T O P I C R E V I E W |
Svett Rolf |
Posted - 2012/06/16 : 20:22:59 Hej
Skall nu byta ut min NAD C555 med goldring MM pickup. Den har fungerat utmärkt som en budget skivspelare men vill nu uppgradera systemet. Det står nu mellan tre olika modeller.
Först upp har vi en Nottingham Analogue Space 294 utan pickup för 31 500 kr ex pickup. Denna modellen har jag sett live och gillar den 12" långa tonarmen, samt den enorma skivtallriken. Däremot så vet jag inte mycket om hur andrahandvärde är på denna skotska spelare.
Den andra spelaren är en tysk Clearaudio Performance SE. Den har den uppskattade Maestro - MM pickupen samt en tonarm i karbon. Har själv aldrig sett denna skivspelare men den verkar helt klart prisvärd. Beställer man den från Tyskland så kostar den 2.650 ¤ inklusive pickup.
Den tredje kombattanten är en Linn Sondek LP12 , med Majik motor. Den kostar 15 000 pga av att den är ett demo ex. Då tilkommer en Akito tonarm för 12 000:- samt någon MM nål för runt 4000 kr. Sammanlagt 31 000 kr. Gillar looken på skivspelaren. Andrahandsvärdet verkar vara bra, men jag är lite osäker på tonarmen. Någon som vet något om den?
Skulle vara tacksam för synpunkter för jag har jätte svårt för att bestämma mig. |
21 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
AlfaGTV |
Posted - 2012/10/06 : 11:07:15 Tycker det låter lite i överkant, men jag skall ärligt också säga att jag inte är så speciellt bekant med TD-165/TD-166 varianterna. Köpte själv en sådan ny för många, många månar sedan och den var helt OK, men inte mer. Min var en MK V av TD 166, tror jag och ofjädrad. Verket var sunt, men armen litesmäckig. Förmodligen hade jag fått mera välljud ur den idag, och de är är lättskötta och välfungerande.
Med vänlig hälsning, Micke |
Oh Danny Boy |
Posted - 2012/10/05 : 23:41:44 Hej igen, papegojan här. Förlåt att jag tjatar men men nu börjar jag bli galen över att inte ha en vinylspelare och jag har så otroligt dålig koll.
Är 1700 kr värt för den här skivspelaren?
Thorens skivspelare TD 165 (Tandberg)
- 70-talmodell - Trälåda i jakaranda - Plexi glas-lock - Bra skick
Shure M75 mg typ 2,med antiskating vikt,och adepter för skivor med stort centrumhål
Värt att köpa? vad skall jag tänka på?
http://www.imagebam.com/image/2d57b1213678121
|
Oh Danny Boy |
Posted - 2012/09/30 : 19:45:51 Skrev nog rätt dumt. Vad jag menar är att jag hellre lyssnar än pillar så att säga, jag vill inte hålla på att mecka för att lyssna på en 180 grams istället för en tunnare skiva.
ninja/ Jag sålde precis min 1200 då jag var trött på skivspelaren av olika anledningar. Vill ha en remdriven nu. |
ninja |
Posted - 2012/09/30 : 17:53:09 Det finns ingen annan enklare att ställa in än Technics 1210 MkX ... och den är inte dålig heller. Med lite tur hitta man en för 3000.
|
tomano58 |
Posted - 2012/09/30 : 17:47:41 Visst kan man ställa in VTA men då blir det meka av. Det finns brckr att köpa för att höja armen. Man kan också skaffa ett speciellt tillbehör som gör att VTA går att justera på ett enkelt sätt efter att den monterats vilket kräver att man plockar bort armen för att fixa till det.
Thorensspelarna är om de är i bra skick aldrig fel. I princip behöver man bara byta rem ibland. |
lars |
Posted - 2012/09/30 : 17:02:55 Danny Boy Om du inte gillar att meka så är en Rega bra för dig. Det finns inget man skall ställa in. Kan inte bli enklare.
Tyvärr kan man inte ställa in VTA så man blir lite begränsad till pick-up, till det Rega rekommenderar. |
Oh Danny Boy |
Posted - 2012/09/30 : 09:40:47 Tack nu såg jag! Ser riktigt fin ut, synd att jag bor så långt ifrån. Behöver en skivspelare med lock på iof då jag har tre barn som gör sitt bästa för att jävlas med mig. Vad tror ni om en Thorens skivspelare TD 165 (Tandberg) i bra skick? (enligt säljaren), tror det är orginalpickup på den. Säljes för 1700 kr, kanske jag kan köpa en ny pickup för de sista pengarna (1300 kr). Är det en bra spelare? rimligt pris? Modellen med Tandberg gjordes i mitten av 70-talet om jag förstått det rätt. |
DavidS |
Posted - 2012/09/29 : 16:45:50 Tryck på länken i Mickes signatur och kika lite längre ner i tråden så dyker det upp bilder på skivspelare. |
Oh Danny Boy |
Posted - 2012/09/29 : 16:12:58 Hade gärna kollat på bild men fattar inte hur man gör |
AlfaGTV |
Posted - 2012/09/29 : 14:07:06 Har du vägarna förbi Falun så kanske min TD-125 med SME 3009 S2 Imp kan vara nåt? Finns bilder på den i min medlemstråd. Jag använderngn av mina Heybrook numera mestadels...
