HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Speaker Placement & Positioning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
ninja Posted - 2008/06/02 : 22:17:39
http://www.soundfountain.com/amb/speaker.html

14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2008/06/05 : 23:18:09
OK, jag ger "min" förklaring på "tvärtomspråket".

"If possible you should put no table"

If possible you shouldn't put any table..."
Ronnie_Ericsson Posted - 2008/06/05 : 22:50:33
Jag håller med om allt du skrev, typ. Du nyanserade lite mer.
Komponentplaceringen gäller förstås alldeles utmärkt när det handlar om skivspelare, även om jag tror man får göra något riktigt dumt för att det ska bli lika kritiskt som högtalarplaceringen.

Det där med kondensatorerna och toroidtrafon tolkade jag kanske konstigt. Jag är van att tänka i klass A (alltså.. ja, inte som om min hjärna går i klass A, det är inte alltid den gör) :-)
Varför skulle man använda en trafo med stort Voltampere-tal istället för en stor kondensatorbank? Det lät i artikeln som om man väljer antingen det ena eller det andra, och att variablerna är beroende av varandra på något vis.
ztenlund Posted - 2008/06/05 : 00:21:11
Håller nog inte riktigt med, lite mer nyanserade kommentarer skadar nog inte...
quote:
quote:
Using racks with four legs is better than to use the three legged variety. And what is the material of the shelves?

blaj!

Nej, inte blaj. Racket kan ha viss betydelse beroende på vad som står på (skivspelare t ex). Däremot är jag tveksamt till att just antalet ben skulle vara den mest väsentliga variabeln.

quote:
quote:
Positioning amplifiers, turntables and CD-players is as important as it is in the case of loudspeakers, as you all know.

nej

Placeringen av skivspelaren är väl trots allt oerhört väsentligt. Hur viktigt det är beror såklart på skivspelarens beskaffenhet.
Placeringen av övriga komponenter torde dock inte vara lika väsentlig, även om rörförstärkare med tendenser till mikrofoni kan vara känsliga i viss mån. Å andra sidan borde nog de mikrofoniska rören bör bytas istället...

quote:
quote:
You all know from experience that the same preamplifier functions better if connected to power amplifier X and does perform less well with power amp Y

nejnej

Fungerar bra bör den väl göra med båda men det kan väl trots det vara skillnad i hur bra de passar ihop.

quote:
quote:
Maybe your amplifier has circuits with too much negative feedback and cannot deliver the energy with sufficient speed.

Ren blahonga!

Därom tvista de lärde. Erik Andersson har nog en annan åsikt i frågan än vad du har...

quote:
quote:
Maybe it is an amplifier with not enough energy storage and instead has a large toroidal transformer from which the energy is drawn.

va?!

Kondensatorbankens storlek torde vara synnerligen väsentlig för att hantera korta transienter, dock inte med hänsyn till den kontinuerliga uteffekten. Nu kan man ju tycka att den alltid borde vara tillräckligt stor så att det inte är ett problem, men att säga att variabeln inte existerar alls är väl inte rätt. Frågan är dock inte det inte är mer troligt att transformatorn är underdimensionerad.

quote:
quote:
Maybe you have high efficiency loudspeaker systems (93 to 106 dB) like Cabasse and Klipsch, and you are feeding them with heavy, prowerfull, high capacity amplifiers.

Akta så det inte blir för mycket effekt!

Vid konstruktionen av högeffektsförstärkaren kanske andra variabler har prioriterats än vid konstruktionen av lågeffektsditon, uteffekten oräknad. Därmed inte sagt att det inte skulle gå att driva högeffektiva högtalare med en förstärkare med hög uteffekt.
Fler möjligheter öppnar sig dock med högkänsliga högtalare.

quote:
quote:
As you know bridging generally gives dull sound.

Om förstärkarna är trasiga, kanske?

Just om det blir så kan man ju diskutera men bryggning ändrar kraftigt den last som förstärkaren ser. Klart att det kan påverka resultatet, särskilt om man då hamnar i närheten av vad förstärkaren klarar. Å andra sidan har man då kanske valt fel förstärkare.

quote:
quote:

And what about the loudspeaker cables? Do they transmit a well balanced, well extended frequency band?

högtalarkablar ett hot mot bandbredden?

I'll give you that one. Kanske inte det bästa sättet att uttrycka sig på...

quote:
quote:
If possible you should put no table (even the lowest) in between you and the loudspeakers.

