HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Härligt med ny vinyl som är välgjord!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Dof Posted - 2012/02/01 : 19:42:28
Hade nästan gett upp nyproducerad vinyl. Har provat några ggr och det var inte i närheten av de bästa pressningar/produktioner som gjordes på 70-80 talet. Fick känslan av att de nya bara var trendiga eftergifter till ett växande intresse för det svarta analoga guldet och var ett snabbfix av digitalgenerationens studiotekniker.
Nu snurrar Anna Ternheims lysande sista "The night visitor" på skivtallriken å det är super! Annas klara tonsäkra stämma etsar knivskarpa bilder mot en nattsvart bakgrund och det sparsmakade kompet fulländar en musikaliska ljud/hifi upplevelse av absoluta världsklass. Rekommenderas!!!
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2012/02/08 : 17:05:34
Tycker de jag har iaf är bra, men inte toppklass.
Har Rage Against The Machine och, om jag inte missminner mig, en Trente Möller.
Med vänlig hälsning, Micke
Freddie Boy Posted - 2012/02/08 : 15:38:07
vad tycker ni om Music On Vinyl?
Bubbel Posted - 2012/02/03 : 23:01:56
Sveriges rockabilly band nummer ett Fatboy deras senaste skiva Overdrive är nog den bästa skiva jag har hört på länge rent ljudmässigt det svänger bra, en annan är Robin Trower - Bridge of sight som är klart bättre än originalskivan från 70-talet sådant gillar man.

Den först digitalt inspelade LP-skivan gjordes av Ry Cooder - Bop till you drop 1979 inte f*n låter den illa det som fallerar med dagens skivor är att de som kunde hantverket med att mixa om masterinspelningen till en lämplig LP-utgåva är inte längre i branschen. De snorungar som sitter där idag är väl uppfödda på komprimerad musik med allt vad det innebär.

Får tacka för tipsen det blir till att lyssna in sig.

Anders
ulfsan Posted - 2012/02/02 : 23:33:59
Fler tips på välljudande nya pressningar/produktioner mottages tacksamt.

Min erfarenhet är annars tyvärr att många nya vinylutgåvor har hanterats digitalt hela vägen fram till pressningen och att man då egentligen får en CD att spela upp på sin vinylspelare. Vad är meningen med detta? Det är väl då lika bra att lagra och spela upp musiken digitalt hela vägen t ex via CD, hårddisk eller förlustfri streaming ?

Bäst är så klart att hitta vinylskivor som hanterats analogt i hela kedjan (som det var på 70-talet), men vilka utgivningar är då dessa idag?

/ Ulf
lars Posted - 2012/02/02 : 23:03:09
Tack för tipset.
All ny vinyl från "pop"artister är nämligen inte bra tyvärr. Ibland misstänker man att det är inne att göra vinyl men skiter i hur det låter.

Ett annat lyckat exempel är Sahara Hotnights - What if Leaving is a Loving Thing. Den är helt OK på vinyl.
Vox Posted - 2012/02/02 : 09:27:13
Såg en intervju med Tomas Andersson Wij på TV för ett par dagar sedan. Han berättade där att hans senaste skiva är inspelad med ett gammalt analogt mixerbord och rullbandspelare. Jag skall gå till min lokala skivhandlare och beställa vinylversionen idag.

Anna Ternheims senaste snurrar sedan några månader tillbaka på skivtallriken. Mycket bra skiva.

I senaste numret av H&M har de jämfört nyutgivna vinylskivor med den tidigare vinylversion och cd-versionen. I nästan samtliga fall "vann" den nyutgivna vinylversionen.
Eref Posted - 2012/02/02 : 09:19:47
Det jag hört från Anna Ternheims senaste har jag tyckt väldigt mycket om. Klart intressant att införskaffa vinylversionen!
Hoppas välproducerad ny vinyl är en trend.
AlfaGTV Posted - 2012/02/01 : 21:57:59
Va trevligt! Bra tips!
Vet inte om jag skrivit det men Alison Krauss och Union Station's - Paper Airplanes på vinyl låter också förbaskat bra! Och bra musik!
Mvh Micke
Pac Posted - 2012/02/01 : 20:04:54
Härligt Dof!

Det är skoj när man hittar godbitarna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000