T O P I C R E V I E W |
Kmj |
Posted - 2013/04/18 : 14:59:26 Så, efter något år har det äntligen blivit dax att sparka igång vinylriggen. Anläggningen som den ser ut nu är: -Thorens 125 med Ortofon RG-212 och SL15 MC pickup. -Lundahl LL1678 MC step-up transformatorer (1:32) på K&K kretskort. http://www.kandkaudio.com/accessories.html -Sony TA-F3A med MM-steg -Philips SBC HP1000 hörlurar.
Om jag startar förstärkaren inställd på Phono med hörlurar och utan källor inkopplade så är det tyst. Kopplar jag in skivspelaren (inkl SUT) så är det fortfarande tyst men så fort jag startar den så kommer det ett jordbrumm.
Jag har testat att koppla in vinylspelaren först utan separat jordkabel, sedan med jordkabel kopplad antingen till SUT eller direkt till förstärkaren och brummet finns kvar oförändrat. Jordkabeln är förresten ditlödad då den inte fanns med från början.
Frågan är nu enkel, vart ska jag leta efter källan till brummet någonstans och hur ska jag leta?
Mvh Kmj |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bubbel |
Posted - 2013/04/24 : 11:47:04 när jag lödde mina SUT så hade jag också problem med brum det visade sig att jag hade ändå inte gjort rätt trots att jag tyckte att jag följde alla beskrivningar, på det igen.
Anders |
Kmj |
Posted - 2013/04/22 : 06:08:20 De foton jag tog visas inte så mycket men jag kan beskriva i ord. Jordkabeln hade jag visst inte lödat utan den är fastskruvad i samma skruv som tonarmen är jordad i. I ett spontant infall så kopplade jag igår bort min MC pickup och satte fast en dual DN251E MM pickup istället. Denna kopplade jag direkt in i phonoingången och det brusade ganska ordentligt, jag kopplade in jordkabeln och det är nu knäpptyst.
Så, felet ligger antingen i pickupen eller SUTen. Trafosarna är ju lödande enligt instruktioner och jordade på samma sätt så kan det kanske ligga i lastmotståndet på sekundärsidan? Jag har det på 1k5 då det i teorin ger rätt värde men som alla vet så är ju teori och praktik inte alltid samma sak. |
Kmj |
Posted - 2013/04/19 : 06:05:02 Tackar, jag ska se till att ordna det under helgen! |
Bubbel |
Posted - 2013/04/19 : 00:34:49 Hej Ken!
Ta en bild på hela insidan så blir det enklare att se vad som skall göras, även en bild på den senare dit lödda jordkabeln till att börja med så skall du få hjälp.
Anders |