HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylbiten...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Bogus Posted - 2012/01/28 : 22:00:18
Jag måste bara få skriva av mig lite här nu...

Jag har suttit med konstant haksläpp i ungefär tre-fyra timmar nu och det beror på en en 20 år gammal Technics skivspelare och Pro-jects billigaste RIAA-steg.

Nåväl, jag tar allt från början.
Det började ungefär för en månad sedan då jag och flickvännen var på en loppis här i Halmstad, och jag såg några backar med vinylskivor. Jag skummade igenom lite snabbt och hittade några gamla godingar såsom Dire Straits och Phil Collins (den sistnämnda som förövrigt är husgud här hemma). De kostade bara en tia styck! Här kan man ju göra fynd sa jag och köpte skivorna. Flickvännen påpekade ju mycket riktigt att jag inte hade någon skivspelare. Visst, sa jag, men jag kanske köper någon gammal vinylsnurra och ser hur det låter någon dag.

Tankarna började nu flyga i huvudet. Kunde det vara så att jag hade snubblat över något fint och underbart, som kunde förgylla de kalla vinterkvällarna?

Jag får väl tillägga att jag är uppvuxen på 80-talet med mammas skivspelare och Carlsson högtalare där jag satt och diggade till Europe - The final countdown som liten osnuten pojkspoling. Så det är säkert tjugo år sedan jag ens rörde vid en vinylskiva, men jag visste hur det gick till i alla fall.

Jag gick på några fler loppisar och köpte väl på mig 15-20 skivor och funderade samtidigt på vad jag skulle köpa för någon skivspelare? Försteget jag har hade inget inbyggt RIAA-steg så det var jag ju också tvungen att köpa insåg jag.
Jag plöjde igenom alla hifi och musiks tester och insåg sen att jag inte skulle börja stort och dyrt. Om jag inte fastade för det så ville jag inte slänga några pengar i sjön i alla fall.

Jag ringde upp min moster och hennes man som jag visste hade en skivspelare och undrade vänligt men bestämt om jag kunde få låna den i några veckor. Visst kunde jag få göra det, men pickupen var trasig, så de skulle bara fixa en ny så jag fick hålla mig några dagar.

Jag beställde under tiden ett RIAA-steg. Det blev ett Pro-Ject Phono Box II, som visserligen var billigt, men som tydligen skulle vara mycket prisvärt.

Nu gick dagarna långsamt. Jag gick omkring på jobbet och undrade vad jag hade gett mig in på. Skulle detta bli en ny romans i min kärlek till hifi eller skulle det bara ge en bitter eftersmak som förra söndagens bakfylla?

Moster ringde mig igår, och berättade att skivspelaren var klar, och att jag kunde hämta den när jag ville. Jag var där på en kvart. En timme tidigare hade jag varit på posten och hämtat ut RIAA-steget.
Skivspelaren hade fått en helt ny Ortofon pickup (vet ej någon modellbeteckning mer än så).

Jag skyndade mig hem med skivspelaren och kopplade in allting och började med Dire Straits - Money for nothing. Flickvännen var otålig då vi skulle ut och äta på kvällen. Mitt haksläpp började då. Inte av att min flickvän var otålig, utan av musiken som flödade ur högtalarna. Det var organiskt, homogent, varmt och en sabla spelgläjde helt enkelt!
Visst, detaljer och skärpa i basen var det ju inte mycket med, men det spelade absolut ingen roll för så här roligt var det länge sedan jag hade när jag lyssnade på musik. Ännu roligare blev det idag när jag fann att pitchen var felinställd så nu låter det ännu bättre.

Jag måste tillägga att jag ändå har ett ganska bra ljudkort (Lynx L22) som spelar otroligt bra om det blir matat med bra inspelningar. Diana Krall eller Claire Martins studio master spöar vinylen duktigt mycket på alla sätt och vis, men det jag mest tänker på nu är hur mycket välljud man får för ett RIAA-steg för en tusenlapp och en gammal Technics skivsplare som man idag får för kanske 4-500 kronor på blocket.

Så nu hägrar magrare tider. Jag måste spara pengar till en egen skivspelare och om jag känner mig själv så kommer jag ju att köpa ett bättre RIAA-steg. Detta kan bli hur dyrt som helst! =)

Ha en go helg nu alla hifi-nördar.

Mvh/Per
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bogus Posted - 2012/01/29 : 12:51:29
Tack för det varma "välkomnandet" till vinylträsket/himlen. Idag har jag bara lyckats lyssna en halvtimme då jag är barnvakt och lilltjejen tycker att tecknad film är mycket roligare än att lyssna på musik. Fast jag får se om jag inte kan vänja in henne på musiklyssning istället =)
Vox Posted - 2012/01/29 : 12:27:38
quote:
Välkommen ner i vinylträsket!

Jag vill hellre säga "välkommen till vinylhimlen"
Adagio Posted - 2012/01/29 : 09:53:36
Ja du...välkommen in i vinylträsket. Ett träsk som kan förvrida ens uppfattningar rejält över saker som prisvärt, ljudförbättringar och förmodligen kommer ge många timmars pyssel.
Du har dock inte sett ljuset än, bara anat ett rimfrostgnist i början av tunneln.
Om inte allt för lång tid är du fast och kommer tycka att en liten pickup för ca tjugotusen är riktigt prisvärt, en nödvändig uppgradering till din trettiotusen kronors-spelare.

Skoja lite bara- Jag minns den där första euforin, jag var där för några år sedan.
Porta Posted - 2012/01/29 : 09:21:07
Halleluja.
Du har sett ljuset.
JonFo Posted - 2012/01/29 : 09:02:34
Kalkad, pantad och såld! ;)
Om design inte är riktigt så viktig som det musikaliska resultatet och användarvänligheten kan jag slå ett slag för Technics 1200. Jag har själv använt 1200, rega p3 och opus 3 continuo och 1200 är överlägset lättast att ställa in av dessa tycker jag.

Lycka till!

# Jon
opethic Posted - 2012/01/28 : 23:13:23
Välkommen ner i vinylträsket!
Vox Posted - 2012/01/28 : 23:06:55
Kul att även du sett ljuset........det svarta guldet har mycket välljud att erbjuda.
Bogus Posted - 2012/01/28 : 22:51:57
Tack =)

Nu sitter jag och kollar in lite skivspelare. Pro-ject RPM 1.3 Genie har fått bra kritik ser jag. Testad med gott betyg i hifi och musik också. Snygg design är inte fel heller!
Tomas.PEO Posted - 2012/01/28 : 22:44:04
Välkommen....

/
Bogus Posted - 2012/01/28 : 22:33:53
Rökt, grillad, kokt, halstrad... spelar ingen roll... I LOVE IT!
PG Jeppsson Posted - 2012/01/28 : 22:21:11
Det här var trevlig läsning...
ztenlund Posted - 2012/01/28 : 22:15:07
Ajdå, nu är du rökt...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000