T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/27 : 10:22:00 Då ska vi se..............
Jag ska flytta om ett tag o kommer att få ganska stora ytor o en öppen planlösning. Så pass öppen att ha diffusorerna bakom mig kan bli ett problem. Men en fördel är att det är mycket trä involverat o redan tomt bådar det gott via klapp test.
Jag är inte mycket för mattor rent estetiskt o då kom jag att tänka på taket. Jag kommer att ha en höjd på ca 2.35 så där är inte mycket man kan ta av tyvärr. basätarrör alá ESL ska nog sättas upp o dessa kan man ju såga på längden o vips så börjar det att diffusera. Att varva det med tex Dacron borde ju fungera ?
Det jag mest tänkte på var att rören blir ju konvexa, är det att föredra ??
Hjälp !
|
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/29 : 09:47:50 Det räcker nog inte enbart med det för att få ner efterklangen, visserligen ska det ju trixas lite varstans i rummet med |
Daniel_S |
Posted - 2008/05/29 : 08:57:44 Johan: Kanske inte är en lösning för dig men jag har stenull i taket placerade i förstareflexen med mycket gott resultat.
Micke Y: Tog du några bilder på absorbenterna jag hade i taket?
Daniel |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/28 : 11:56:33 Den fångar/försvagar ljudet i själva konstruktionen |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/05/28 : 11:44:50 quote: du har så rätt man kan ha Pär, en riktig diffusor släpper inte iväg så mycket ljud som det här skulle göra - omplanering !!
Förstår inte det understrykna...
|
johan.björklund |
Posted - 2008/05/28 : 10:50:35 du har så rätt man kan ha Pär, en riktig diffusor släpper inte iväg så mycket ljud som det här skulle göra - omplanering !! |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/05/28 : 09:47:56 En annan nackdel med dessa halvcylindrar är att dom ger så kallade kamfiltereffekter. Detta (tror) jag beror på att dom är allt för symetriska och saknar fack/håligheter.
Fackböcker i ämnet ser på cylindrar som reflektorer, inte diffusorer.
Bara som info, Johan.
|
johan.björklund |
Posted - 2008/05/27 : 15:17:11 Jag är med vad du menar Pär, men dom är ganska stöddiga o stumma så det lilla det handlar om är jag inte rädd för. |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/05/27 : 15:09:52 Om du använder papprör för att diffusera så frångår du principen med att ha homogen diffusion. Papprören är jag rätt säker kommer absorbera vid nån frekvens eller nått frekvensband.
Detta riskerar ge o-homogent ljud på grund av att RT60 och/eller ETC kommer vara frekvensvarierande.
|
johan.björklund |
Posted - 2008/05/27 : 13:46:14 Just takhöjden är ett bekymmer, delar man rör på 200 i dia så är det redan på gränsen ! I första hand var tanken att få upp basrören i taket för diffuserings skull. Som det är nu så har jag en takhöjd på 2.7 o bara dämpat över lyssningspositionen. Så det blir mycket nytt framöver :o) |
Magic |
Posted - 2008/05/27 : 13:37:13 Ett tips är att du slänger in ett heltäckande undertak och fäller in spotlights. Gör man sedan egna moduler kan man anpassa dem så att de passar i bärverket så blir det enkelt att flytta runt diffusorerna och absorbenterna för att testa sig fram till den ultimata lösningen. Nackdelen är ju att det stjäl takhöjd.
Här är en variant på hur vi gjorde på ett ställe. Det finns ju ingen som säger att det måste vara 60x60cm kan ju lika gärna vara 200x120cm eller 120x120cm eller vad man önskar
http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=456&parent01=302&parent02=0&parent03=0&level2_4=true br / |
MatsT |
Posted - 2008/05/27 : 12:27:46 Fundera lite på BAD-paneler också!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67673
Jag skulle gissa att det går bra att klä i stort sett hela taket med sådana. |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/27 : 12:25:36 Tanken om att det blir för mycket på samma sätt slog mig innan med, så att varva storlekar o att vända vissa finns redan med i planen.
Tanken är inte att klä taket helt ! |
PetterPersson |
Posted - 2008/05/27 : 12:00:38 Konkav eller konvex spelar ingen roll ur ren diffusionssynpunkt.
Du får brännpunkten på samma ställe, vilket gör att ljudet sprids på samma sätt. Det som skiljer däremot är att för diffusorn till vänster färdas ljudet längre sträcka än för den högre varianten. Det kan vara av positiv betydelse eftersom reflexen fördröjs något.
Det bästa är nog att kombinera de två, t.ex. varva konkava och konvexa med olika rördiameter för att få större bandbredd på diffusorn |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/27 : 11:06:20 Tackar Micke
|
Micke Y |
Posted - 2008/05/27 : 10:58:04 Jag har dämpat mitt tak med innertak som skulle slängas vid en kontorsrenovering. Prövade mest när jag satte upp det men det fick sitta kvar eftersom det lät mycket bättre totalt sett.
Micke |