T O P I C R E V I E W |
Jesper_Nilsson |
Posted - 2008/04/07 : 22:23:18 Som alla andra har jag problem med stående vågor i mitt rum. Jag har distinkta resonanstoppar vid dryga 30, 60 och 90hz. Dock är reverberingstiden låg över hela frekvensspektrat, även vid dessa resonanser. Basen är tajt och snabb. Problemet är den utsläckning jag har mellan ca 40-60hz i lyssningsposition.
Mina planer är att försöka komma till bunkt med detta helmholtz resonatorer. Tanken var att gå på 30 och 60hz men efter att jag kört in mitt rum i diverse mod-beräknings program ser jag att jag har moder vid 48 och 57hz som ger utsläckning i lyssningsposition, maximum i hörnen.
Borde man kanske gå på dessa istället? |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jesper_Nilsson |
Posted - 2008/04/10 : 21:45:11 Engelholm, Det var precis min tanke oxå. Stoppar jag in mitt rum i diverse mod-beräkninsprogram så visar det sig att jag tex en mod vid 48hz som har maxima i hörnen och minima i lyssningspossition. Om jag dämpar denna i hörnet borde det ha positiv effekt vid lyssningspositionen. Jag tror jag får plocka fram mätmicken och göra lite mätningar i hörnen.. |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/04/09 : 09:51:35 Du skriver att du har utsläckning mellan 40 och 60 Hz. Detta får mig till att bli lite fundersam på om det verkligen är 30 Hz peakarna (60 och 90) som är bovarna i dramat, eller om det finns medbrotslningar.
Varför frågan är intressant beror på att andra medprotslingar kan vara större brotslningar varför du kan få större effekt genom att hantera just dom.
|
johan.björklund |
Posted - 2008/04/08 : 21:48:20 Esl rör ?
Långt o lång, var beredd på att göra 2-3 st bara o lite tid för att hitta den bästa placeringen |
Jesper_Nilsson |
Posted - 2008/04/08 : 21:47:07 Jag testar att gå på peakarna då. 34hz blir låångt rör.. |
PetterPersson |
Posted - 2008/04/08 : 11:38:33 quote: Får jag denna effekt genom att bekämpa peakrana?
Jepp, Finns en länk i tråden som går till faktiskt.se där man undersökt detta med dämpning av peakarna. När detta görs kommer även basen tillbaka från dalarna i frekvensgången.
Ställa grejjer i hörnen hjälper föga vid dessa frekvenser om de inte är 3 meter i diameter |
Jesper_Nilsson |
Posted - 2008/04/08 : 11:29:28 Hej Petter, Jag hade nog tänkt mig ett sånt rör i ett hörn och sen en vanlig helmholtz låda i andra, det är ungifär vad som går att få in utan att vardagsrummet börjar likna en studio. Det betyder att jag kan komma åt två frekvenser. Frågan är vilka.
Vanligast är ju att man ger sig på peakarna för att sänka efterklangen. Jag har dock inget problem med detta utan vill bara få bort dalarna och jämna ut frekvensgången.
Får jag denna effekt genom att bekämpa peakrana? För mej verkar det mer logiskt att bekämpa moderna som ger upphov till utsläckningen. Eller gör jag bäst i att sätta in bredbandiga bass-traps i hörnen.
Jag behöver lite råd från expertisen inna jag börjar snickra.. |
PetterPersson |
Posted - 2008/04/08 : 09:40:34 Ett alternativ
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
Verkar fungera mycket bra...och lättbyggt. |