HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Val av fötter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jojje66 Posted - 2013/08/25 : 21:47:48
Hallå där Forumister!¨¨

Har just dragit igång ett litet Lencobygge. En av funderingarna som dykt upp rör valet av fötter. Plinten kommer att byggas av björkplywood och jag tänkte då höra om någon ev. har några erfarenheter av detta. DIY med en rimlig arbetsinsats skulle kunna vara aktuellt men även färdiga fötter om det finns något som fungerar riktigt bra utan att budgeten för projektet blir lidande i allt för stor grad. Ett stort plus är om akustisk återkoppling mot golvet bekämpas effektivt, dvs att det går att beträda rummet utan att gå i takt med musiken som spelas för att det inte skall upplevs allt för störande. Alla förslag och idéer är hjärtligt välkomna.

Vänlig hälsning Johan
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jojje66 Posted - 2013/10/28 : 14:03:07
Tack för tipset Anders!

Skall ta detta i beaktande. För närvarande är skivspelaren isärplockad för lite uppdatering men dessa kan mycket väl vara intressanta när det väl blir dags att montera ihop den igen. Priset verkar dessutom vara rimligt.

Vänlig hälsning Johan
Anders Enquist Posted - 2013/10/26 : 18:19:24
Jag har två skivspelare, en avfjädrad, Audiomeca, en ofjädrad, Opus Continuo. Båda står på en granitplatta, ca 40x50x5 cm via Black Racing cones resp nåt annat vars namn jag inte minns nu. Har testat cykeldäck mm men detta, dvs massa, funkar bäst imho. Förmodligen skulle betongplatta gå rätt bra men granitplattorna ser litet trevligare ut.
Jojje66 Posted - 2013/08/26 : 09:38:37
Tack för tipset emanuelgbg!

Ligger lite utanför den tänkta budgeten för detta bygge men kan säkert fungera aldeles utmärkt.

Mvh Johan
emanuelgbg Posted - 2013/08/26 : 08:58:32
Ett dyrare alternativ till cykelslang är att använda en rullstolsdyna(!)som heter RoHo. Den består av en massa luftkuddar som borde koppla av bättre än en cykelslang. Finns 2 höjder samt många olika storlekar. Kostar ca 3500:- skulle jag gissa! =)

http://www.etac.se/se/Produkter/Vuxen/Sittdynor/ROHO-QUADTRO-SELECT1/
Jojje66 Posted - 2013/08/25 : 22:51:45
Tjena Micke!

Tack för dina synpunkter. Osäkert om golvet håller för två kroppar med min massa. Dvs. min kropp och en desto tyngre skivspelare. Ta du och pumpa upp din cyckelslang så kommer jag ner och besiktar resultatet. Du har jag mer än en cykel att plundra på slang. En förpackning från Clasisjön med vibrationsdämpande material ligger och väntar på experiment.

Med vänlig hälsning Johan
AlfaGTV Posted - 2013/08/25 : 22:26:08
Hallå Jojje!

Jag tror, så länge du tänker dig ett stelt chassi, att fötterna inte kommer lösa det problemet! Det enda som löser den typen av problem är en vägghylla eller möjligen en avfjädrad spelare...
Eller möjligen massa i den omfattning att din egen påverkan blir marginell!

Däremot kommer du att behöva (?) några trevlig fötter för att minska akustisk återkoppling inom frekvensområdet för musik, och där tycker jag personligen oftast att t.ex. Novibra är effektivt.

Jag är själv lite sugen på att prova lösningen med luftfjädring i form av halvpumpad cykelslang! Vet inte om högmasse-plint är en bra kombo, men jag ska i alla all testa!
Vh Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000