T O P I C R E V I E W |
EngelholmAudio |
Posted - 2013/12/28 : 13:41:48 Har en ny RB303 arm och letar PU till denna.
Jag hittar väldigt lite , ja tom ingen, info om PU-vikt eller typ eller nån rekommendation. Vi kan leka med priser mellan 0-5000kr på PU.
Micro Benz Gold Mc? |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bubbel |
Posted - 2014/01/05 : 16:05:49 Enligt Rega så skall man inte hålla på att ändra på deras skivspelare utan hålla sig till deras puppor för det räcker mer än nog enligt Rega själva därför hittar man nästan ingen info.
Anders |
AlfaGTV |
Posted - 2014/01/05 : 14:44:14 Det kan man tycka, har själv försökt få fram uppgifter om hur man ställer in anti-skatingen på de nyare Rega-armarna, förgäves.
Inte ens i manualerna till RB-301/RB-700/RB-1000 står något om hur den ska användas.. (Pratar om den nyare varianten där man drar ut en stav som i sin tur justerar magnetkraften till antiskatingen. Den kan även vridas, men det är för mig fortfarande oklart om det påverkar alls.) I manualerna står det hur man justerar den "gamla" varianten, och den har ju till och med en skala som referens. Vh Micke |
tomano58 |
Posted - 2014/01/05 : 14:09:21 Rega själva borde väl kunna tillhandahålla måttuppgifter. Armen säljs ju som ett tillbehör och då bör det ju finnas monteringsanvisningar också. |
EngelholmAudio |
Posted - 2014/01/05 : 13:13:34 Tack. Projektet tuffar vidare.
Jag hittar info om rb303-placering i förhållande till skivtallriken, alltså CC-måttet. Jag hittar INGEN info om höjdplacering, dvs plinten vs skivtallrikens höjd. |
Imperial |
Posted - 2013/12/28 : 16:08:23 Kolla med Mirre på Veteran Hifi.
Han brukar ha koll på armar å puppor.
/ |
AlfaGTV |
Posted - 2013/12/28 : 14:04:21 Humm, skumt... Det verkar vara rätt tunt med info... Man kan nog utgå ifrån att den är rätt lik RB-301 när det gäller effektiv massa och PU vikter dock? Och då är det troligen en medelkompliant pickis med en vikt nånstans 6-9gr som borde matcha...
Jag har tyvärr aldrig lyssnat till Gold BM pickisen, men det var silver-varianten som ledde mig tillbaka till vinylträsket igen för typ 10-12 år sedan! (jag har den fortfarande kvar!)
Jag gillar själv de trevliga Ortofon 2M, de är alla väl värda ett bra phonosteg, gärna rörbaserat och definitivt möjligheten att justera VTA.
Men möjligheterna är många, och jag tycker nog en Rega kan ge även dyrare pickisar goda förutsättningar! Kanske en Benz Micro Ace?
Vh Micke |