HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 USB-Vinyl

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
PG Jeppsson Posted - 2012/01/31 : 19:50:10
En fråga, går det att koppla i hop en sådan här med USB-dac?

http://www.thomann.de/se/stanton_t_92_usb.htm

Tanken slog mig bara.

PG
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
solhaga Posted - 2012/02/04 : 08:55:34
Jämför med ett USB-minne (device) och en dator (host).
Datorn både läser (jfr Vinyl till dator) och skriver (jfr dator till DAC) till minnet.
PG Jeppsson Posted - 2012/02/03 : 21:26:01
OK, nu börjar jag fatta...

Men hur kan en spelare vara mottagare?
solhaga Posted - 2012/02/03 : 19:45:34
Det är inte riktningen som är viktig utan om utrustningen är host eller device. Både DAC:en och Spelare är devices och behöver en host (dator).
PG Jeppsson Posted - 2012/02/03 : 19:01:52
quote:
Det är en utgående datorsignal som DAC-en vill/kan bearbeta via sin USB-ingång (som är en knubbig, fyrkantig honkontakt) ...


Är det inte en utgående signal från en USBskivspelare, vill inte en USBdac ha en utgående signal?

Jag kanske är förvirrad i USBträsket ....
ulfsan Posted - 2012/02/02 : 23:12:12
Nej, förmodligen inte! Jag har inte försökt för jag har ingen sådan skivspelare. Men jag kan se på uttaget på min USB-DAC att den inte skulle kunna ta emot en sådan USB-kontakt (avlång,smal,bred) som man pluggar in i datorn och som därmed finns på sladden från en USB-skivspelare. Min USB-dac vill ha en sådan kontakt som man man sätter in i t ex skrivaren eller annat tillbehör (en knubbigare, fyrkantig hankontakt) ! Det innebär att DAC-en vill ha en USB-anslutning från just datorn till sig och inte en anslutning från något annat tillbehör (t ex en skivspelare eller en skrivare). Det är en utgående datorsignal som DAC-en vill/kan bearbeta via sin USB-ingång (som är en knubbig, fyrkantig honkontakt) ...

Du får prova själv (om du kan hitta en sladd som tillåter dig prova )!

/ Ulf
PG Jeppsson Posted - 2012/02/02 : 20:16:44
Jag förstår att skivspelare->riia har bättre förutsättningar att generera välljud, tanken med min fråga var om det går att koppla en USB-dac till en skivspelare som har en USB -utgång, om det blir bättre eller sämre har jag ingen aning om.

Jag ifrågasätter inte lennartJ eller någon annan, jag bara undrade om det fungerar.

RobertH Posted - 2012/02/02 : 19:42:48
PG: Om vi nu bortser från att spelaren i fråga inte är tiptop så tror jag att lennartj funderade varför du vill omvandla en analog riaakorrigerad vinylsignal till en digital signal (i skivspelaren) och sedan skicka den via usb till en usb-dac som omvandlar den numera digitala signalen till analog igen - mao du får två onödigt omvandligar som bara är negativt ljudmässigt. Och därav frågan vad du tänkte dig vinna med detta? fler burkar och sämmre ljud, iom att du får omvandligar man normalt slipper.

Sedan som svar på frågan i sig, så jag tror precis som ovan inte heller det går - just iom att båda är USB-enheter som normalt sett kopplas till en dator, tror inte de kan kommunicera direkt med varandra.
solhaga Posted - 2012/02/02 : 18:21:53
Har du en ledig USB-port på din dator så är det bara att koppla in din vinyl-USB.
PG Jeppsson Posted - 2012/02/02 : 18:07:52
USB-dac har jag redan, kopplad till en Mac, RCA och XLR har jag på den intregrerade BAT'en.

Det jag undrade var om dat går att koppla en USB-skivspelare med en USB-DAC.

Går det inte, så gråter jag inte över det.
lennartj Posted - 2012/02/02 : 04:29:26
Nu missförstod du mig nog.
Innan du klickade på "New Topic" måste du väl ha tänkt på något eftersom du har sett att både skivspelaren och DACen har USB-anslutning?
Om jag tittar på min förförstärkares baksida finns det massor av likadana RCA-kontakter och jag skulle kunna fråga om jag kan ansluta min MC-pickup till något av Pre Out uttagen, men vad är det för vits med att fråga om det?

Förresten tror jag inte att det går att koppla ihop skivspelare och DAC för båda har säkert likadana USB typ A han-kontakter och de går inte att sätta ihop. Du skulle behöva en kort kabelstump med USB typ A hon-kontakter i båda ändar, men jag tror inte att sådana finns helt enkelt för att det inte kan fungera utan en host (host = värd i det här fallet värd-dator).

USB står ju för Universal Serial Bus. En buss kan inte köra utan förare, och i det här fallet behövs en dator som förare som styr när de anslutna USB-enheterna får sända eller ta emot data. Även om USB-enhet bara kan levera data och en annan bara ta emot ken de inte kommunicera med varandra utan datat måste sändas in till datorn och vända där
PG Jeppsson Posted - 2012/02/01 : 20:05:47
quote:
Kan du förklara vad du vill åstadkomma med att koppla ihop skivspelaren i länken med en USB-DAC?


Nej det kan jag inte.....

Hade jag vetat, då hade jag inte frågat, så enkelt är de, ställer knappast frågor som jag själv har svar på.....


Det handlar om att koppla en USB-DAC till en vinylavläsare, om det går, och om det finns någon fördel, det var frågan.

Om det funkar vet jag inte.

Men pga. alla invändingar så borde jag kanske testa....
lennartj Posted - 2012/02/01 : 18:39:29
@PG Jeppsson:
Kan du förklara vad du vill åstadkomma med att koppla ihop skivspelaren i länken med en USB-DAC?
Jag håller med AlfaGTV.
Skivspelaren innehåller en ADC Analog-to_Digital Converter som omvandlar de analoga signalerna från pickupen med RIAA-korrigering till digitala så att de kan lagras/spelas in på datorn.

En USB-DAC Digital to Analog Converter använder man i andra riktningen vid uppspelning från datorn.

Tänkte du dig att använda DAC'en som "Tape Monitor" som fanns på bättre bandspelare med 3 tonhuvuden för att kontroll-lyssna på vinylinspelningen på datorn i realtid?
I så fall är svaret nja, du kopplar inte ihop skivspelarens USB-utgång med USB-DAC'en utan ansluter dem till varsin USB-port på datorn. Se till att ange rätt enheter i Windows ljudinställningar så kommer det att funka.
PG Jeppsson Posted - 2012/02/01 : 18:32:06
Jag frågar för att jag undrar, spelaren är inte kanske det jag önskar att ha i riggen, det var bara en tanke att förena vinyl med dac ...
AlfaGTV Posted - 2012/02/01 : 07:49:10
Ja, givetvis! Jag ändrar...
MVH /Micke
solhaga Posted - 2012/02/01 : 07:13:06
Båda borde väl vara devices?
AlfaGTV Posted - 2012/02/01 : 06:12:10
Jag tvivlar på att det går, de är förmodligen USB devices, båda två. Men den reella frågan är väl eg. Varför?
Den var ju redan utrustad med både Line-level och Phono utgång, förutom SPDIF o USB.

Med vänlig hälsning, Micke
Adagio Posted - 2012/01/31 : 23:47:36
Gör det, det vore väl kul att veta. Det känns ändå som att kombinera det sämsta av två världar.
PG Jeppsson Posted - 2012/01/31 : 21:58:07
Finns det ingen erfarenhet av det här?

Ska jag testa?

PG

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000