HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur mycket bättre kan en StabiS bli?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2011/12/31 : 11:01:49
Hur bra kan en StabiS bli?
Svar den kan bli svårslagen oavsett prisklass. Redan i sitt grundutförande är den mycket bra och låter bättre än alla konkurrenter i samma prisklass, förutsatt att man gillar Kuzmaljudet.


(stabiS i orginalutförande på en platform som nu tjäntgör under subwoofern)

Är den det slutgiltiga svaret? Nej, men den är faktiskt en oslipad diamant. Den får många konkurrenter att framstå som plastleksaker eller DIY.
Min första rekommendation är givetvis en bra PU min väg har gått från Benz MCgold, vidare till ACE L sedan BenzLP, samtidigt som allt bara blir bättre blir allt också mer kritiskt när upptagningsförmågan ökar.
Nästa steg är en extra platta och motorstyrning, detta resulterar i mycket bättre ljud i form av tystare bakgrund, ökad dynamik samt en lugnare mer stabil ljudbild.



Är man då framme?
Nej det finns fortfarande förbättringar att göra, hur är det möjligt? Jo det är ju så att en perfekt spelare går loss på några hundra tusen så man får ändå se denna som en spelare med en budget.
Vilka är då akkileshälarna?
Jo enligt mina erfarenheter, spelaren måste stå i absolut våg. detta är A och O. inga konstigheter iofs men spelaren saknar medel att uppnå detta. Nu finns det olika sätt att flå en katt.
Jag har sneglat på både Kuzmas mycket fina hylla i lönn samt lönnblocken från mapleshade i USA. Båda saknar dock den möjligheten, att ställa in spelaren i våg.
Dock skulle dessa plattformar vara mycket gynnsamma för ljudet enl samtliga rapporter. Mapleshade rapporterade dock att förutsättningen för att dra nytta av den extra massan var en hård koppling mellan Kuzman och plattformen.
First things first.
En hylla eller plattform om man så säger. Matrial? Lönn? Akryl? Pakkawood? Just här var det ekonomin som styrde, jag kom över en spill-bit av 3cm Akryl, vit.
Akryl används flitigt innom skivspelarbranschen så rent ljudmässigt kunde det inte vara fel iaf.
Val av ben, lätt samma matrial och dimension som spelaren dvs mässing samt aluminium.
En bekant som är verkmästare på en mek verkstad fixade till fräsning av akryl samt alla metalldelar enl mina önskemål.



Färdig!
Den invändiga gängstaven i syrafast rostfritt stål medger att konen kan ställas "on fly". Akrylplatformen gav ett majestätiskt lugn men forfarande kunde jag ana vissa små störmoment.
1a åtgärd- någon form av dämpning under mässingskopparna. Jag exprimenterade med motorpackningsark i kork/gummi från biltema samt o-ringar lagda under foten.
Kork/gummi ger ett briljant luftigt ljud och o-ringen ger en maffigare basåtergivning. O-ring är dagens val.
2a åtgärden- silikonolja i alla gängor samt i koppen mellan spetsen på konen och foten. De allra minsta metallringningarna tystnade.

Nirvana?
Ja här skulle jag lätt kunna stanna. Men hur var det nu, det där med massan och att o-ringarna skulle vara StabiS akkileshäl?
Jag funderade på lämpliga kopplingar, metall, trä, akryl. Valet föll på trä. Jag köpte rundstav i björk i samma tjocklek som O-ringarna, sen slipade jag den platt på den sida som skulle ligga nedåt, för att hamna i rätt nivå för motorblocket.
Jag var mycket skeptisk här, men det stämde resultatet var slående. Ytterligare brist på resonanser som jag inte tidigare anat, ökad dynamik, renare helt enkelt.




Nu skulle jag bara hitta en mer permanent lösning, julveckan i bastuträsk erbjöd inte många ljusa timmar och någon form av terapi behövdes.
Med hjälp av internets kunskapsbank samt min svärfars-aspirants kunnande i träslöjd föll valet på rönn, rowan eller moutain-ash som det också heter på engelska är bland värdens hårdaste, styvaste och sprödaste träslag men samtidigt relativt lätt.
Detta täljande och slipande resulterade i dessa vaggor, säkert tio timmars slipande med det absolut finaste slippapper som finns gav en finish som inte lämnade övrigt att önska.





Väl hemma skulle de provas, faktum är att dessa för mig endast skulle ha en kosmetisk funktion, jag var helt oförberedd på det som skulle hända.
Vilket lyft! Detta var enastående som den sista täningen på en trestegsraket i väljud.
Ett enormt rum av luft öppnade sig, instrumenten fick en makalöst naturlig torr klang med en myriad över och undertoner, graden av detaljer som sköljde över mig var överväldigande.
Siblianser var nu jättetydliga utan ett uns hårdhet, stråkarnas talkiga strävhet. Allt satt som en smäck. Från att tidigare ha varit återgiven musik förstår jag vad det verkligen är att ha den verkliga musikhändelsen på riktigt i realtid återskapad i tid och rum.



