T O P I C R E V I E W |
Adagio |
Posted - 2012/02/22 : 11:25:05 Här händer det lite, lite då och då. Senaste uppgraderingen var strömförsörjningen till min Lukaschek PP-1. Enklast möjliga-En ny krallig högkvalitativ trafo som levererar exakt 24V fast 3,15A.
Här ser vi den nya inkopplad bredvid väggbulan som följde med.
Andra nyheter är att min Nordost Quattrofil som sitter efter PP-1an moddats en smula. Nya bulletplugs från Eichman. Samt en ofrivillig modifikation. Förra gångens omterminering resulterade tyvärr att en av de fyra ledarna amputerades bort, en trifil mao. Jag provade lite olika konfig, dvs en ledare till jord-två till signal, två till jord-en till signal, det gav lite olika resultat faktiskt. Bäst lät dubbla signal tvärtemot vad jag trodde. När bulletpluggarna skulle instaleras valde jag att helt sonika dra ut den asymetriskt kvarvarande ledaren. Så nu är den en bifil. Mycket luft med tomma tunna teflonrör i den kabeln som är skärmad med skärmen ansluten till jord i sänd-änden.
Innan operation.
Sändände
Motagarände
Trästudier, vaggorna till den hårda uppkopplingen täljda ur denna bit med kniv och sandpapper, inga andra verktyg
Uppallad och körklar efter oljebyte.
Små kork/gummi-underlägg för att motorn ska komma i rätt nivå. Fungerar kanske avkopplande mot underlaget vet inte om just det är bra eller dåligt?
Körklart!
Provade en ny konfiguration på hyllan, tanken är mer viktmassa på hyllplanet samt sänkt tyngdpunkt. I mina öron mycket bättre dock ej helt klart. Nästa steg i evolutionen kommer bli att fräsa ett stort hål under motorblocket och ställa dit en massiv mässingscylinder i samma dimension som motorblocket. Denna ska gå ner till glashyllan under. En annan ide jag har är ytterligare ett hyllplan som bara fungerar som stagning, men det är kanske att komplicera i onödan, vi får se. |
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Adagio |
Posted - 2012/02/23 : 20:02:07 Jag köpte den av en hifikpmpis. Slå på noratel på Google kolla den första bilden i tråden för info om trafon. Det är ju bara att maila noratel, så får du nog rätt info. Ang kontakten så var den en lödbar variant, jag tog 1,5mm2 enkardelig elkabel och tvinnade, den andra är tillsv vanlig apparatsladd. Lycka till, och tack för papptipset. |
Ekan |
Posted - 2012/02/23 : 15:23:27 Jag kommer återigen att sno en mod av dig Adagio - var köpte du skyddstransformatorn samt har du gjort något åt kontaktdonet i PP1an?
Kul att det funkade med papper även hos dig, ibland är HiFi bra skumt!
Angående vibrationsdämpning så har du nog varit inne på rätt spår innan, dvs ytterligare en plattform under akrylplattan - styv koppling mellan dem och sen hela klabbet fjädrat (eller fjäder+dämpning med SD-fötter). Alla vibrationer som kommer från motorn är av ondo, så istället för en massiv mässingscylinder så hade jag nog provat med ett mässingsrör fyllt med exempelvis bitumen - det blir lika snyggt, kanske billigare samt dämpar troligtvis motorvibrationerna bra. |
Adagio |
Posted - 2012/02/23 : 12:05:09 Är det stomburna vibrationer som man vill eliminera? Vibration uppstår delvis i spelaren både i motor, centrumlagret och i pickupen samt själva vinylskivan. Den vill man leda bort, ner i hyllan. Där ska den absorberas på nåt sätt, likaså vill man ju att dom stomburna vibrationerna inte ska komma upp till spelaren. Frågan är bara var man ska lägga in fjädringen? |
Kilgore |
Posted - 2012/02/23 : 09:44:14 Hej Adagio,
Det är inte jag som kan ta åt mig äran av skivpspelarhyllan. Det är den förre ägaren som byggt den. Han har testat en hel del med uppställningar av olika slag, och tyckte detta blev bäst, han har denna typen av hyllor under alla sina komponenter, fast med lite olika tweaks för alla...Han har byggt en ny till sin nya skivspelare, då den gamla inte hade rätt mått...
Den är extremt mkt bättre bättre med fjädring. Rent användarmässigt är det en dröm då både sambo och hund kan gå igenom vardagsrummet utan att skivpselaren påverkas. Vi har nämligen ganska svajigt träbjälklag
Jag ska testa annan koppling mellan skivspelare och hylla, jag vet att den förre ägaren hade andra hemgjorda metallfötter istället... |
Adagio |
Posted - 2012/02/22 : 19:33:40 Kilgore> Har följt din tråd på euphonia, fin anläggning du har. Din hylla till VPIn, hur tycker du det blev med fjädring? Ginkobollarna hur bestämmer man dämpfaktorn, antalet/färg på bollarna? Någonstans ska jag sätta in viktanpassade SD-fötter, vad är skilnaden mot ginkobollarna tror du? |
Adagio |
Posted - 2012/02/22 : 13:41:01 Det är ju kul att dela med sig av sina erfarenheter.
