HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Absorbent bakom högtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
huzze Posted - 2008/03/08 : 22:55:38
Är på jakt efter nya burkar i min sambos lägenhet.
Pga WAF så kommer de att stå hyfsat nära bakvägg och då de tilltänkta högtalarna har reflexport bakåt, så undrar jag vad för slags absorbent jag bör satsa på?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2008/03/09 : 22:24:08
quote:
Strumpa i porten
Är en variant som fungerar...
huzze Posted - 2008/03/09 : 22:23:28
quote:
Det här är ett utmärkt tillfälle att pröva hur långt din sambos kärlek sträcker sig. Klarar den 1 m mellan högtalarna och väggen?
Inte så långt.
Då bakväggen är av betong, så är jag rädd för att basen kan bli förstärkt lite för mycket, men jag får väl låta tråden vila tills prylarna är på plats, jag kanske målar fan på väggen bara.

Nu ska jag läsa länken
Bernt Jansson Posted - 2008/03/09 : 19:56:22
Framgår ju inte vad du vill göra heller egentligen.
Vill du fixa basbummel eller vill du ta reflexer?
TomasF Posted - 2008/03/09 : 19:02:44
Mina amatörråd: Om högtalaren klarar av att placeras nära bakvägg så tror jag att det är bra för ljudbilden att dämpa mellanhöga och höga frekvenser bakom högtalaren, och på så sätt dämpa bort första reflexen. Viktigast, tror jag, kring elementen från högtalarens vertikala centrumlinje och några dm utanför högtalaren mot mitten till, dvs "inåt". Porös profilerad dämpskiva? Reflexer i bakväggen "inåt" når dina öron, reflexer utanför högtalaren går mot sidoväggarna. Du kommer också att få något förhöjd bas, försök därför att komma in på väggen och undvika hörnen. /Tomas F.
Björn-Ola Posted - 2008/03/09 : 12:47:28
Bernts länk visar tydligt att absorbenter av poröst material dämpar dåligt i basen.
Du vill väl förmodligen precis tvärt om. Det här är ett utmärkt tillfälle att pröva hur långt din sambos kärlek sträcker sig. Klarar den 1 m mellan högtalarna och väggen?
EngelholmAudio Posted - 2008/03/09 : 11:38:00
Jag får intrycket av att du vill köpa nått allmängiltigt "bra" till basen. Detta riskerar bli pengar i sjön beroende på vilka problem rummet har. Jag hade testat först, lyssnat nr 2, mätt nr 3. Efter detta går det bättre att prioritera pengarna på rätt produkter.
Bernt Jansson Posted - 2008/03/09 : 11:30:40
http://www.rpginc.com/products/badpanel/bad_ac_comparison.htm
McEnroe Posted - 2008/03/09 : 00:18:14
Strumpa i porten

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000