T O P I C R E V I E W |
MartinX |
Posted - 2019/10/17 : 21:32:52 Jag har lovat att ta med min Linn Axis på rör och högtalare träffen 26e och 27e oktober, Jag hade med den redan på träffen i våras och spelade på den men jag märkte att det inte riktigt stod rätt till, den verkade inte vilja starta så lätt och det tog väldigt lång tid att ändra till 45 varv, efter lite efterforsrkningar på nätet fick jag veta att det var vanligt att kondensatorerna i motorstyrningen torkat ut.
Så efter vårträffen beställde jag nya kondensatorer från TME, eftersom den är från 80-talet var många av kondensatorerna axiella vilket inte är så vanligt längre och det finns inte så mycket att välja på, men TME hade faktisk rätt kondingar av fabrikat Nichicon vilka vanligtvis är av bra kvalitet, den axiella serien VX har tyvärr slutat tillverkas nu så det som finns hos handlarna är det sista du kan få tag i, om någon vill upprepa det här så finns fortfarande tyska F&T som har en axiell serie kvar, det kanske är bästa alternativet nu.
Jag vill också på peka att motorstyrningen till en Axis drivs direkt utan trafo av likriktad nätspänning och alla delar av kretskortet är potentiellt livsfarligt att beröra så fort nätkontakten är ansluten!
För att få bort ovandelen av skivspelaren ta bort yttre skivtallrik och rem lossa tonarmskabelns dragavlastning på baksidan lossa skruven i mitten på de tre gummifötterna och lyft upp ovandelen försiktigt, gör detta utan att vända spelaren upp och ner annars ramlar innertallriken ur tillsammans med lagrets olja, när man lyft upp någon decimeter kommer man åt att lossa tonarmskabeln från armbasen och jordkabeln sedan kan ovandelen med arm och innertallrik lyftas bort helt och placeras på ett säkert ställe. Nu kan man se motorstyrningskortet i botten på lådan:
För att få ur kortet lossa alla skruvar som håller fast det, det är ett gäng träskruvar rakt ner i plattan bara jag tycker det är det enklast att skruva loss den närmaste gummiupphängningen så att man kan dra kortet rakt framåt i lådan utan att behöva trixa, kylflänsen gör att det blir trångt annars, när kylflänsen går fri är det bara att lyfta upp, motorn sitter fast på kretskortet.
Sedan är det bara att börja löda bort alla elektrolyter, det sitter 7st små radiella 22µF 50V 2st axiella 220µF 16V 2st axiella 33µF 350V samt 2st axiella 47µF 250V, Hur kondensatorerna skall sitta är tydligt uppmärkt på det kort jag hade med ett tydligt + där pluspolen skall vara men det skadar ju inte att ta några bilder på kortet innan man börjar så man har något att gå tillbaka till om man känner sig tveksam.
Ja det är bara att löda loss det gamla. på bilden ligger några av de nya kondensatorerna bredvid, de stora axiella hade exakt samma mått som originalen så inga problem att få plats. De nya kondensatorerna är Nichicon VX samt de minsta är Panasonic FR
De två 47µF 250V kondensatorerna sitter seriekopplade direkt efter likriktaren och är spänningssatta så fort nätkontakten är ansluten de utsätts alltså för en viss rippelström och alla transienter på nätet hela tiden spelaren är ansluten, enligt internet brukar dom ta slut på grund av det, jag mätte upp mina gamla och de hade inte tappat så mycket i kapacitans men ESR var 10 gånger så hög som de nya kondingarna! 33µF 350V kondensatorerna sitter som utgångskondensatorer på utgångssteget och motorns ström går alltså genom dessa, trots att dom var av lågprisfabrikat(Samhwa) mätte de som nya både kapacitans och ESR! Motorn går ju inte jämt så de har förmodligen haft ett lätt liv.
Småkondensatorerna var samtliga i uselt skick 220µF 16V var nere på 130µF och den sämsta av 22µF 50V kondingarna var på 3,5µF med 70ohm ESR, jag tror att det var småkondensatorerna som gjorde att jag upplevde konstigt beteende. Schema på motorstyrningen kan man lätt hitta med Google.
Häpp! The deed is done, nya kondensatorer monterade, detta är inget svårt jobb för den med lite löderfarenhet, eftersom kortet är dubbelsidigt med genompläterade hål kan det ibland vara svårt att få hålen rena från lödtenn så lite lödfläta är bra att ha i beredskap, fördelen med genompläterade hål är att banorna sitter fast bra i kortet, en del 80-tals kort kan vara en mardröm när kopparskiktet släpper från kortet så fort man nuddar det ned lödkolven.
