HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dämpning i mellanväggar?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
SebastianG Posted - 2008/03/02 : 13:05:14
Hjälp, har just till min fasa upptäckt att det saknas isolering i bakre mellanväggen i vardagsrummet! Vi bor i ett fritidshus och det verkar som om man har sparat på isoleringen i väggar som ligger mot garderober...
Inneväggarna är klädda med 12 mm målad granpanel. Vi har alltså en ryslig "klanglåda" med en höjd på ca 2m, längd ca 3m och ett djup på ca 9-10cm in till garderoberna i sovrummet. Önskar tips på hur man på bästa sätt dämpar ljud och vibrationer (medsväng) i denna vägg?

Tacksam för era tips!

Mvh Sebastian

Ps: Garderoberna går relativt enkelt att få ut.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
SebastianG Posted - 2008/03/02 : 14:21:54
Tack för snabba svar! Jag tror att jag behöver förtydliga mig något... Väggen i vardagsrummet är klädd med granpanel och i sovrummet saknas helt "innevägg", den består av garderobernas bakstycke av masonit. Problemet upptäcktes i samband med montering av en fläktkonvektor på väggen i vardagsrummet. Så det gäller alltså att både ljudreduktion från konvektorn och ljudanläggningen, samt absorbtion av vibrationer från bas och vibrationer från konvektorn. WAF utesluter nog större förändringar av väggen i vardagsrummet så vi pratar alltså om konstruktion och val av dämpande material på insidan av "lådan".

Jag läste något på nätet om någon som byggde en studio och dämpade med hjälp av följande "mattor" från biltema. Kan det vara nåt tro?
http://www.biltema.se/ Sök på 36-9219.
Björn-Ola Posted - 2008/03/02 : 13:41:19
Jag ändrade i ovan skrivna från "basdämpning" till basabsorption för att undgå att vi pratar förbi varandra. Är det dämpning av ljudet från det ena rummet till det andra, ljudreduktion, du är ute efter, så förbättras detta genom isolering enligt länken ovan.
Absorption är dämpning av ljudet i rummet där ljudkällan finns.

STC står för Sound transmission class, här i Europa anger vi Rw-värden för en vägg vilket är en standardiserad kurva för ljudreduktion där kurvan är lägre i basen och ökar uppåt för att plana ut vid 1000Hz.
Björn-Ola Posted - 2008/03/02 : 13:34:34
Det är ovanligt idag att man har isolering i skivväggar. Själv har jag det inte i mina innerväggar. Det är inte nödvändigtvis något negativt. Om du har en stabil regelstomme så kan du få en hygglig basabsorption.
Men det finns säkert andra åsikter om detta.
Jag kan nämna att jag sitter och tittar på en ritning för en teaterlokal där man bygger innervägg som är som en klanglåda. Den yttre panelen lutar en aning utåt så att avståndet till den inre skivan varierar mellan 120mm till 320mm. Den yttre skivan är 16mm plywood. Ingen isolering finns i lådan. Tanken med detta är att få till en dämpning i basen genom att den yttre skivan skall fungera som en membrandämpare.
Annars har jag sett att man bygger liknande väggar där man inte lutar väggen men har en tunn isolermatta mot den inre skivan medan den yttre inte får ligga an mot någon isolering så att den kan svänga fritt. Genom att placera kortlingar på olika avstånd så varieras ytorna. Därmed kommer den energi som skivorna sänder tillbaka i rummet att hamna i olika frekvenser och inte störa så mycket.
Jag kan inte det här men vill bara nämna detta för att ge dig ett annat perspektiv.
EngelholmAudio Posted - 2008/03/02 : 13:26:56
http://www.stcratings.com/assemblies.html

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000