HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp med SME tonarm.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
maal Posted - 2013/01/06 : 10:32:25
Jag har planer på att uppgradera min Thorens TD150 MkII med en bättre plint och annan tonarm. Jag har en SME 3009 II, är dock inte helt på det klara hur skicket är på den.
Min fråga är om det finns någon som skulle kunna titta på armen och ge ett utlåtande innan jag skruvar dit den i skivspelaren. I Stockholmsområdet, Sörmland, Mälardalen#8230;
Givetvis beger jag mig till den som kan tänka sig att ta en titt på den och betalar även en slant om det krävs.

Armen ser ut som den här (dock inte min):

5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
maal Posted - 2013/01/27 : 10:54:21
Tack för dina tips Bubbel! Jag har kollat det du rekommenderade och allt verkar vara i sin ordning.
Knivlagret ska kanske byta ut framöver, hittade nya i brons på eBay.
Ny rem och tonarmsplatta i ek beställda till min TD150 mkII.
Ska göra i ordning plinten genom att förstärka den med ett lager mdf och lägga på ny faner.
Bubbel Posted - 2013/01/13 : 13:30:54
De 3009 jag har tittat på verkar vara oförstörbara. Knivlagret finns i två versioner plast och stål det senare är att föredra du kan även kolla hur stort spelet är i lagret som sitter i tonarmsbasen det skall vara obefintligt, du håller med ena handen om basen sedan tar du den andra och vickar försiktigt med den andra fram och tillbaka när du håller den om knivbladsfästet känner du inget är det bra. Sedan tar du fram multimetern och mäter alla kablar så att du inte har något brott eller kortis är allt ok fortfarande är det bara att använda den.

Lycka till!

Anders
tomano58 Posted - 2013/01/07 : 23:45:31
Tror nog Mirre på Veteran HiFi kan se över den.
maal Posted - 2013/01/07 : 21:56:33
Tack för hjälpen Pac.
Pac Posted - 2013/01/07 : 21:52:48
Jag kan tyvärr alldeles för lite om SME 3009 för att kunna hjälpa till. Den finns i väldigt många varianter. Det finns spaltkilometer skrivet om den på nätet, tex här!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000