Sedan är det bara att skruva ihop det hela igen, motorstyrningen på en Axis startar med högre moment de första sekunderna för att komma upp i varv fortare, sedan minskar momentet för att få tystare gång, om man inte har någon rem och åtminstone innertallriken på plats utan kör bara motorn så upplever man att den stannar efter några sekunder, detta är helt normalt, när den driver en tallrik gör det levande momentet att den fortsätter att snurra.
Det hela gick bra och nu snurrar tallriken så jämt och fint!
Innan jag är redo för träffen skall jag ta bort den Ortofon OM10 som sitter på nu och återmontera min Audio Technica AT95E från 90-talet, till den har jag köpe en sprillans ny nål ATN95EX alltså den förbättrade varianten av AT95 nål, den är röd istället för traditionellt grön och skall ha någon typ av förbättrad nålupphängning i förhållande till den gamla nålen, samma slipning dock. Den som kommer på träffen får höra!
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Pac |
Posted - 2019/10/20 : 15:41:22 quote: Wow! jag är på HiFiForums förstasida det har aldrig hänt förut,
Förlåt mig MartinX, jag är inte bra på att göra nya framsidor. Men, när jag såg ditt projekt så tyckte jag att var det en självklarhet att det skulle finnas på framsidan. Kul att du uppmärksammade det och gillade det! Tack för att du bidrar! |
MartinX |
Posted - 2019/10/20 : 14:23:00 Wow! jag är på HiFiForums förstasida det har aldrig hänt förut, spelaren snurrar på bra det låter bra också, här är en stilstudie till med spelaren inkopplad i min vanliga anläggning.
|
AlfaGTV |
Posted - 2019/10/19 : 09:16:21 Gott jobb! Uppskattar att få se en Axis invärtes också, det är inte så vanligt. Låter inte så dumt va? |
Pac |
Posted - 2019/10/19 : 08:55:55 Bra jobbat! |
MartinX |
Posted - 2019/10/19 : 00:17:45 Dags för pickupbytet bara att samla prylarna som behövs, jag hittade till och med förpackningen till Ortofonpickupen som åker av, som synes var det inte mycket till förpackning man fick när man köpte en AT95 på 90-talet asken är minimal, den nya nålens förpackning är flera gånger större.
På med skyddskondomen på Ortofonen för att skydda den när man monterar av, sedan kom jag på att man lika gärna kunde ha tagit bort nålen men det gick ju bra vilket som.
Bara att skruva av den gamla och sedan ta bort kontakthylsorna med en spetstång, jag tycker det är bäst att hålla pickupen i handen dinglande i sladdarna när man gör detta för då riskerar man inte att utsätta tonarmens lager för onödiga påkänningar ibland sitter hylsorna väldigt hårt fast på pickupens stift.
Sedan sätter jag dit sladdarna på den nya pickupen innan jag skruvat fast den i tonarmen, Ortofon och Audio Technica har helt olika idéer om hur stiften ansluts internt i pickupen så man kan inte bara flytta över till samma plats på den nya pickupen man får kolla de medföljande pappren noga vad som är höger och vänster och respektive jord.
Sedan är det dags att skruva fast pickupen med de små irriterande väldigt känsliga aluminiumskruvarna, gängar du snett är det kört. När man fått skruvarna på plats och skruvat fast pickupen löst är det dags att ta fram protractorn och försöka få till vinklarna hyggligt bra, jag använder den gamla nålen vid inställningen.
Jag har en simpel protractor men man undviker ju grova fel, först placera pickupen på den inre nollpunkten.
Sedan flytta till den yttre och då skall pickupen också sitta rakt, om den inte gör det får man flytta pickupen i längsled och börja om efter några försök ser det bra ut, AT95 har en praktiskt fyrkantig utformning. Ortofons design är kriminell egentligen vad 17 skall man ställa in på? Testskiva naturligtvis men hur många har det?
Nu monterar jag den nya nålen och kollar vinkarna igen, den mörkröda färgen är kanske elegantare än den skrikigt gröna
Testspelardags! Det funkar, naturligtvis testar jag med Yello det gör väl alla?
Skivspelaren är redo för träffen vi ses där 26e oktober.
|
|
|