HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Spara eller kasta tonarmen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
maal Posted - 2014/02/08 : 15:18:29
Svårt drabbad av DIY-djävulen och eftersom det är så mycket roligare med vinyl än vad det är med Spotify så köpte jag på mig en Thorens TD 150 mkII.
Jag gjorde i ordning en förra vintern men sålde den i somras, vilket jag bittert ångrar.
Tanken med min "nya" TD 150 mkII är ny plint, annan arm etc. Jag vet att frågan om vilken arm som passar den här spelaren bäst hart varit uppe ett antal gånger tidigare.
Men den största anledningen till den här tråden är att jag behöver hjälp med att konstatera vad det sitter för arm på skivspelaren. Jag har kollat på mängder av forum och googlat på bilder av tonarmar, utan resultat.
Min gissning är att det är en tonarm från någon japansk skivspelare, typ AKAI eller liknande.
Så tips om passande arm mottages tacksamt. Tänkte testa en annan arm än SME 3009 som jag hade tidigare. Kombinationen TD 150 mkII och SME 3009 är inte enbart av positiva omdömen om man ska följa det jag har läst.
Vissa påstår att armen är lite för tung och inte riktigt passar spelarens fjädrande subchassi.
Så frågan är om jag ska spara tonarmen som sitter monterad nu eller kasta den i skrotlådan?

Bilder på mitt nya inköp:

Före och efter bilder på den TD 150 mkII som jag fixade i ordning förra vintern:

8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marzipan Posted - 2014/07/10 : 13:36:35
Den gamla tonarmen liknar en Jelco så släng inte, lägg ut den i bytessektionen vetja. Hade en som jag transplanterade till en L75. Minns att den var problemfri men kanske inte så förfinad.

Tror det är ungefär samma här: http://www.vintageaudiorepair.nl/lenco/uklenco_l78.html
AlfaGTV Posted - 2014/02/23 : 08:55:59
Det ÄR densamma som sitter på Linn Majik(?), jag köpte själv en exakt likadan som kommit med en Linn-spelare.
Jag gillar ljudet i den, en rask och klar framtoning. Den är lite räppligare än motsvarande Rega i ren hanteringskänsla, men låter i mitt tycke bättre i vissa miljöer.
Gott val! Kommer nog fungera utmärkt på en TD-150
Vh Micke
Bubbel Posted - 2014/02/23 : 00:15:08
Intressant arm du har bestämt dig för att den skall passa din TD 150 råder ingen tvekan om då den totala vikten för tonarmen är låg (under 400gr) gör att den passar på Thorens fjädrande chassi utan att förstöra dess egenskaper. Linn har den på sin "instegs" modell eller om det var EVO versionen har jag inte klurat ut men lycka till med den nya armen och återkom med en beskrivning på hur du tycker att armen är.

Anders
maal Posted - 2014/02/21 : 20:27:49
Då har jag hittat en passande tonarm. Det blev en Pro-Ject 9cc.

maal Posted - 2014/02/15 : 08:52:27
Tack för era inputs. Har varit i kontakt med en minst sagt kunnig person i ämnet.
Rådfrågade honom angående kombinationen med min TD 150 och Mayware tonarmen. Toarmens konstruktion och skivspelarens fjädrande chassi var tydligen inte alls någon bra kombination.
Jag letar vidare!
Örjan Posted - 2014/02/11 : 21:40:24
En Mayware Formula 4 mkIII hade jag 1979 på en Transcriptor Glass Skeleton.
En elegant enpunktsupphängd arm med en inte särskilt effektiv silicondämpning.
Mekaniskt är den ganska vek och trivs nog bäst med en pickup som inte överför alltför mycket energi till armröret.
Hade den själv med lättrörliga ADC och Sonuspickuper då men dom tillverkas ju inte i dag.
Ryktet sa att den var riktigt bra ihop med Maywares egen MC-pickup.

Örjan
maal Posted - 2014/02/10 : 10:44:02
Tack för tipset Bubbel. Jag har kollat runt en del angående tonarmen och det verkar vara något som varit monterad på någon av JVC#180;s skivspelare. Just nu lutar det åt en Mayware formula 4. Kan det vara ett alternativ?

Bubbel Posted - 2014/02/08 : 21:51:24
Om du nu skall bygga en ny plint att stoppa din 150 i så gör den lite längre så har du ett större utbud av armar att montera på den. Tyvärr har jag inget att säga om armen som sitter på men det finns en massa roligt sedan är det plånboken som sätter stopp, jag skulle montera på en unipivot på då jag gillar dessa The Wand är ett alternativ men då hade jag behållit tonarmslyften http://www.designbuildlisten.com/wand.htm.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000