T O P I C R E V I E W |
Buggsson |
Posted - 2014/10/29 : 07:08:21 Detta kanske är gamla nyheter men VPI tillverkar en av sina armar i en 3-D skrivare. Undrar vilken metod som genererar de minsta toleranserna? Den traditionella, eller skrivaren.
http://vpiindustries.com/tone-3d.htm |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
sladdbarn |
Posted - 2014/10/29 : 11:56:13 quote: De kommer att revolutionera tillverkningsindustrin.
De kommer inte, den håller på |
pix |
Posted - 2014/10/29 : 08:19:14 Det finns olika varianter av 3D-skrivare, och jag är tveksam till att denna arm tillverkas av "kjelles smältlims-skrivare"
En av de bättre typerna lägger epoxipulver i skikt, som successivt härdas med laser. Jag skulle tro att detta är vad som används
Rätt använd så kan ju skiktens struktur användas som ådringen i trä. Dvs man kan dra nytta av parallellstrukturen till att eliminera vibrations noder. Man kan ju även bygga upp en inre struktur som ej skulle vara möjlig med andra metoder Jag håller med PAC om att 3d-tekniken är mycket intressant All produktion skulle i princip kunna ske lokalt, vilket skulle bespara mycket naturresurser.
|
Pac |
Posted - 2014/10/29 : 07:17:12 Skrivaren ger nog mindre toleranser än vanlig gjutning samtidigt som det går att bygga strukturer med en skrivare som är omöjliga för andra tillverknings-sätt.
3D-skrivare är här för att stanna. De kommer att revolutionera tillverkningsindustrin. |