T O P I C R E V I E W |
Silversurfaren |
Posted - 2008/03/26 : 15:40:58 Ni som skaffat detta, vad tycker ni om resultatet? Vilket material valde ni, nylon, ull eller nåt annat? |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
esl |
Posted - 2008/04/28 : 19:28:33 Det finns billiga filtar på ÖB. Kom inte håg var jag skaffade mina. De behöver ju inte vara nya, och snygga då ingen ser dem.
/esl |
RoboDuCk |
Posted - 2008/04/27 : 22:49:09 quote: Vart hittar man dylik filt?
Även jag undrar samma sak. |
EuphoniC |
Posted - 2008/04/07 : 13:02:45 quote: Under dessa har jag lagt en filt under varje vilket gjort mattorna ca 50% tjockare.
Vart hittar man dylik filt? |
Björn-Ola |
Posted - 2008/04/07 : 12:38:35 Har man betonggolv så är den stora fördelen med heltäckningsmatta att spiksen går rakt genom mattan mot betongen. Man får ett väldigt stabilt underlag för både högtalare och rack, och det är en stor fördel som inte får glömmas bort. Parkett eller laminatgolv med stegljudsdämpande matta under är egentligen ingen höjdare.
|
Silversurfaren |
Posted - 2008/04/06 : 00:37:17 Jag har lagt detta projektet på is. Jag har insett att jag har värre problem att fixa, och dessa finns i basen. Och jag är med på EngelHolms resonemang, att ska man dämpa så är det bättre att få ett homogent ljud, därför ska jag börja i rätt ända den här gången. |
esl |
Posted - 2008/04/05 : 22:32:04 Jag har köpt ett par större mattor dock ej heltäckningsmattor. Under dessa har jag lagt en filt under varje vilket gjort mattorna ca 50% tjockare. Om vi nu pratar pris så får du en hel del pengar över till andra trevliga akustikförbättrare som tillsammans blir betydligt bättre än BARA en heltäckningsmatta. Inget fel akustiskt på en heltäckningsmatta men om du bygger en liknande tubetrap och satsar på att sänka efterklangstiderna vid låga frekvenser så kommer du snabbare fram.
Sidoreflexer, takreflexer, golvreflex, (obs en matta tar INTE bort golvreflexen...) samt ett par basdämpare och vanliga möbler. Då är du i mycket gott sällskap med alla oss som testat detta. Vill slå ett slag för BAD diffusorerna också. Se en annan tråd om dessa.
REKOMMENDERAS!
/esl
|
Merkurius |
Posted - 2008/04/02 : 18:22:02 quote: Jag har varit hos en handlare idag och kollat prover, och hittade en som hade bra tjocklek för priset. Totalt skulle det gå på 7,000 kr för mitt rum på 21 m2. Fråga är, är det värt det? Blir det ett REJÄLT lyft?
Det är iaf en bra början Det finns inga garantier till att det låter bra om man bara slänger in en matta. Säkerligen behövs det andra åtgärder också.
quote: Men vill man ha det bästa, då finns det sällan några genvägar...
Exakt, därför valde jag som sagt Ingvar Öhman som akustikkonsult |
CC |
Posted - 2008/04/02 : 18:01:44 "få saker som gör det så trevligt akustiskt att vistas i ett rum"
- En av dem är ett Svanå Miljöteknik akustikreglerat rum! Helt oöverträffat enligt min åsikt! Fast smakar det så kostar det. Men vill man ha det bästa, då finns det sällan några genvägar... :-( Men det blir liite dyrare än vad en matta kostar... ;-) |
Stefanolo |
Posted - 2008/04/02 : 16:05:04 Tjenis!
Kommer att lägga in matta så snart jag hittat prisvärt alternativ. Läs i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66055&SearchTerms=heltäckningsmatta
Jag var och hälsade på Merkurius (forummedlem) häromdagen. Hans rum är ca 20 kvm och är tweakat efter konsultation av Ingvar Öhman. Merkurius har bl.a. lagt in en tjock heltäckningsmatta. Det låter ruskigt bra hos honom. Efterklangstid och reflexer är under kontroll och man kan spela MYCKET högt utan att det känns obehagligt. Inspelningens rumskaraktär återges mycket naturligt. Vi lyssnade på hans numer sålda Ino pi60s. (Han har uppgraderat till i32s med pY2 basar)
/stefan |
Patrik |
Posted - 2008/03/26 : 17:27:31 Om du frågar mig så är det få saker som gör det så trevligt akustiskt att vistas i ett rum som en heltäckningsmatta. Inte bara för musikens skull utan även att bara var där, prata, etc.
Min ligger i garaget och väntar på att bli inburen.... |
Silversurfaren |
Posted - 2008/03/26 : 17:11:50 Jag har varit hos en handlare idag och kollat prover, och hittade en som hade bra tjocklek för priset. Totalt skulle det gå på 7,000 kr för mitt rum på 21 m2. Fråga är, är det värt det? Blir det ett REJÄLT lyft? |