Tvärtomspråket?

Vad då tvärtomspråket?
Det bästa är att ha en dämpad golvreflex och inget bord som ger upphov till reflexer.
Ibland kan dock bordet placeras så att den värsta golvreflexen "fastnar" under bordet istället och då kan bordet vara att föredra.
Ur rent praktisk synvinkel torde dock allting tala för bordet.

(Även ovanstående blir ju lite onyanserat med hänsyn till längden, som minst sagt redan är tillräcklig)
Ronnie_Ericsson Posted - 2008/06/04 : 21:33:46
Högtalarpositionerningssnacket lät ganska okej, även om jag inte orkade läsa allt.
Jag reagerade också lite på några andra detaljer.

quote:
Using racks with four legs is better than to use the three legged variety. And what is the material of the shelves?

blaj!

quote:
Positioning amplifiers, turntables and CD-players is as important as it is in the case of loudspeakers, as you all know.

nej

quote:
You all know from experience that the same preamplifier functions better if connected to power amplifier X and does perform less well with power amp Y

nejnej

quote:
Maybe your amplifier has circuits with too much negative feedback and cannot deliver the energy with sufficient speed.

Ren blahonga!

quote:
Maybe it is an amplifier with not enough energy storage and instead has a large toroidal transformer from which the energy is drawn.

va?!

quote:
Maybe you have high efficiency loudspeaker systems (93 to 106 dB) like Cabasse and Klipsch, and you are feeding them with heavy, prowerfull, high capacity amplifiers.

Akta så det inte blir för mycket effekt!

quote:
As you know bridging generally gives dull sound.

Om förstärkarna är trasiga, kanske?

quote:

And what about the loudspeaker cables? Do they transmit a well balanced, well extended frequency band?

högtalarkablar ett hot mot bandbredden?

quote:
If possible you should put no table (even the lowest) in between you and the loudspeakers.

Tvärtomspråket?

ninja Posted - 2008/06/03 : 21:36:15
Vad bra Marcus att fick hjälp av den!
Marcus7601 Posted - 2008/06/03 : 21:32:15
Well, de preliminära resultaten har kommit..

I mitt fall ändrade sig faktiskt ljudet till det bättre. Jag är kass på det här med hifi-floskler ..... men om jag skall beskriva det hela så kunde jag innan höra ljudet från "två högtalare". Nu är det mycket mer diffust, som att ljudet kommer från hela väggen framför mig? Vad heter detta,3d-bilden kanske?

Edit: Efter lite mer lyssnande så känns det inte som en direkt stor förändring men en lite skillnad finns där allt...
huzze Posted - 2008/06/03 : 20:11:19
Nja, visst bör allt vara rätt före högtalarna, men jag tolkar artikeln mer som "kolla det här innan du byter högtalare".
ud Posted - 2008/06/03 : 19:44:31
Man ska tydligen först kolla frontend, förstärkare, kablar och rack innan man börjar placera sakerna rätt i rummet
Marcus7601 Posted - 2008/06/03 : 12:45:12
Jag har inte hunnit testa än men skall göra det ikväll.

Zalve - jag vet faktiskt inte om filtret är konstruerat för det ena eller det andra.
McGyver Posted - 2008/06/03 : 12:18:55
OT, men i början skrivs följande meningar som får mina varningsklockor att ringa!

quote:
Amplifiers do behave differently when placed in different audio racks, on different shelves and closer to the edge of the shelve near the pillar. Using racks with four legs is better than to use the three legged variety.

Skall bara lugna ner mig och sedan läsa vidare!

/R
Zalve Posted - 2008/06/03 : 11:46:20
Marcus,
Kan inte det ha med filterkonstruktionen att göra?
huzze Posted - 2008/06/03 : 11:24:26
quote:
Jag har haft mina Proac-kloner felvända hela tiden
Blev det bättre?

I övrigt en kanonartikel, kan bara hålla med. LÄS!!!
Marcus7601 Posted - 2008/06/03 : 11:10:19
Oj där ser man.. Jag har haft mina Proac-kloner felvända hela tiden enligt artikeln. Diskanterna inåt alltså....check.

Bra artikel!
EngelholmAudio Posted - 2008/06/03 : 09:00:06
quote:
It is not what you have got, but what you do with it, that counts.

Kloka ord! Kloka ord...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000