HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 topic ändrad: basproblem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Silversurfaren Posted - 2008/03/25 : 22:06:07
Hej...

Jag behöver nån typ av isoleringsmaterial som enbart ska användas för att dämpa i basområdet, sänka efterklang, etc... men vilken typ av isolering är det som gör mest nytta i basområdet? (Jag kan tänka mig att det är det materialet med högst densitet.)

Tanken med basabsorbenten är bara att smälla upp 4 st plattor i ett hörn i rummet, eventuellt bygga in dom i en låda.

Jag har tidigare byggt absorbenter som använts i mer allmänna syften, och till dessa använde jag markskivor. Dessa absorbenter gör stor nytta där dom står nu bakom högtalarna.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EngelholmAudio Posted - 2008/03/30 : 18:02:02
quote:
Det finns många trådar om detta. Men för att kort sammanfatta så går det i praktiken inte att dämpa med "isolering" eller liknande i basområdet, våglängderna är för långa (det finns visserligen rum som är dämpade så, men då har de meterlånga saker som sticker ut från väggarna så det är inget för hemmiljö).

Istället används resonatorer av olika slag som "stäms" till de frekvenser man har problem med, helmholtzresonatorer är väl det vanligaste. Kan köpas eller tillverkas själv.

Håller med!

quote:
P.S. Svepet går ju bara till 120, men det är väl stor risk att jag har problem vid 138-139 också?

Du har mest sannorlikt resonanser upp till 200 Hz, möjligt även över det.
Bernt Jansson Posted - 2008/03/30 : 17:51:38
Ja det hänger kvar. Ta frekvensen där det börjar och när det slutar. Mitt emellan dessa bör den värsta puckeln vara.
Dessutom finns ju excelarket i tråden för beräkning, bara att skriva in rummets mått så får du frekvenserna.

Mätutrustning, jag tror XTZ har något användbart. Jag har inte provat det själv.
Silversurfaren Posted - 2008/03/30 : 17:33:37
Enligt en tubetrap-kalkylen är detta mina tre första resonanser på alla tre ledder:

30
46 - runt denna frekvensen får jag svagt "booom"
60
69
90 - från 90 till 93 får jag "booooom" (två resonanser kan "klumpa" ihop sig eller hur?)
93
138
139
206

Nånstans vid 115 lät det också som ljudet steg i volym, men enligt tabellen ska jag inte ha nån resons där, kan det bero på att avrullning i basen gör sig påminnd med högre energi i slutet på frekvenssvepet?

P.S. Svepet går ju bara till 120, men det är väl stor risk att jag har problem vid 138-139 också?
Silversurfaren Posted - 2008/03/30 : 17:24:06
Bernt Jansson, jag testade det där svepet idag, och problem hörs väldigt väl, men jag kan inte avgöra exakt vilka frekvenser dom ligger på... resonansen hänger kvar så det är svårt att säga exakt. Var köper jag mätutrustning annars för att mäta frekvensgång och efterklang?
Silversurfaren Posted - 2008/03/30 : 17:14:39
f95toli, är du verkligen säker på att det stämmer? Jag testade nämligen att sneställa två av absorbenterna jag har i två hörn, och det blev en ganska dramatisk förbättring. Det låter som dom torkar upp en del efterklang i basen trots allt, om dom går så värst djupt vet jag inte, jag skulle vilja ha mätutrustning just nu för att visa här (och själv se exakt vad som förändrats).

Dom verkar dock inte göra nåt resonanserna i rummet, dom är t.o.m. lite mer "markerade" än dom var innan efter att efterklangen sjunkit.
Bernt Jansson Posted - 2008/03/25 : 23:37:11
Här står vart tonerna kan laddas ner plus en massa annat: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
Silversurfaren Posted - 2008/03/25 : 23:28:24
Ja, det är ju inte så dum idé det där. Kan jag tanka dessa toner nånstans? Isåfall skulle jag kunna bränna ut dom o spela istället.
Bernt Jansson Posted - 2008/03/25 : 23:07:12
Man kan faktiskt "mäta" alldeles utmärkt med öronen. Spelar man upp t.ex LTS frekvenssvep så hörs problemfrekvenser i basen rätt väl.
Silversurfaren Posted - 2008/03/25 : 22:31:33
Ok, isåfall måste jag mäta, och sån utrustning har jag inte tillgång till nu...

Det får bli senare projekt isåfall. Tack för hjälpen.
f95toli Posted - 2008/03/25 : 22:29:57
Det finns många trådar om detta. Men för att kort sammanfatta så går det i praktiken inte att dämpa med "isolering" eller liknande i basområdet, våglängderna är för långa (det finns visserligen rum som är dämpade så, men då har de meterlånga saker som sticker ut från väggarna så det är inget för hemmiljö).

Istället används resonatorer av olika slag som "stäms" till de frekvenser man har problem med, helmholtzresonatorer är väl det vanligaste. Kan köpas eller tillverkas själv.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000