T O P I C R E V I E W |
poppop |
Posted - 2012/11/29 : 16:35:47 Har testat två skivspelare mot varandra och kört med samma pickup (Ortofon OM20) och riaa (Cambridge 640P). Jag har tagit signalen direkt från tonarmen till riaa. Den ena skivspelaren, som ligger i en mycket högre klass än den andra, har ett mer ansträngt ljud - mindre dynamik och går inte lika långt ner i frekvens som den billigare. Båda skivspelarna bygger på samma princip och är direktdrivna. Vad kan det vara som påverkar ljudet så pass mycket? |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/12/02 : 21:36:19 Upplösningen är lite och det är svårt att se hur "den rena sinusvågen" ser ut.
Om skivspåret är en "ren sinusvåg", så är det du har på din graf det som ska förstärkas till högtalarna. Den signalen visar hur tonarm och spelaren påverkar den rena signalen från skivan.
Du skulle behöva dela tidsskalan 10 till 15 ggr för att kunna se hur det ser ut.
Dynamiken borde vara kollat till amplituden som varierar mer i den undre grafen.
|
poppop |
Posted - 2012/12/02 : 21:13:59 Men hur kan det vara dynamik i en sinuston? Glöm de postade graferna, de innehåller digitala fel då det strulade med ljudkortet... |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/11/30 : 19:24:04
Jag kunde inte låta bli. Zoomade in kurvorna och då kan man ana att kurvorna är identiska. Den övre kurvan är mer "komprimerad" än den undre. Den undre skulle ha bättre dynamik. Och om den undre kurvan är från den billigare spelaren, stämmer det bra med poppop:s öron.
Men en bra HiFi-spelare ska väl ha bra dynamik. En disco-kärra är väl dynamik inte fullt så högprioriterat. Eller har jag fel?
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/11/30 : 19:04:11 Intressant!
Som gcs säger lite bättre upplösning.
Är det "en och ren sinuskurva"? Vilken frekvens?
Den nedre kurvan ser ut att ha en underliggande frekvens, är det så och i så fall vilken?
Om du ställer puppan i spåret när skivan står still, och sedan knackar till sockeln, vilken dominerande frekvens framträder då?
|
gcs |
Posted - 2012/11/30 : 13:51:32 Det är för dålig upplösning och dessutom så ser man många knäppar på skivan. |
Bubbel |
Posted - 2012/11/30 : 13:07:14 Det kan vara många faktorer som spelar in det ena är att den andra skivspelaren som låter bättre kan vara bättre ihopskruvad, måndagsex, m.m. allt är som sagt inte bra bara för att det kostar mer.
Anders |
poppop |
Posted - 2012/11/29 : 21:51:46 Här har jag spelat in ett sinussvep från vinyl. Det syns skillnad mellan graferna:
|
poppop |
Posted - 2012/11/29 : 21:43:09 Japp, det är den. Och skivspelarna är i samma serie, den ena är konsumentversionen den andra är proffsversionen. Skivspelaren (den dyra) är kalibrerad för den pickupen med testskiva, oscilloskop och hela baletten... |
tomano58 |
Posted - 2012/11/29 : 19:55:28 Sen har du ju andra parametrar: är den använda pu'n lika optimal för båda armarna? Ar armarna likvärdiga? Spelarens konstruktion och känslighet för akustisk återkoppling. |
poppop |
Posted - 2012/11/29 : 18:17:28 Detta ska vara inställt enligt konstens alla regler... men jag får kolla upp detta. |
Improved Audio |
Posted - 2012/11/29 : 17:10:51 T ex, VTA, överhäng, azimut, nåltryck, antiskating. |