HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Spela monoskivor.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
snaggvovve Posted - 2013/06/23 : 03:27:09
Det kommer ju ut en del nypressade skivor i mono.
Är det ok att spela dessa med stereopickup?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2013/12/05 : 17:48:55
Det är väldigt bra och t.o.m nödvändigt att man kan mono-koppla förstärkaren eftersom man då eliminerar skivans vertikalbrus. Jag förstår egentligen inte varför det skulle vara bättre att lyssna på mono med endast en högtalare. Har man två likvärdiga högtalare ska musiken bli spikad i mitten. Har man möjlighet att använda en speciell pickup för mono, då bör den mono-kopplas redan i pickupens skal. Däremot så verkar det inte ha någon betydelse om nålens slipning är 25µ eller mindre. Nu talar jag enbart om vinylskivor. Då det gäller 78:or så kan det skilja i ut-nivå beroende på vilken nålspetsdiameter man väljer. Det normala är ändå 65µ.
lennartj Posted - 2013/12/04 : 01:11:04
Om du trots föregående råd väljer att spela med två högtalare måste jag bestämt rekommendera ett försteg med mono-knapp.
Nu spelar jag i och för sig mest gamla monoskivor.
När de graverades förekom knappast högtalare vid kontrollyssningen som var så djupbaskapabla som många av oss har hemma idag.
Den tidens pickuper var endast känsliga för utstyrning i horisontalplanet och helt styva eller åtminstone okänsliga i vertikalplanet. Därför hade man inte alltid så noggrann kontroll på gravérlackens planhet och om gravérverken hade högt rumble i vetikalled var det ingen som stördes av det.
Spelar man upp sådana skivor i stereo återges massor av rumble och annat grums, man har man monoknapp på sin förstärkare fasas det mesta av sådana störningar ut vilket resulterar i en tystare och renare avspelning.
Lord Posted - 2013/11/04 : 23:44:23
Monopickup och EN högtalare...
to_apeiron Posted - 2013/08/20 : 22:49:33
Någon som har bra råd för avspelning som gör mono roligare?
snaggvovve Posted - 2013/06/23 : 15:17:12
Tack.
Vox Posted - 2013/06/23 : 08:41:26
Ja

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000