En avslutande bild på det hela.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas.PEO Posted - 2012/01/29 : 18:11:52
Principen på antiskatingen verkar vara samma som på Stogi Reference, där ska armen med vikten stå rakt ut vid sista spåret.

Vill man ha en annan utgångsvinkel på armen kan man byta linan som lyfter vikten till en längre, eller korta den befintliga.

/
Adagio Posted - 2012/01/29 : 17:30:25
Senaste nytt i utvecklingen. Ny olja i centrumlagret. Den gamla var nästan svart, helt annan viskositet än den fräscha oljan. Resultat-klart bättre ljud, bättre flow, mindre oljud, mer väljud helt enkelt.
Sen funderade jag kring antiskating. Kuzma förordar att man ska ställa T-bommen i klockan 2 och 8. Min vinkel har varit lite generösare, ca halv nio och halv tre, tyckte det var snyggare med mer bredsida. Jag tänkte att det viktiga var att det asymetriskt placerade hålet i cylinder till armen hamnade rätt och att armen kunde roteras lite hursomhelst, eftersom den var centrerad och avståndet till centrumlagret var konstant.
Så fel tänkt av mig! Jag hade ställt armen så den pekade snyggt, rakt fram.
Felet uppstår i antiskatingmekaniken då. Belastningen kommer för tidigt på skivan och når 90grader med max belastning mitt på skivan, sen minskar ju påverkan varefter vikten pekar högre och högre.
Rätt inställd ska den få erektion senare och nå sin peak i slutet på skivan.
Kan hända att jag har fel här men det var enklare att ställa antiskatingen rätt nu.
I vart fall om man gör det med öronen.
Adagio Posted - 2012/01/27 : 22:51:29
Jag valde kopparpluggarna men det blir nog silver på cardaskabeln.
Ang formen, om du kollar på nordellslänken ovan. Om man köper ett knivskaftämne, sätter det på högkant i en pelarborr. Sedan borrar man med ett 5cm diameters borr eller lägger i en fräs och fräser ur en "ränna" på längden i ämnet. Sen kapar man bara av ca 1cm breda färdiga vaggo, bara att finputsa sen. Mahogny fungerar nog bra, enligt gitarrlänken i tråden om skivpuckar http://www.guyguitars.com/sv/index.html
Ska mahogny ge ett rätt mjukt ljud eller snarare mjuk attack mm
Ekan Posted - 2012/01/27 : 21:57:06
Jag ska försöka genomföra lite mer ingående tester med träbitar VS gummi, men kan nog redan nu konstatera att det drar i rätt riktning - så jag är spekulant på lite bättre bitar! Vad tror du om teak (det har jag småbitar av liggande någonstans)? Sen kan man spekulera över vilken form samt kontaktyta som är bäst ljudmässigt. Rönnbitarna är snygga hursomhelst.

Vilka bulletpluggar byter du till? Är det någon skillnad mot de som sitter på Stogi S redan (jag antar att du har Cardaskabeln)? Jag undrar därför att mina Acoustic Zen Silver Reference behöver nya RCA-kontakter och Silver Bulletplugs är en av kandidaterna.
Adagio Posted - 2012/01/26 : 14:04:33
Ja, de där småpluttarna snyggar till återgivningen på ett bra sätt.
Men när man provat "riktiga" vaggor händer det saker med upplösningen uppåt och timbre som inte är att leka med.
Kan som kuriosa meddela att jag satt dit ETI bulletplugs på mina quattrofil( som är moddade till bifil ; ) ) kan rekommenderas. Blir byte på armens kontakter sen.
Kilgore Posted - 2012/01/26 : 11:24:45
Ja det var kul att prova de små träbitarna. Nog blev basen lite tightare och mer kontrollerad när det byttes från Novibra till träbitar under O-ringarna.
Ser fram emot att ev provlyssna nya träbitar...
Ekan Posted - 2012/01/24 : 23:22:55
Vi fastnade lite i DAC-test ikväll, men hann med en liten instickare med vinylen. Nog blev det ett steg i rätt riktning med träbitarna - fastare neråt och lite bättre kontroll generellt. Mer kommer...
Adagio Posted - 2012/01/24 : 18:12:26
Kom ihåg att uppdatera denna tråd fortgående, är jättenyfiken på vad ni kommer uppleva.
Adagio Posted - 2012/01/24 : 17:53:12
Kul, ska bli spännande och höra vad ni kommer fram till. Tänk på att de små träbitarna mer är en indikation på vad som händer med riktigt bra trä. Jag ska beställa ett stycke grenadill och ett stycke svarvämne i ebenholtz när jag får råd, är pappaledig nu samt har en nyopererad sjukskriven sambo så kontot ser ovanligt skralt ut just nu.
Grenadillen ska jag ha råd med iaf, sen tänkte jag fixa ett antal riktigt fina vaggor. Enl beräkningar ska det bli ca 12 st dvs 4st uppsättningar. Jag kommer sälja tre st och behålla en uppsättning. Jag kommer inte ta något överpris i början av produktionen, så om någon är intresserad så säg till.
Jag vill hitta en standard som fungerar med riktigt fin finnisch dessutom.
Sen får man se om Highficonsult kanske är intresserad av att marknadsföra dom som extra option till StabiS, vem vet?
Ebenholtzen är Iofs billigare men svarvämne är dyrare, denna tänkte jag svarva ebenholtzpuckar av. Lite mindre än Kuzmas orginalebenholtzpuck som passar lite bättre på stabiS rent storleks och ur estetiksynpunkt.
Ekan Posted - 2012/01/24 : 16:53:17
Jodå, det låg ett kuvert innanför dörren när jag kom hem idag, så ikväll ska det testas både det ena och det andra...
När det gäller att få motorn att gå bra så lurar jag på att placera kondingen och motståndet i plintar UTANFÖR motorhuset för att på så sätt experimentera fram de bästa värdena utan att behöva montera ner riggen hela tiden...men det är ju inte direkt elsäkert, så det tipset kommer med vissa förbehåll...
Sen är ju motståndet som sitter i från början ganska fisigt, så det kanske finns en vinst att byta till en bättre typ?

