HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Solid tech

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2012/03/02 : 08:37:10
En tanke- är det någon som provat isotech-prylar under sin vinylspelare?
Jag vill höra vad ni tror om detta: ofjädrad skivspelare hårt kopplad till hylla med mycket massa, under denna en liten specialare som jag funderat på: tänk er en "kopp av mässing i denna solidtech isoclear sen kommer det fina, silikonolja i koppen så fjädrarna badar i detta. I teorin borde man sänka egenresonanser ytterligare.
Vad tror ni om detta?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2012/03/04 : 11:06:00
Ett sista försök- jag försöker väga in våg genom att flytta runt isoclearana, jag skiter i att använda benen på hyllan, uppnår faktiskt ett vågläge. Det hela gungar friskt om man pillar på spelaren, hm kan de va bra???? Nåväl man bör prova, på med en skiva....inte så pjåkigt! Riktigt fint. Mycket avslappnat och inte så på och mäktigt som jag är van vid men mycket, mycket finstämt, detta måste undersökas vidare.
Adagio Posted - 2012/03/04 : 09:47:58
Fan, nu provade jag Isoclear. Först konstaterade jag att det var för få fjädrar med i förpackningen. Åkte ner till Lefflers och hämtade fler, sen, när allt var på plats var det omöjligt att använda tre för att det blev för mycket vikt på en av dom. Suck!
Jag skiter i dom hur bra dom än fungerar enl mätningarna.
Magix ser ju riktigt bra ut.
Jag tror nog att jag väger in hela rasket dvs glashylla, diyhylla samt spelaren ca 50-60kg och köper viktavstämda SD-fötter och floatar hela massan.
Det borde ge ett utmärkt resultat till en ringa kostnad.
RobertH Posted - 2012/03/02 : 20:05:34
Ingen som testat med Clearaudio Magix under skivspelarplattformen?
Hakan Posted - 2012/03/02 : 10:44:53
Min unify är ju inte dämpad som din adagio. Det var därför jag satte dit fjädrarna under på min Solid tech. En bra och kul skiva att testa vibrationer är Sunn))):s senaste. När jag lyssnar på den inbillar jag mig att det blir bättre med fjädrarna. Men det blir inte stora skillnader. Jag gillar ju mycket massa i skivspelaren och att den får ta upp sina vibrationer och att den fjädrande hyllan ska ta upp vibrationerna från det som kommer upp i bänken. Men det finns nog olika teorier om det,eller hur?
Adagio Posted - 2012/03/02 : 10:16:00
Ja visst är det skilnad, jag måste dock säga att Kuzman är rätt imun mot dessa störningar visst återkopplar den så det blir signal ut men det har aldrig stört mig vid musiklyssning och armen är ju så stabil med den spelaren att man kan knacka med stor kraft på både plint och själva vinylskivan utan att nålen hoppar eller det blir någon direkt störning i musiken. Däremot tycker jag att jag fått en helt ny dimension på spelaren iom den ökade massan på min hylla.
Eg borde man bara sluta bry sig och nöja sig, men dessa funderingar ang förbättrad arbetsmiljö för vinylriggen är ju kul.
Nej någon fjädrad spelare blir det nog aldrig för mig, men Kuzmas Stogi reference är Iofs fjädrad. Med just fjädrar i silikonolja.
Det är kanske det jag strävar mot, en stabi S ref. ; )
AlfaGTV Posted - 2012/03/02 : 09:08:05
Jag börjar tro att du eg. vill ha en Sondek, TD-125 eller ngn annan fjädrad spelare!

Allvarligt så tror jag din teori skulle kunna funka! I min tankevärld är det tre olika typer av resonans eller mekanisk rörelse man bör sträva efter att minska påverkan av:
1. Stomburna vibrationer
2. Luftburna vibrationer
3. Svängningar i underlag av typen fotsteg på sviktande bjälklag.

Den första av dem är för mig tveklöst största bekymret vid normala lyssningsnivåer! Och där tror jag faktiskt att fjädrade spelare har ett övertag, kanske därför t.ex. Rega förordar sin väggmonterade hyllor... Å andra sidan är ju fjädrande spelare desto känsligare för den sista typen...

Men för att återknyta till din teori, jag tror också på principen att förhindra stomburna vibrationer att färdas till -(baka) till signalkällan. Däremot är jag inte lika säker på att det är görbart att förvandla vibrationsenergin till värme genom friktion i silikonbadet. Men jag gör lika själv...
Jag har ett ganska standard Quadraspire med glashyllor, ovanpå översta hyllan har jag en bit "syntetisk sten" som kallas Nero Asoluto, en polerad bit köksbänk helt enkelt.
Den väger runt 15kg och vilar på fem små bitar novibra som komprimeras ca 25-40% pga vikten. Sedan stå aktuell vinylspelare uppe på denna stenskiva. Novibra gör ju samma sak, dvs översätter vibrationsenergi till värme.

Ett enkelt och ovetenskapligt test visar att det funkar hjälpligt, knacka med likadan kraft på racket, stenplattan/underlaget och slutligen skivspelarens chassi?
Hörs det skillnad? Ja troligen...

Med vänlig hälsning, Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000