan i de kurvade ekbrädorna, dölj sedan nubbraden med självhäftande aluminium- eller guldtejp.
Några länkar att sno idéer från: http://www.rpginc.com/cgi-bin/byteserver.pl/news/library/opt_diff.pdf en "S-kurva" ca 7 cm djup har du på sidan 9.
http://www.rpginc.com/news/seminars/Diffuse_Seminar_2007_RPG_Diffusor_System.pdf sidor som kan ge inspiration är tex 20, 21, 25, 30-34.
Genom att bara göra en enkel kurva med ca 7 cm utbuktning utefter 60 cm bredd förbättras diffusionsegenskaperna ca 4-7 dB (beror på frekvensen) jämfört med en plan panel. http://www.rpginc.com/products/badarc/index.htm
(Absorbtionskurvorna i diagrammen kan du glömma då du inte vill ha någon glasfiberskiva bakom panelen)
|
drkim |
Posted - 2008/07/03 : 16:12:30 Hmm - svarar på min egna fråga...
Hittat lite olika priser och standardmåttet på en platta plexi ligger på 3050x2030 mm. och ska man ha 5 mm tjocklek så ligger priset på ca 650 kr / m2 - går man upp till 10 mm tjocklek så hamnar man plötsligt på 1550 kr / m2...
http://www.plastmekano.se/data/images/medieupload/prislistapmmaf.pdf
Ja det drar ju onekligen iväg för det går ju åt lite material om man ska få nån effekt...
Mer tankar kring detta någon?
Mvh Jocke |
drkim |
Posted - 2008/07/03 : 15:44:59 Ja den var riktigt snygg, jag hade nog tänkt mig en lösning där man tar plexibitar ca 1500 mm långa och sedan en över- och underliggare i plexi eller annat material, sedan sätts detta ihop genom att man spårar över och underliggare samt fixerar med transparent silicon - sedan så skruvas hela rasket upp på väggen bakom respektive högtalare...
Man kanske inte ens behöver spåra, utan kanke bara kan sätta detta med silicon? Med denna lösning kan man ju individuellt vinkla de olika delarna och på så vis testa innan man definitivt monterar fast allt...
Blir ju inget slitage eller något man pillar på i onödan så det behöver ju inte sitta fastsvetsat - bara det sitter fast så mkt så att vibrationer undviks...
Detta borde ju gå att lösa - problemet är väl att såga ut bitarna på ett snyggt sätt och givetvis priset, om det är så dyrt som ni antyder...
Någon som vet mer exakt vad det kan gå på och i hur stora flak köper man normalt plexi?
Mvh Jocke |
EuphoniC |
Posted - 2008/07/03 : 15:32:46 Mycket snygg En sådan kombination av helmholtz med diffusortopp hade varit varmt välkommet hemma hos mig! |
Mc Square |
Posted - 2008/07/03 : 14:12:40 Visserligen tror jag det är redigt glas i den här,men visst var den snygg?
|
johan.björklund |
Posted - 2008/07/03 : 13:38:19 Fungerar nog skit bra !! Kostar MULTUM ! |