Tips på fina 6.8kOhm (OBS! kiloohm => 6800 Ohm) med sisådär 3Watt effekttålighet?
Kilgore Posted - 2012/01/24 : 10:45:20
Ska hem till Ekan idag, så jag hoppas han fått lite träbitar på posten :)
ninja Posted - 2012/01/23 : 19:37:04
riktpris är ca. 50%
Adagio Posted - 2012/01/23 : 19:19:30
Kan verkligen tänka mig det, Slovenien ska ju vara sjukt vackert dessutom, kanske något att fundera på om man ska köpa en ny arm,
Ja, att flytta motorn ger lite olika resultat.
Enl, premotec (motorn) ska man ha ett motstånd på 6,8 ohm på 2,5W inte de 3,9 ohm som sitter i kuzman.
http://www.mclennan.co.uk/datasheets/european/synchronousdata/990411131813.pdf
Så det kan ju bli bättre, värt att kolla upp om man kör 220V, fick tipset från Ekan. Man kan även labba med olika värden på kondingen allt från 0,18 till orginalets 0,22. Allt för att minimera koggning och få exakt rätt hastighet.


Från det ena till det andra, undrar om Ekan fått lite trä o kork? Ska bli kul att höra van han tycker, inte helt säkert att han tycker som jag.
ninja Posted - 2012/01/23 : 18:27:31
OK, tack för info. Om jag fattar rätt, med Orbit1 behöver man moda men inte med Orbit2?

Jag har ingen Kuzma men en bekant från Ungern har den och tackar för alla dina tips. Han följer tråden och jag översätter ibland. Han har köpt redan Orbit2 efter att du bekräftade min fråga.

Han hälsar att det kan löna sig att testa flytta lite motor.

Sen, man kan köpa Kuzma direkt i "Kuzma land" och då får man även "gratis semester" på köpet
Adagio Posted - 2012/01/23 : 13:38:38
Ninja> Kollade lite på intressanta uppgifter som Ekan skickade över.
Skilnaden mellan Orbit1 o 2 är outputvoltage. 1an ligger på 110V medans 2an ligger på 220V ut. Detta innebär att 1an kräver en liten mod i motorhuset, man ersätter den elektronik som sitter i med ett kort som följer med. Eftersom motorn är designad för 110V så sitter en kondensator samt ett motstånd för att säkerställa rätt spänning.
Med Orbit 1 behöver man bara en kondensator i strömvägen eftersom ouputen är exakt 110V.
Adagio Posted - 2012/01/13 : 10:01:32
Jag uppmanar dig att prova med ett par bitar rundstav i björk, kostar en tjuga att prova och det är gjort i en handvändning. Inte säkert att det blir bäst men jag tror att du kommer gilla det.

