T O P I C R E V I E W |
PK |
Posted - 2012/12/26 : 22:00:06 Jaha då har man läst senaste hyllningskören av den nymastrade vinylen från apple studios.I senaste numret av HiFi o Musik så skriver man upp dessa nya vinyler.Två veckor tidigare hade jag köpt The white album och Abbey road för att se hur de lät jämfört med mina andra.All lyssning har gjorts med hörlurar,då jag har en egen vinylhörlursanläggning.De nya vinylerna är tysta inget spårsus eller suface noice som amerikanerna säger.Jag lyssnade hela första sidan på Abbey R och hela tiden kände jag att det var nåt som inte stämde,det lät mörkt och snällt.Jag testade en tidig US press och jisses det var inte fel på mig allt var tillbaka speeden upplösningen instrument allt var som det skulle.Samma sak med White album.Mina US och japanska vinyler är fullständigt överlägsna den nya utgåvan.Därför kan man ju undra om redaktörn på Hifi o Musik är mutad eller om hörseln är slut eller så kanske han bara gillar en snäll inspelning med betoning på mjuk och gosig utan speeden och upplösningen som de tidiga pressarna hade.Jag har spelat dessaa på allt från billiga AT95 till MC 20 Supreme och benz med samma resultat,de tidiga US och Japanska är mycket bättre.Jag spelade upp för en kompis som har skivaffär (Beg),han är ingen audiofil utan bara musiklyssnare och han sa fy fasen vilken skillnad,det var ju bra då behöver jag inte ta hem de nya om inte nån vill absolut ha dem.Tänker ni köpa de nya så köp hellre en NM eller EX från japan eller tidig US capitol Rainbow eller Orange.De engelska är oxå bra men kostar ju skjortan De japanska är minst lika bra och från japan är vinylen alltid bra.Står det EX så är den som ny,japanerna är mycket ärliga. Gå ut på music stack eller ebay och köp tidigare pressar,de nya anser jag inte håller,antagligen har de gamla gardet av mastering engreneers dött ut och de nya kan inte hantverket. Däremot är de från 2010 jimi Hendrix sony legacy mycket bra samt Clash och london calling på Music on vinyl ochså bra myckt trogna det engelska originalet.De nya Alice cooper skivorna från friday music håller inte heller mot de amerikanska originalen.De låter som de engelska ungefär. Om hågon har samma erfarenhet så skriv gärna om den. Skivorna har spelats på.Två st Ombyggda SL-1210 med externa strömförsörjningar Jelco arm med AT-120 eller Audiomods arm med MC 20 supreme bäge med Gamut Silverkablage från Bruel og Kjer.Till ett Boozhound Labs RIAA med J-fet och Ryska PIO kondingar eller Korora eller Dynavector DV-75.Samt EAR 90 och Beyer dynamic DT-880 som hörlurs källa. Allt nytt är inte bättre. Ha det och ett gott slut på hifi året. |
17 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/05 : 11:43:40 Föresten, sök på "tube" efter Beatles spelning i "Dropp in".
Lägg märke till att Johns sångmik är mer uppskruvad än pauls. Men det som märks mest är att George gitarr knappast hörs alls.
Lysna på Johns gitarr, så har vi inte hört den. Kanske inget märkvärdigt men här lyfts den fram, på gott och ont.
Finge jag själv mixa orginal banden är det duon paul o John på sång och George o Pauls instrument som ska fram. Men det är jag det, och jag är nörd på mitt vis. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/05 : 11:19:20 NEJ!
Jag är bara avundsjuk! Fick inte en ha långt hår som tonåring. Man fick skämmas på ungdomsgården, men jag kunde trumma introt till Hepstas Cadilac och köra Stonslåten Tell Me. Så jag blev insläppt på och rumsren bland modsen.
Nä vad jag menar är att vi ska inte förvänta för mycket av dom "ny mastrade" utgåvorna.
Däremot tror jag att man från orgienal banden kan lyfta fram en hel del annat. Mix ing och mastring var ju anpassade för dåtiden mest anväda ljudanläggningar. Och då inte minst radio.
