HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rumble?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
tomano58 Posted - 2012/06/19 : 15:43:31
Har en TD160 Super med SME 3009 S2 Improved och en Goldring 2400. Allt har funkat bra tidigare men idag upptäckte jag att jag har kraftig rumble, dvs rejäla konutslag på högtalarna så fort jag sättet på en skiva. Inget har ändrats hemma så hur sjutton kan detta ha börjat uppträda? Någon som har ideer? Rumblefilter finns inte på förstärkaren (HK 980). Dags att byta remmen?
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tomano58 Posted - 2012/06/19 : 20:17:41
Ok, då kan man vara lugn då. Med rumblefilter menade jag just det som kallas Subsonic filter eller Low filter
AlfaGTV Posted - 2012/06/19 : 19:31:10
Det är inget ovanligt med någon av mina spelare. Rumble-filter vill jag nog inte kalla det dock, däremot brukar vissa RIAA/Förstärkare ha Subsonic-filter som ska plocka bort i princip allt under 20Hz.
Det beror mest, som du också konstaterat, på mediat. Vissa skivor kan generera stora konrörelser, andra nästan inga alls.
Tycker nog mina fjädrade spelare kan tillåta mera konrörelser än de stela.
Med vänlig hälsning, Micke
tomano58 Posted - 2012/06/19 : 15:58:27
Bytte rem och körde det omodulerade spåret på testskivan jag har och då såg det helt ok ut. Vanliga skivor däremot ger fortfarande lite oroväckande konutslag i "blankspåren". Hm...?

Edit: Kan vara fjädringen som behöver en stund för att sätta sig(?) Är som värst i ytterspåret men lugnar sig efter en stund. Märkligt dock att jag inte skulle ha noterat det tidigare.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000