Ang lukaschek PP-1: Denna uppgradering är rejäl, snacka om att få en mycket stabilare maffigare ljudupplevelse, alla parametrar förbättras märkbart, men det som verkligen märks med är det mäktiga lugn som infinner sig effekten kan liknas vid när man hänger på mäktiga monoblock på sin anlägning. Kan i sammanhanget också nåmna samt tacka Ekan för tipset om papp under PP-1an. Jag har provat en del men tyckt att det inte gett några större revolutionerande förbättringar, lite ge och ta med olika fötter och underlag. Så jag hade helt enkelt satt mig till ro med ett akrylblock av samma stycke som skivspelarhyllan, fö samma underlag på den nya trafon, under detta SD-fötter. Ekan hade pappvinklar och lovordade dessa, jag hittade inga pappvinklar men klippte ut "koppar" från äggkartonger som vändes med öppna sidan nedåt. Ja djäklar i min lilla (silver)låda! Det satt som en smäck, för första gången upplevde jag genomgående förbättringar utan negativa bieffekter. Inga hårda S-ljud, bra attack, mycket naturlig lättlyssnad karaktär.
Den nya Bifilen låter riktigt bra även den otroligt fri från färgning, ETIpluggarna medgav ett extremt flow, lite samma effekt som när jag tog bort Magnepanernas ljudmarrodörer till kontakter och skringshållare. Jag jämförde kabeln med En gammal clou 412 crysolit som lät otroligt trött och livlös i jämförelse. En AQ kinngcobra samt en sidewinder lät hämmade och som om luften gått ur dom, detaljer och nyanser fattades i jämförelse men värst var nog att fingertoppskänslan och förmågan att förmedla instumentens själ var borta. Behöver jag ens nämna att cardaskabeln från stogiS ska få ETIpluggar den med.
Som jag tidigare nämnt så resulterade oljebytena i en helt ny rigg. Denna gång följde jag mina egna instruktioner som jag hittade i arkivet till punkt o pricka. Centrumlagret är inte mycket konstigheter det ska vara fullt när lagret är monterat helt enkelt. Det är bara att fylla på så mycket att det bublar ut från den lilla ventilen i lagerkransen när lagret är i bottenposition.
Den gamla förbrukade oljan-notera att den är nästan svart
Ang stogiS så gick jag betydligt mer vetenskapligt tillväga än tidigare. Till att börja med konstaterade jag snabbt att den gamla oljan var helt kass. Hursomhelst började jag att ställa armen åt sidan och plocka loss hela infästningen och tråget. Sen satt jag och rengjorde i lugn o ro tills det var helt fritt från olja, sen samma nogranna rengörning av själva armen. Därefter monterade jag allt torrt, ställde in alla inställningar azimut och nåltryck utan antiskating eller olja tills det blev perfekt.
Nåltrycket relativt högt ca 2g exakt 19,95g om man nu ska vara lite nördig. Jag har märkt att det fungerar bäst på flest antal skivor. När allt är perfekt och provlyssnat utan olja har jag lagt armen åt sidan. Tagit loss hela basen och fyllt på exakt till markeringen och sedan satt dit den, ställt in VTA och provlyssnat med och utan antiskating. Nu är det dags för riktigt finlir, på apoteket finns små dosometrar som används till medicinering av spädbarn, ser ut som en liten graderad spruta. Denna använder man sen för att hälla i resp suga upp silikonolja, inget spill, inget slöseri samt 100% koll på hur mycket man avikit + eller - från det markerade standardläget.
Alla kombinationer av arm och PU kräver olika mängd olja för att dämpa rätt resonanser utan att överdämpa. DEt tar en kväll och ett stort antal olika skivor samt duttande med oljesprutan för att hitta exakt rätt. Ang antiskating så användes extremt lite av den varan, denna ställde jag in grovt med hjälp av en blankt skiva, helst ska armen ligga helt still på alla stället på skivan oavsett fart. Kuzmans antiskate är så fiffig att den aplicerar mer vikt ju längre in på skivan nålen kommer på så sätt uppnås detta. Armbasen måste vridas så att maxvikt, dvs rakt ut, horisontellt, bör vara i slutet på sista låten. Sen får man flytta på vikten i ytterst små steg på lite olika skivor tills man hittar ett läge som är en kompromiss där flest antal skivor fungerar.
En liten notering ang VTA: Två sätt att hitta rätt läge, oljetrågetsbotten ska vara i våg med den översta talrikens underkant. Eller, spelytanska vara i våg med linan till antiskatingen, kan enkelt kollas genom att lägga en linjal över tallriken och lägga den an mot armbasen så ser man exakt i vilket höjd den är, beakta att det ska till en skivas tjocklek också. Sen är det bara att kolla vinkeln på nålarmen med lupp när den spelar så ser man om den ska justeras någon mm upp eller ned, det ska låta helt rätt också så klart.
|
Kilgore |
Posted - 2012/02/22 : 12:07:55 Håller med AlfaGTV, det är kul intressant och lärorikt att följa dina vinyläventyr... |
AlfaGTV |
Posted - 2012/02/22 : 11:45:46 Dina tester och skriverier beskriver på ett bra sätt vad som är så kul med vår hobby! Det finns alltid nya saker att testa och utvärdera, och vi lär oss hela tiden. Fortsätt vetja! Även om jag inte kör Kuzma tror jag dina studier kommer mig tillgodo, i mina egna vinyl-vandringar.
För övrigt: Fina bilder och fin kvalitet på hantverket!
Med vänlig hälsning, Micke |
|
|