Lysna bara på youtube Sulevans shower där dom spelar live. Så förstår man att det kan göra på annat sätt. För dom var duktiga alla fyra.
|
ninja |
Posted - 2013/01/05 : 10:59:22 GiK, du borde inte ha någonting emot kommersialisering av Beatles skivor med tanke att du driver Melodifestivalen tråd ;-) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/05 : 09:02:30 quote:
.....Abbey Road Studios meddelade detta redan inför 2009 års släpp av CD- boxarna.
Personligen tror jag att detta är kommersiellt betingat.
Alla vet vilket värde dessa band har rent musikaliskt/kulturellt. Och ingen ansvarig skulle låta dessa band ligga och "bara förstöras".
Orginalband eller en kopia på ett arkiv- säkert material finns nog i ett brand- säkert kassaskåp någon stans. Dom har råd att betala denna extra säkerhet.
|
GyroSE |
Posted - 2013/01/05 : 00:21:46 Säker kan man aldrig vara men Abbey Road Studios meddelade detta redan inför 2009 års släpp av CD- boxarna. Om man sen tänker logiskt så är de analoga banden runt 50 år gamla vilket borde innebära att taperna har gnagts av tidens tand. Magnetband är inte direkt det bästa formatet att förvara musik på i det långa loppet, det lär absolut märkas att de har åldrats oavsett vad vi tycker och tänker runt detta år 2012/2013... |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/04 : 17:32:21 Hur vet vi att dom är svårt skadade?
Hade jag ägt dom analoga banden skulle jag givet vis göra den digital variant och säga att dom analoga är värdelösa. Annars är det inte så många som skulle köps den digitala varianten.
Det ligger ett stort värde i dom analoga banden. Det fatta dom som äger dom nog. Ett slags "varulager" om du vill. Nä fy bubblan, det låter man inte bli "förstört".
|
GyroSE |
Posted - 2013/01/04 : 16:19:09 Om jag ska vara ärlig så tror jag aldrig mer att vi får se en allt igenom analog remastrad utgåva. Med tanke på att en del av de analoga masterbanden är svårt skadade så finns det tyvärr inte mycket som talar för att det någonsin kommer en ren AAA- utgåva... |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/03 : 18:58:56 quote:
Ambitionen var dock från början att göra en helt igenom analog remaster men vad jag förstår så kunde inte Paul McCartney, Ringo Starr, familjerna Lennon och Harrison komma överens om att släppa original taperna....
Nä så dumma är dom inte. Då finns det inget kvar att krama stålar av fansen.
|
GyroSE |
Posted - 2013/01/03 : 11:25:20 De nya utgåvorna bygger på 2009 års digitala remasters som kom ut på CD- formatet. Ambitionen var dock från början att göra en helt igenom analog remaster men vad jag förstår så kunde inte Paul McCartney, Ringo Starr, familjerna Lennon och Harrison komma överens om att släppa original taperna till detta projekt.
Jag håller inte med om att det låter skit om de nya utgåvorna. I alla fall inte om de jag själv har köpt på mig så här långt, dessa är "Revolver" och "Sgt Pepper's..." vilka jag tycker låter hyfsat. Den sistnämnda är den mest klart lysande av de båda, precis som Fremer skriver i sin recension får man se denna nyutgåva som ett komplement till originalet.
Man bör ha i åtanke att om man skulle plockat fram original masterbanden för detta projekt så lär tidens tand ha gnagt på dem en hel del. Enligt uppgift är några av dem dessutom illa sargade och skulle inte ha varit så användbara för detta ändamål. Man får se det som så att vi år 2012 överhuvudtaget ska vara nöjda med att dessa plattor åter ges ut på vinyl. Flera kännare inom branschen ser dessa nyutgåvor som en möjlig brygga över till en ny generation vinylentusiaster och därmed vinylens räddning i ett längre perspektiv vilket ju inte är helt fel för alla oss vinylfans, eller hur?
