HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Diverse Funderingar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Balder Posted - 2013/04/13 : 11:07:02
Tjenare

Har en Ortofon 540mkII, pickup huset är från 1990 och nålen bytte jag för 4-5 år sedan.

Nu undrar jag om pickup huset åldras med åren, dvs finns det tex gummi delar som torkar osv, vet ju att det finns gummi som åldras i nål insatten, men den byter man ju då och då.

Sedan undrar jag hur många spel timmar en Fritz Geiger 70 slipning varar, min har gått ca 400 timmar sedan nål byte, är mycket nöjd med denna PU.

Skivspelaren är en Thorens 320.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2013/04/15 : 19:08:13
http://www.mh-audio.nl/MMCartridgeSpecification.asp

Så här ser det ut i en MM

Anders
gcs Posted - 2013/04/14 : 12:51:55
Det finns väl ingen gummiupphängning i en modern MM-puppa?
Bubbel Posted - 2013/04/14 : 09:03:38
Japp oavsett vad folk säger är inte diamanter det hårdaste vi har, det vinylskivor.

Nåja skämt åsido. all det du räknade upp är en kombination tillsammans med friktionen som uppstår, tänk dig nålen som är i spåret tillsammans med nåltrycket och dess yta som ligger imot spårkanterna gör att trycket blir betydligt högre på nålen än det vi har ställt in den på.

Det finns säkert en bättre förklaring än den jag har gett dig och det överlåter jag till den som vill ge den.

quote:
Kan själva stenen verkligen slitas av vinyl/damm/smuts?
Io Posted - 2013/04/13 : 22:18:42
Är det något annat än gummiupphängningen som kan ta slut? Kan själva stenen verkligen slitas av vinyl/damm/smuts?
Bubbel Posted - 2013/04/13 : 18:39:10
Jag använder just nu en Shure M75 från 70-talet som är still going strong så jag räknar med att den håller minst lika länge till, sen har jag en Shure V15 typ 3 från 76 och den har inte visat några som helst tendenser att lägga av.

Anders
AlfaGTV Posted - 2013/04/13 : 11:27:03
Hallå!
Känner inte till din pickis specifikt, men jag utgår från att det är en MM eftersom nålen är utbytbar. Jag känner inte till att det skulle finnas andra mekaniska komponenter i själva huset som åldras, eller påverkas. Visst, korrosion på anslutningsstift och så men det är ju lätt att åtgärda med kontaktspray och försiktig rengöring. Tror inte du behöver oroa dig, och du verkar ju nöjd med resultatet så då är det bara att spela och njuta!
Sen kan jag nog misstänka att det skett en hel del utveckling inom detta område också, så en modernare pickup har säkert lite annorlunda egenskaper... På gott och ont!

Speltid på en pickis skulle jag inte börja oroa mig för förrän efter kanske 1200-1500 timmar.. Spelar du rena och välskötta skivor på en bra spelare med noggrant inställd geometri ser jag ingen anledning till att brukstimmar skulle ligga under 2000....
Men, undantaget skulle väl isf vara att åldern på upphängningar och mekanik skulle göra sig påmind före då...

Så njut på du! :)
Vh Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000