T O P I C R E V I E W |
MullBenkt |
Posted - 2007/12/10 : 00:43:57 Hej!
Till att börja med så saknar jag faktiskt en forumdel för akustik, akustikbehandling etc etc. I brist på detta publicerar jag tråden här, vill moderator flytta så är det fritt fram!
Till saken. Jag hade tänkt införskaffa ett par absorbenter från Hifi-Kit (http://www.hifikit.se/index.php?id=1385), men eftersom jag inte tycker de är särskilt vackra hade jag tänkt spänna ett tyg runtom.
Hur påverkar det dessa absorbenters funktion? Den strukturerade ytan tycks ju ha en viss diffuserande funktion också. Om jag spänner ett tyg över den kanske den funktionen försvinner?
Det är tänkt att dela på en och få två 50x100cm som skall sättas upppå väggen bakom vardera högtalare. Den andra skall upp på en mycket kal vägg.
Vad säger ni? |
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Daniel_S |
Posted - 2008/02/29 : 09:57:20 Stenullsskivor ( markskivor ) gör susen tycker jag också, har 4st i mitt betongrum och dom funkar kanon. Fattas bara 2 som ska sitta i taket vid förstareflexen som dom andra sen är jag nog hemma.
Billigt o kanonbra |
Björn-Ola |
Posted - 2008/02/28 : 13:05:07 Om man ändå ska klä in dom så är det bättre att köpa mineralullsskivor som samtidigt är tjockare och då dämpar lite längre ned i basen. Dessutom mycket billigare. |
BosseBula |
Posted - 2008/02/25 : 23:39:42 Jag hittade liknande på www.jam.se "JJlabs A-Absorb mk2". 695kr för 4kvm.
Det finns dessutom en hörnvariant "JJlabs A-Absorb Corner". 100X30X30cm för 490kr.
Nä, jag jobbar inte på Jam. Hittade dessa när jag letade efter Molton tyget precis.
|
johan.björklund |
Posted - 2007/12/10 : 08:45:39 quote: Hur påverkar det dessa absorbenters funktion? Den strukturerade ytan tycks ju ha en viss diffuserande funktion också. Om jag spänner ett tyg över den kanske den funktionen försvinner?
Jag skulle vilja säga att dom diffuserar noll men däremot tar dom lägre ner i frekvens än en skiva utan topparna. Varför man har topparna o inte en skiva som är tjockare beror säkert både på design o på avstämning.
quote: Det är tänkt att dela på en och få två 50x100cm som skall sättas upppå väggen bakom vardera högtalare. Den andra skall upp på en mycket kal vägg.
Prova o sätt dom på olika ställen på väggen bakom talarna ¨
quote: Till att börja med så saknar jag faktiskt en forumdel för akustik, akustikbehandling etc etc
Det kanske kommer om det bara görs tillräckligt många trådar i ämnet |
MullBenkt |
Posted - 2007/12/10 : 08:32:54 That's good news. Hade nämligen tänkt mig ett linnetyg, vilket som bekant är väldigt tunnt och genomsläppligt, men är snyggare
Men vad säger ni om min första punkt? På senare tid har det ju formligen blommat upp trådar om akustiska åtgärder (trend?) vilket i sig är enormt positivt, men hur vore det om allt kunde samlas under ett och samma delfora? |
CC |
Posted - 2007/12/10 : 08:28:13 Rent generellt så brukar inte tyg göra mycket väsen av sig när det gäller akustik. I bästa fall kanske tar lite "rippel" och tar ner översta diskanten... Så utan att vara expert i området så har jag väldigt svårt att tro att det skulle göra någon som helst skillnad om någon satte lite tyg framför den där skumplasten... |
johan.björklund |
Posted - 2007/12/10 : 08:24:07 Yop du kan klä dom med tunnare tyg |
MullBenkt |
Posted - 2007/12/10 : 08:07:05 Kanonbra Marcus! Men, frågan återstår, går dessa att klä med tyg utan att funktionen drabbas? |
marcus_ec |
Posted - 2007/12/10 : 07:09:29 MullBenk är på alla forum, du har pm på det andra.. men du får samma svar här.
Titta längre ner i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65101&whichpage=1
Jag skall köpa en sådan: http://www.thomann.de/se/takustik_sap_pyramidenschaum.htm?sid=7f57c6f35665ccb2350fe59f90dd3882
Dela den i två bitar.
Fast hifikits hade nästan samma spec, förutom att den tyska är 8cm tjock och ser mer proffsig ut |
Claes_Ireland |
Posted - 2007/12/10 : 04:03:29 Tja den borde ju det men det finns ju inga data om den? |
MullBenkt |
Posted - 2007/12/10 : 01:33:22 400:- för en kvadratmeter strukturerad skumplast borde ju vara bra. |
Claes_Ireland |
Posted - 2007/12/10 : 01:15:08 Jag slänger in en fråga om just den absorbenten? Är den bra? Då passar den mig fint också, jag behöver bara få upp en relativt tillfälligt. Så då behöver jag inte bygga mig en egen. |