HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivrengörning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Freddie Boy Posted - 2012/02/29 : 12:26:58
Hur gör ni rent era vinylskivor? kom gärna med tips.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2012/03/23 : 16:55:45
Problemet är väl bara att att det är kladdigt och tar lång tid. Hur lång tid tar det om man som jag bara har ett par tusen Lp-skivor? Jag har en skivtvätt men undrar lite över en ultraljudstvätt. Typ den här.

http://www.ultrasystem.com/usfeaturedprodsAudioDeskVinylClnr.html

eller den här?
http://www.conrad.se/ULTRALJUDSRENG%d6RARE-4%2c0-L-EMMI40-PROFFS.htm?websale7=conrad-swe&pi=824724&ci=SHOP_AREA_40363_0601120&ireusocl=1
Stormen Posted - 2012/03/23 : 11:25:53
Tänker mig att rent logiskt borde vara ganska viktigt med någon form av sugfunktion, Annars kommer den smuts som ligger uppepåskivan ( där den inte gör någon större skada typ fingeravtryck ) att glida ner i spåren o lägga sig med det andra ev medlet som inte blev bortsköljt, (lite rester av kalk mm)
Jag har tvättat flera skivor förhand utan direkt större framgång. Men det kanske kan bli bättre med en liten tvättmaskin, med sug o allt. ?
Jag o Bo Hansson testade med trälim, det var riktigt kul. framförallt att aplicera skivan med smuts som vi hittade under entrémattan. o rent blev det,, ner i spåren,, njaa de vet i sjutton.
tomano58 Posted - 2012/03/11 : 00:10:15
Ah! Förstår. Kan stämma men envist gnuggande tar sig nog ner en bit. Brukar använda duken med gott resultat på envisa fläckar som inte vill lossna i tvätten.
AlfaGTV Posted - 2012/03/10 : 21:41:45
quote:
vad menar du är inte bra med microfiberduk?


Jo, vad jag försökte skriva på paddan var att jag inte anser att den tillför något för den kommer ju ända inte ner i spåren. Däremot tror jag inte heller den skadar skivan på något vis eftersom den i all fall inte släpper en massa fibrer ifrån sig.

MVH /Micke
opethic Posted - 2012/03/10 : 14:19:58
Jag gör som Dof, fast jag använder microfiberduk hela vägen, o destvatten + yes + yttepyttelite sprit.
tomano58 Posted - 2012/03/10 : 12:55:33
quote:
Vanligt vatten=kalkrester,mineraler o annat skit
Bomullshandduk=tusentals små fiberrester som släpper.
Wettex=som en Scotchbrite, fast lite finare
Microfibern kan jag acceptera, med den passusen att aldrig någonsin regör där nålen sedan skall färdas...

Exakt vad menar du är inte bra med microfiberduk? Det får man ju med för att putsa sina glasögon med så det kan ju inte gärna repa.
AlfaGTV Posted - 2012/03/10 : 09:30:30
Jag kan bara säga att jag anser du lortar ner dem mer är du rengör...
Möjligen att du får bort en del fingeravtryck som syns, men i stort sett anser jag att du skadar skivorna.

Vanligt vatten=kalkrester,mineraler o annat skit
Bomullshandduk=tusentals små fiberrester som släpper.
Wettex=som en Scotchbrite, fast lite finare
Microfibern kan jag acceptera, med den passusen att den aldrig någonsin rengör där nålen sedan skall färdas...

Med vänlig hälsning, Micke
Edit: Stavade lite bättre
Dof Posted - 2012/03/09 : 23:44:22
Så här gör jag och det funkar bra.
Lägg skivan på en ren bommullshanduk. Torka ihärdigt i skivspårens rikning med en ren fuktad vettexduk. Jag använder en ny väl fuktad (vanligt kranvatten) enbart för detta syfte.
Avsluta med att eftertorka med en mikrofiberduk också i spårens riktning.
Det tar 2 min per platta och funkar perfekt.
Hur svårt kan det vara?
Bubbel Posted - 2012/03/04 : 14:34:34
quote:
När det står destvatten antar jag att man menar avjoniserat vatten som man säljer på macken inte riktigt destvatten för labbruk, eller?



Det är destvatten för labbruk som gäller det som du kan köpa på macken är allt annat än bra. Avjoniserat innehller fortfarande alla föroreningar som man inte vill ha på en skiva, apoteket är bäst att handla på.