Med vänlig hälsning, Micke
|
Oh Danny Boy |
Posted - 2012/09/29 : 13:58:38 Hej
Mycket av det jag skriver nu skrev jag i min presentation men frågar i rätt tråd. Jag sålde min Technics 1200 då jag var sugen på en skivspelare som var "mjukare" och inte som att bara bröta på i 250 på autobahn. Valet blev en Thorens 160 td och för att få ihop pengarna sålde jag min 1200:a och åkte ut till killen och köpte skivspelaren. Blev mer eller mindre blåst då den inte alls var i det skicket som sades. Nu står jag här utan skivspelare och livet är lite tommare så min fråga till er är.
Med 3000:- på fickan, vad skall jag köpa? Är inte särskilt bra på att meka och ha mig kan jag tillägga. Vill ha en pålitlig skivspelare som jag inte behöver pilla med hela tiden, ha ett bra ljus så klart samt vara vacker att se på. Bor i Göteborg och är tacksam för hjälp. |
DavidS |
Posted - 2012/06/20 : 10:51:33 Har du möjlighet så testa Simply Black Magic på Veteran HIFI i Stockholm. Då får man även träffa en trevlig och hjälpsam person i Mirre! :-) |
Svett Rolf |
Posted - 2012/06/19 : 23:12:33 Kollade på Linn Sondek spelaren i helgen. Fick se på den hel samt nedskruvad. Den såg väldigt enkel ut i konstruktionen när man tittade närmare på den. Fick provlyssna på ett ex. men då med en annan tonarm, nål samt motor så man blev ju inte direkt klokare på hur mitt bra mycket billigare exemplar skulle kosta. Den jag lyssnade på hade en prislapp på ett sexsiffrigt belopp. Dock väldigt trevlig personal. Funderar på om man skulle köpa en äldre spelare med ny tonarm samt nål. Kör själv med ett mastersound PH1 RIIA så det får bli en bra MM pickup isf. Några förslag på en bra plint? |
lars |
Posted - 2012/06/18 : 21:27:24 Att justera en LP12 är inget konstigt. Det finns instruktioner på nätet. Skruvar och muttrar skall dras hårt dock utan att gängorna går sönder. De tre fjädrarna skall justeras så att subshassit inte gungar horisontellt. Motorn är lite knepigare. drar man den hårt blir det hårt ljud och tvärtom. Lutningen på motorn påverkar hastigheten.
Vet inte vad Majik motorn är. Men det senaste är en likströmsmotor som är lättare att justera och själv reglerar hastigheten.
Skall du ha MC-pickup skall du satsa på en Ekos-arm.
|
Bubbel |
Posted - 2012/06/18 : 20:12:45 Nu kan jag bara delge info om två av dina val, Nottingham Analogue Space 294 och Linn Sondek LP12. Om vi börjar med med NAS där har deras egna arm alltid varit svår att ställa in om de har ändrat detta vet jag inte men det är inget för nybörjaren verket är väldigt bra minimal tillsyn lite olja i lagret och ny rem så spinner den på.
Linn är tvärt om här enkelt att ställa in armen men resten kräver fackman att ställa in visst kan man låta den spela på utan att justera in subchassi och andra smådetaljer men då degraderas ljudet också över tid, justeringen kostar pengar och bör göras med jämna mellanrum för att spelaren skall spela optimalt.
Anders |
RobertH |
Posted - 2012/06/18 : 19:33:50 Altså jag tror det är svårt för någon att svara på denna frågan.. ALLA är bra skivspelare, sedan är det lite vilken väg du vill gå själv. personligen sitter jag med Clearaudio-spelare, och är riktigt nöjd med det - men jag har hört Michell-spelare och VPI som jag också gillat och lika gärna kunnat köpa. Bästa sättet är ju att besöka butiker som säljer och lyssna. När du börjar komma upp i prisklass är det ändå i mitt tycke Matchning av pickup/tonarm och RIAA som är viktigast av allt, och det är även där du har mest att "hämta". |
Jojosoda |
Posted - 2012/06/17 : 11:05:49 Tror att du behöver ta reda på vilken väg du skall ta. Såvitt jag förstår är det 2 skolor av plintar som du väljer mellan. Fast plint och fjädrande plint. Båda har sina fördelar i att förmedla ljud. Jag gissar att din nad är av fast plint så det är kanske lättare att gå samma väg!?
Mvh/ Magnus |
PetterPersson |
Posted - 2012/06/17 : 10:01:25 Najs |
ztenlund |
Posted - 2012/06/16 : 23:40:08 quote: Någon moderator kanske kan flytta tråden hit istället? http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=77
Svar: ja!  |
PetterPersson |
Posted - 2012/06/16 : 22:52:50 Ta't lugnt, det är sommar och folk grillar i trädgården Svar kommer ska du se.
Någon moderator kanske kan flytta tråden hit istället? http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=77 |
Svett Rolf |
Posted - 2012/06/16 : 22:12:47 Fan det här hjälper verkligen...... dax att börja böga |