T O P I C R E V I E W |
Leif B |
Posted - 2007/09/08 : 09:48:41 Rummets akustik. Hur mycket påverkar det frekvensgången? Påverkar det steroperspektivet nämnvärt? Vad kan man göra för att få det bättre?
mvh Leif
Förtydligat topicen. MVH Bernt |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2008/11/30 : 12:45:21 Vad menar du med: quote: Undrar hur den bredbandiga lösningen hanterar musiksignalens fasvridningar som uppstår från basreflexlådan och även rummets stående vågor?!
Absorbenterna försöker ta bort det mikrofonen hör inom arbetsområdet, det är allt.
Varför tror du det blir svårare om man spelar på basreflexhögtalare?
|
Joacim |
Posted - 2008/11/29 : 10:02:05 Bernt J: Funderar Du fortfarande... Du var ju inne på att det finns alternativ!?
Jag var inne på tråden lite och strosade runt aktiv basabsorbtion... Undrar hur den bredbandiga lösningen hanterar musiksignalens fasvridningar som uppstår från basreflexlådan och även rummets stående vågor?! BAGENDS E-trap verkar ha löst detta med snäva filter för att optimera funktionen?! Rundgången verkar vara en begränsing i funktionen?! |
Zalve |
Posted - 2008/11/19 : 16:40:21 Tack Bernt,, då vet jag! |
Bernt Jansson |
Posted - 2008/11/19 : 16:36:28 Snarare 1000 |
Zalve |
Posted - 2008/11/19 : 11:37:05 quote: Men med nudlar som basföda så räcker studielånet långt. En bummelmumsare behöver inte kosta mycket om man har grejer liggande, eller har polare som har mycket grejer liggande (inga namn men det rimmar på "rhyme")
Fast vad hamnar man på i pris? Har svårt att se att man skulle kunna hamna under 500;- för en modell i endast MDF.
|
B-200 |
Posted - 2008/11/19 : 10:36:54 Träväggar som lät sjukt bra jupps visst har jag den upplevelsen.
|
PetterPersson |
Posted - 2008/11/19 : 09:49:54 Det är klart, "lödrummet/verkstaden" är ju bara det lilla förrådet |
Marina Jansson |
Posted - 2008/11/19 : 09:39:24 Har han en källare också?!?!!! Herregud... |
PetterPersson |
Posted - 2008/11/19 : 08:53:19 Jo, vi har pratat om det han och jag. Han blev impad av dem hemma hos er. Får väl ta sig i kragen här framöver och ner i hans källare å rota |
Marina Jansson |
Posted - 2008/11/19 : 08:48:53 Men med nudlar som basföda så räcker studielånet långt. En bummelmumsare behöver inte kosta mycket om man har grejer liggande, eller har polare som har mycket grejer liggande (inga namn men det rimmar på "rhyme")
|
PetterPersson |
Posted - 2008/11/18 : 22:43:38 Basbummelätare, drömmer våta drömmar om att få sådana, men det kommer väl i framtiden. Nu är jag förvisad till esl-rör pga ekonomin, som visserligen fungerar bra men tjejjen har inte mycket för dem... |
Joacim |
Posted - 2008/11/18 : 22:39:45 Det finns alternativ...
Bernt J: Vad har Du i tanke istället? |
Bernt Jansson |
Posted - 2008/11/16 : 21:21:58 quote: mycket stora HH
Det finns alternativ... |
PetterPersson |
Posted - 2008/11/16 : 15:35:47 quote: hur grymma är dom inte??
Mina är ganska snälla faktiskt. Gör sitt jobb utan att bråka allt för mycket |
esl |
Posted - 2008/11/16 : 15:26:51 BAD paneler med markskiva bakom... hur grymma är dom inte?? Och så lättbyggda att man skäms....
|
EngelholmAudio |
Posted - 2008/11/14 : 09:06:14 Min linje ligger kvar!
|
Joacim |
Posted - 2008/11/13 : 21:33:29 Intressant tråd
Hur Ser Ni alla på den idag, 1 år senare?
Det var ju en hel del diskussioner fram och tillbaka
Jag har ju ett Svanårum, och totalt 13HH (individuellt avstämda/inmätta) samt 2 mycket stora HH om vardera ca 700 liter. Jag har också bredbandigt diffuserat i stort hela rummet (inte fullt ut Level 3, men närapå). Jag är mer än nöjd , och har mätkurvor som är "fantastiska" både sett till ren 1/3 oktav frekvenskurva och efterklangskurva.
Själva soundet skall vi "inte ens tala om"... Det är kusligt! SvanåMatts själv är rejält nöjd med rummet, och håller det som ett av hans allra bästa |
Leif B |
Posted - 2007/10/11 : 07:03:24 Jag har mest lyssnat i rum med betongväggar. Men för några år sen lyssnade jag i ett trähus på övervåningen med sneväggar. Det var en upplevelse. Det lät jättebra. Är det fler som har haft den upplevelsen?
mvh |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/10/07 : 17:28:53 quote: Det är inte en egenskap som enbart HH har. Om man totalt dämpar en vägg t.ex så bildas det lika lite stående vågor mot den väggen som om den inte fanns och stående vågor skapar både max och min. Grundläggande akustik helt enkelt.
Poängen är att panelabsorbenter är sämre sett ur flera perspektiv.
Bland annat så är det ju svårt att göra något åt den vägg där panelen sitter - du kan knappast skruva upp nått på den väggen utan att påverka resultatet. Det kan alltså varken diffusera eller absorbera annat än just det som panelen gör.
Dom har dessutom en tröskel vilket gör att dom bara blir verksamma över en viss ljudnivå. Ljudkaraktärs-skillnad beroende på inte bara hur högt volymreglaget står utan om det är fortissimo eller ej.
Dessutom är ju justeringen/avstämningen helt vansinnigt svår, jämfört med att justera en slitsport i en HH.
Ang cola-flaskan så har den väl ett Q värde på 200? Helt ointressant i dessa sammanhang.
|
esl |
Posted - 2007/10/07 : 11:54:56 Ja för att svara på ämnet för denna topic LeifB så... jätteviktigt! Pratade med MatsT i morse tidigt ( :-) ) och vi har kanske inte nämnt placeringen av högtalarna så mycket. Det första jag gör är att mäta rummet och placera högtalarna efter det. Sedan kommer resten av möblerna och dom placeras så att det blir diffusion (jag har en bokhylla på sidan av högtalarna) Det är grunden för bra ljud, tillsammans med lite akustikfix då..
/esl |
Leif B |
Posted - 2007/10/06 : 22:23:54 Härligt med tips och nya saker som provas med gott resultat.
mvh |
esl |
Posted - 2007/10/06 : 21:57:47 Fick upp en diffusor i taket som tar takreflexen idag (Tack Illy för hjälpen) och med mycket dämpning innan så blev denna diffusor som pricken över i´t. Bara att komma förbi MatsT.
Skall tuna in basabsorbenterna exakt och sedan blir det en efterklangsmätning med Svantes Basta program. (gratis och jättebra)
/esl
|
EuphoniC |
Posted - 2007/10/06 : 15:11:58 Förmodar det handlar om dessa kil- eller pyramidabsorbenter?
http://www.goldenagemusic.se/goldenageacoustics/uk/index.htm |
p-pan |
Posted - 2007/10/06 : 13:55:35 Kanske man kan få se en liten bild på "våfflan" ? |
ILLY |
Posted - 2007/10/06 : 13:04:48 Som en våffla!
Fast det var nog mest ett spontant namn. Den ser mer ut som en äggkartong avsedd för strutsägg, gjord av något absorberande skumvaddliknande material. |