snare2 Posted - 2012/01/13 : 00:17:47
Mycket snyggt Adagio

Jag har själv en StabiS med Stogi Ref.
Har också original plywoodplattan som är till spelaren som står direkt på med O-ringarna, under plywoodplattan har jag BDR-koner MK4 som sedan står på en 40mm granitplatta som sedan ligger på en Pagode-bänk.
Jag är mycket nöjd med ljudet, dock är jag sugen på att införskaffa KUZMA STABI S PLATTER KIT till spelaren, det återstår att se då inte vinylen är just det självklara valet hemma.
Adagio Posted - 2012/01/12 : 18:19:12
Jag är lite skeptisk till sten, glas och betong. Jag tror att trä, akryl och metall är ljudmässigt bättre. Hur som helst tror jag att man kan gå olika vägar och uppnå liknande resultat eller olika men bra resultat.
Min filosofi är nog att endast ha en fjädrande komponent och ha så mycket massa som möjligt innan denna. Dvs koppla kuzman till så mycket massa som det går oc sedan frikoppla med rätt avstämning. Olika matrial som kopplar man kan se det som mekanisk impedansanpassning.
Ekan Posted - 2012/01/12 : 15:41:27
Ja, intressant läsning. Ebenholts kan nog blir bra.

Jag lurar på vilken väg jag ska vandra, det enda jag vet säkert är att en ren fjäderupphängning aldrig kommer att fungera tack vare husets ganska levande träbjälklag. Jag kör med den medföljande 30 millimeter tjocka plywoodplattan (fötter i Novibra mot min antika Solid Tech-bänk) som har en tydlig resonansfrekvens (anslås om man dänger till den fritt upphängd), men det kanske ingår i de egenskaper Kuzma givit den? Den första instinkten är ju annars att man vill ha ett underlag relativt fritt från resonanser, typ en betongplatta eller tjock sten. En 40-50 millimeter tjock platta av diabas är vackert, men ljudmässigt...?

Jag har en mängd olika gummiprofiler som använd för att täta skott/skrov/luckor/portar, både massiva och porösa varianter. Det är tämligen tilltagna prylar, så det är lätt att karva fram olika former. Jag ska nog testa lite olika varianter, både mellan plint-plattform och plattform-bänk. Men vackert kommer det aldrig att bli, de där små trävaggorna tilltalar även estetiskt!

En helt annan fråga; byter man ut både kondensatorn och motståndet i Kuzmas motorhus med Heed Orbit 1?
Adagio Posted - 2012/01/12 : 13:51:49
http://www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html
Här är lite intressant att läsa om olika träslag.
Adagio Posted - 2012/01/12 : 13:48:09
Prova först med rondstav i Björk, kostar bara 15-20 spänn.
Rönnen bör torkas under lång tid innan den duger till ämne.
Jag kan tänka mig att använda ämnen för knivskaft, finns på nordell
https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=91_9
Enl min senaste erfarenhet behöver inte vaggan ligga i skåran.
Faktum är att man kan tuna spelaren ytterligare med hjälp av orginal o-ringarna.
När spelaren hänger fritt o stumt kan o-ringarna fungera dämpande på själva plinten, jag har o-ringar på den korta cylindern. Om man väljer att hänga upp spelaren lite måsten man ha distanser på motorfötterna jag använder korkgummi från motorpackning inköpt på biltema. Om du PMar mig med addres så kan jag skicka några bitar samt björkstavar och en bit motorpackning att ha mellan de två plattorna.
Jag tror att jag ska prova ett par vaggor i ebenholtz i framtiden.
Ekan Posted - 2012/01/11 : 23:28:03
Mycket vacker plattform Adagio! Jag kommer att sno ditt koncept med trävagga istället för O-ringarna rakt av. Var fick du tag i rönnen? Mina föräldrar har en sådan här i trädgården http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6nn men frågan är om man kan sno en gren för ändamålet eller behöver en bit av stammen/stocken - hur ska jag i så fall behandla träet, torkning?

Jo, det är mig Kilgore nämner. I mitt fall var det ett tämligen stort lyft med Stogi Ref. Men det ska ses mot bakgrund att jag alltid hade en känsla av att man med Stogi S inte har hundra procent kontroll över azimuth och antiskating - så det kan helt enkelt vara så att Referencen är enklare att ställa in optimalt (jodå, min rigg står i våg samt har dubbelmacka och motorstyrning). Men jag har samtidigt känslan att Refen ÄR en bättre tonarm!
ninja Posted - 2012/01/02 : 18:37:33
OK, tack.
Adagio Posted - 2012/01/02 : 16:54:02
Kilgore> rapport anbefallds. Det skulle kunna vara en logisk uppgradering när ekonomin tillåter.
.
Ninja> Heed orbiter1 är det, den ska vara lite bättre än 2an. Och ja den fungerar riktigt bra, Heed är faktiskt OEM leverantör till bl.a. Kuzma mfl.
Så kuzmas motorstyrning är nog till stor del Heed fast hottad.
Glömde skriva att allt strömkablage är Nordost Shiva, hela vägen.
ninja Posted - 2012/01/02 : 14:39:44
Använder du Head Orbit2 för att ändra vartalet (33/45)? Fungerar den bra med Kuzma?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000