T O P I C R E V I E W |
ud |
Posted - 2008/05/18 : 11:09:59 Så har jag då genomlevt en helg fredag/lördag (edit:kom just på att det är ju fortfarande helg) med mätningar, dämpning, flytt av högtalare mm. och fått fram följande resultat.
|
17 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/24 : 22:17:48 Jag har enbart diffusering bakom mig o lite lagom med dämpning framför mig. Det lättaste är att testa o mäta efterklangen o att lyssna. Micken fungerar super med Timedec ! |
PetterPersson |
Posted - 2008/05/24 : 20:38:44 Det låter som en bra idé. Sätt något på första väggreflexen också så har du kommit en bra bit på vägen. |
ud |
Posted - 2008/05/24 : 20:34:45 Min tanke är alltså att flytta bokhyllorna till andra sidan rummet. Sen måste jag göra flera basabsorbenter för 45Hz som en början. |
PetterPersson |
Posted - 2008/05/24 : 20:00:45 Jag har erfarenhet av både döddämpad bakvägg och bara diffusion och jag måste säga att jag föredrar diffusionsvarianten, större, behagligare och mer naturlig ljudbild. Så jag skulle defenetivt prova, som du säger, att ställa talarna mot bokhylleväggen. Sedan prova och absorbera och diffusera på olika ställen. |
ud |
Posted - 2008/05/24 : 19:14:41 Rummet jag har ser ut som på skisserna nedan. Rummet är 7,5*3,86 m med 2,31 i takhöjd.
Dimensionerna gör att 44-46Hz slår an både från längden och bredden . Väggarna och tak är av betong och golvet av, nästan 2", träplankor.
Det som sticker ut på långväggen är en öppen spis, nu med insats, som hade öppningen framåt och mot bokhylleväggen. Jag testade att ha högtalarna på den sidan förut och mycket ljud försvann upp i den så därför har jag det möblerat som på bilderna idag.
Mina funderingar idag är att testa att göra en vändning av rummet så jag får en hel vägg bakom högtalarna som jag kan fylla med absorbenter och difusorer
Tyvärr är det lite kortare till spisen på den sidan men jag tror ändå att det skulle kunna funka.
Är det några som har några idéer och tankar som kan vara till hjälp vore jag tacksam. |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/18 : 14:01:59 Jag vill minnas att jag hade snarlika lustigheter här hemma pga resonansen går jäms med ena sidoväggen. Så basspel panorerat till höger på skiva gav muller från vänster sida !
Det var för övrigt startskottet till att något behövdes göras ! Tyvärr kan jag inte köra H/V mätning pga sub. |
ud |
Posted - 2008/05/18 : 13:40:46 Ja, vad är det som händer egentligen
Dom 2 senaste mätningarna är enbart vänster respektive höger kanal. Alla tidigare mätningar är båda kanalerna samtidigt.
Här kommer en 3punktsmätning på båda kanalerna med samma inställningar i övrigt som höger/vänster ovan
och här kommer sweetspotmätning med båda kanalerna
Det jag alltså hör som skitljud är att jag tydligt hör 45Hz-resonanserna klinga efter utan att höra dess första atack (om ni förstår vad jag menar).
Jag gissar att det helt enkelt sker en utsläckning p.g.a. motfas
Det verkar som om XTZ inte klarar av att detektera det som mina öron (som dessutom inte hör riktigt bra just nu p.g.a. förkylning) "enkelt" hör (jag hör i stereo men det gör ju inte XTZ). Det var bara min hjärna som behövde lite tid att fatta vad jag hörde
Vad hade jag då gjort mellan ok och skitljudet Jo, pluggat basreflexportarna med varsin handduk. |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/18 : 13:20:43 aahhaaa Jag tänkte sub, inte H/V
*edit* såg att mätningarna innan var sluten/reflex nu |
ztenlund |
Posted - 2008/05/18 : 13:18:36 Att döma av filnamnen så har du problem med att vänster och höger beter sig olika. |
johan.björklund |
Posted - 2008/05/18 : 13:16:50 kraftigare efterklang vid 96 på nr 2 men bättre frekvensgång ? Vad är det som står o burrar där hemma ?
|
ud |
Posted - 2008/05/18 : 13:15:25 Låter vettigt men.... FEL, FEL, FEL
Här kommer 2 mätningar som kan ge en bild av problemet, för jag vet nu vad problemet är
|
johan.björklund |
Posted - 2008/05/18 : 13:04:39 Consulten är på rätt spår
Gillar man lite tryck i lägsta basen så är ju mätning nr1 ganska bra. 2:an är mer "naken" vilket gör att det längre upp maskeras mindre. Plus att du saknar nog basen så det visslar om det där.
Hur man upplever resonanser beror jätte mycket på smak o tycket. Min stooora runt 45 hz retade gallfeber på mig då jag visste att den fanns. Men det var inte på många skivor som träffade Spot on - men vetskapen räckte !!
Utan Esl rör http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/akustikhemma/32.jpg
med 3 st rör http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/akustikhemma/31.jpg
|
Hi Fi Consult |
Posted - 2008/05/18 : 12:40:56 Klangbalans. Du har kapat en av topparna (och en del generell nivå i lägsta basen) och nu hörs ju den som är kvar ännu tydligare.
Bara att fortsätta jaga ormen
mvh |
ud |
Posted - 2008/05/18 : 12:04:27 Så då går ju tankarna åt alla håll med försök att förklara fenomenet.
Är man så van med sitt ljud att man helt enkelt behöver ha lång inlärning av nya
Eller är det nåt fel på mätningarna
Eller...... |
ud |
Posted - 2008/05/18 : 11:50:54 Mellan dessa två mätningar är det bara en sak med basen som gjorts och den första låter helt OK medan den andra låter skit.
|
ztenlund |
Posted - 2008/05/18 : 11:31:54 Nu vet jag ju inte på vilket sätt det låter skräp men hela sanningen sitter inte enbart i en mätning, särskilt inte i denna med tanke på att den bara visar basen. Du har ju ingen aning om vad som hänt högre upp i frekvens, det är ju inte omöjligt att det mäter som en påse överfriterade jordnötter. Oklart hur sådana mäter dock... |
ud |
Posted - 2008/05/18 : 11:21:54 Så glad i hågen sätter jag mig för att lyssna ordentligt och det låter....
Något är fel, men vad
Innan jag började gjorde jag denna mätning och som (hoppas jag ) dom som lyssnat här hemma kan intyga inte låter alltför illa.
|