Anders
bibl Posted - 2012/03/04 : 13:05:19
Funderade på om det kunde vara det, har en flaska stående som jag använder att rengöra processorerna med när man bygger datorer men då finns det alltså fler användningsområden. När det står destvatten antar jag att man menar avjoniserat vatten som man säljer på macken inte riktigt destvatten för labbruk, eller?
AlfaGTV Posted - 2012/03/04 : 10:41:01
IPA häller man i strupen medan man grejar!
Närå, det är en kryptisk förkortning för IsoPropylAlkohol.
Finns på Apoteket, Conrad och säkert många andra ställen..

Med vänlig hälsning, Micke
bibl Posted - 2012/03/04 : 09:20:19
Blir det inte väldigt kladdiga skivor om man häller i India Pale Ale i blandningen?

;-)

För en ovetande vad är IPA?
tomano58 Posted - 2012/03/04 : 02:49:14
quote:
Jag tittade på youtubefilmen och att använda Knosti såg allt annat än smidigt ut.

Det ser omständigare ut än det behöver vara. Skruva på hållaren, dammtorka med borste, snurra i baljan, skruva av hållaren och ställ att torka. Givetvis går det inte att jämföra med en maskin men jag har tvättat +1000 LP med mina baljor (har 2). Häller tillbaka o filtrerar gör man givetvis inte med Knostis "tratt" utan en kaffefilterhållare.

Även maskiner är ju omständiga på det viset att tvättvätskan skall läggas på för hand, spridas ut och arbetas in, de flesta kräver dessutom att man vänder på skivan och upprepar proceduren. Inte alla klarar heller att stå på allt för länge.
AlfaGTV Posted - 2012/03/03 : 16:09:45
Jag har testat trälim! Tog en mycket sliten inspelning av Mobil med Jan Johansson och Georg Riedel. Det fungerar faktiskt hjälpligt men skivan blev märkbart statisk då limmet drogs bort dagen efter. Skivan knastrar minst lika mycket fortfarande, men det var skoj att prova iaf!

Min Okki Nokki gör ett bättre jobb med IPA/dest vatten/Yes som förtvätt och sedan en runda L Art du Son...
Med vänlig hälsning, Micke
DavidS Posted - 2012/03/03 : 15:38:20
Nitty Gritty skivtvätt. Smart konstruktion som gör att man aldrig lägger den tvättade sidan där den otvättade sidan legat. Oj vilken snurrig förklaring men du förstår säkert. :-)
Vox Posted - 2012/03/03 : 13:08:43
Jag tittade på youtubefilmen och att använda Knosti såg allt annat än smidigt ut.
tomano58 Posted - 2012/03/03 : 01:20:53
quote:
tomano, måste man använda dest. vatten eller funkar vanligt vatten oxå? men hur går själva rengörningen till?

Vanligt vatten fungerar men är inte att rekommendera. Du får en dunk med 5 liter dest. vatten för 149:- på Apoteket. IPA finns hos Kjell och tex Liontech till bra pris (dyrt på Apoteket)

Instruktioner finns i mängd på YouTube, tex http://youtu.be/jtPTHT0pJzU

Jag filtrerar i Melittafilter och återanvänder några gånger. Tvättar max 15 skivor (ett fullt ställ) åt gången sen byter jag vätskan.
DMGbg Posted - 2012/02/29 : 21:26:30
Trälim låter som en bra ide, någon som provat?

Gillar när man hittar smarta lösningar som fungerar och inte behöver köpa dyyyra vätskor eller liknande
Joda Posted - 2012/02/29 : 20:47:05
Trälim?
http://thereifixedit.failblog.org/2011/09/12/white-trash-repairs-how-to-clean-a-record/
Bubbel Posted - 2012/02/29 : 20:34:07
quote:
Skivtvätt Okki Nokki med vätska l'art du son


Ditto

Jag höll på med handtvätt under en massa år men en skivtvätt är överlägsen i det anseende att den får upp vätskan från skivan bättre än en trasa/handduk.

Jag använde väl använda kökshandukar som sög upp vätskan från skivan men för att göra det effektivt så krävs det en massa handdukar för att torka rent skivor. Att tvätta två tre styck för att sedan låta handduken torka är inte rationellt.

Anders
Freddie Boy Posted - 2012/02/29 : 16:37:05
tomano, måste man använda dest. vatten eller funkar vanligt vatten oxå? men hur går själva rengörningen till?
Tomas.PEO Posted - 2012/02/29 : 16:18:32
Skivtvätt Moth RCM med vätska l'art du son
tomano58 Posted - 2012/02/29 : 16:16:17
Knostibalja med hemkörd tvättvätska (3 dl IPA, 7 dl dest. vatten o lite Yes)
Vox Posted - 2012/02/29 : 15:57:50
Skivtvätt Kuzma med vätska l'art du son
Freddie Boy Posted - 2012/02/29 : 13:10:47
alternativt handtvätt ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000