Givetvis är det inte fel att ha olika åsikter om ljudkvaliteten på dessa nyutgåvor. Men man bör också ta med i beräkningen att det idag råder ett annat ljudideal än när skivorna en gång släpptes. Faktum är att de nyremastrade Beatles- plattorna i mångt och mycket riktar sig till den ovannämnda nya generationen som troligtvis aldrig har hört en Beatles LP på UK- förstapress. Dessutom är en sådan tidig originalutgåva hutlöst dyr, då är dessa nyutgåvor ett perfekt substitut där man för mer uppnåbara pengar kan köpa på sig hela Beatles- katalogen på vinyl. |
Transient Design |
Posted - 2013/01/02 : 08:32:08 Det kan inte vara så att de nya utgåvorna helt enkelt är mastrade digitalt? Jag köpte för flera år sedan både CD och vinyl av "1" samlingsalbum från Beatles och då låter CD:n klart bättre... Men det visade ju sig sedan att alltihop var gjort digitalt. Klart det lät skit! |
silwerfeldt |
Posted - 2013/01/01 : 22:47:40 Köpte på mig Revolver, Sgt pepper, Abbey Road och Rubber soul för att se lite hur de låter. Jag har dessa som UK Mono och Stereo orginal (1:a eller andra pressningar) och några tyska och japanska pressningar.
Har inte hunnit lyssna genom alla men mina direkta tankar på 2 av dem är:
Revolver - gillade inte alls vad de gjort med denna som är fantastisk som Mono och de har verkligen EQ:uat denna och gjort den digital. Undvik!
SGT. Pepper - Låter mycket bättre är Revolver. Enormt mycket dynamik och känns inte alls komprimerad men visst det är kusligt rent och mixningen känns väldigt modern - inte komprimerad utan väldigt mycket rymd och lager på lager och små ekon hörs nu väldigt tydligt och det fungerar faktiskt ganska bra. Påminner ju väldigt mycket om CD mixen (24bit USB är den jag har...) så har man hört den så kanske det inte är en så stor grej men det känns som om vinylen gräver djupare, men som oftast på nya remasters så är den lite väl avrundad och snäll i toppen vilket gör att den känns lite väl snäll..
Skall lyssna på abbey road och Rubber soul snart och återkommer med mina intryck.
|
Freddie Boy |
Posted - 2013/01/01 : 22:07:37 Jag dissar oftast remastrade vinylskivor, har alla beatles i UK och tyska pressningar, en del i mono orginal som låter väldigt bra, är lite skeptisk att 2009 års remastrade vinylutgåvor skulle låta bättre!!!! |
gcs |
Posted - 2012/12/28 : 00:01:29 Jag roade mig uder 60-talet att enbart köpa inspelningar i stereo. Jag tror att jag har alla Beatles inspelningar på LP i stereo med undantag av något enstaka spår som är inspelad i mono. |
Io |
Posted - 2012/12/27 : 23:47:48 Jag är inte sådär superförtjust i Michael Fremer på Stereophile, men just när det gäller Beatlesboxen har han varit ovaligt kritisk.
Här är en länk till den sammanfattande recensionen, på sajten hittar du även omdömen om de individuella skivorna.
Han är inte särskilt imponerad.
http://www.analogplanet.com/content/emis-beatles-box-perspectiv/
/Olle
|
Zombie |
Posted - 2012/12/27 : 23:15:01 Beatles tidiga i stereo? Skojar ni? |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/12/26 : 22:15:06 Intressant iaktagelse.
Kul att någon vågar "sticka ut hakan" och säga sin öpersonliga mening.
Har inte själv lysnat på dom "nya" skivorna men har svårt att tro på någon revolutionerande skillnad.
Ibland undrar jag om det är en grej man gör för att få lite längre "komersiell livslängd" på Beatels. Alla har ju inte en komplett samling från 60-talet.
|
PK |
Posted - 2012/12/26 : 22:05:13 Jag måste tillägga att jag blev lite misstänksam då jag läste ett test i HiFi o musik där men testar nya pressar mot gamla och de föredrog alla de nya medan jag inte hade samma erfarenhet.Nästan allt nytt jag kunnat jämföra har fallit mot de gamla originalen.Nu ska sägas att jag har köpt kanske 5 skivor av varje som jag vill ha och tagit den bästaoch finaste och sålt de andra.I nästan alla fall låter De Japanska och amerikanska bäst.De tyska Led zeppelin pressarna är ochså superba ,bättre än US. Är tidningarna mutade eller vad är felet,det kan inte vara min hörsel då alla och jag menar alla som jag spelat för hifinördar eller inte säger lika som mig. Vad ska man tro. |