HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup-tips till Michell

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
JayBee Posted - 2011/12/18 : 14:49:14
Hej,

Jag skulle vilja ha tips och råd om vilken/vilka pickuper som passar bra till en Michell Gyro SE/TecnoArm kombination.

Jag föredrar det som kallas musikaliskt ljud, motsatsen till analytiskt ljud.

Gärna i olika prisklasser. MC/MM spelar mindre roll.

3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PK Posted - 2012/01/08 : 13:28:57
Michell technoarm är ett derivat av REGA armen från början.De flesta gör ju om dem efter eget huvud eller bygger om dem helt det bästa med dessa armar är att man kan använda många pickuper på dem.DVS det mesta funkar.Precis som det stod i tidigare inlägg.
Allt från AT 95 och AT 120 i MM pickupväg.300 resp 800 på ebay.Mycket prisvärda.
Dynavector 10X5 ca 3000 kr stadig PU,lätt att ställa in.
Finns bla här.
http://www.ebay.co.uk/itm/Dynavector-10x5-MC-Cartridge-made-Japan-/280801010746?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41610b643a#ht_942wt_932
Eller om man vill gå upp ett snäpp.
Audio Technica ATOC9 eller AT33EV om man vill ha ett mycket gott MC köp.
Finns här.
http://stores.ebay.co.uk/Dzone2-Digital-Shop/Studio-Equipments-/_i.html?_nkw=audio+technica+cartridge&submit=Search&_fsub=342355719&_sid=163138799
Annars är ju Benz ACE ett väldigt bra köp tillsammans med REGA armar vare sig det är Michell ,Audiomods,Origin eller liknande.
En liten recension från danmark.
http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Benz_ACE%20Ls.html
Frågan är om det är motiverat att lägga mera pengar än Benz ACE om man inte har väldigt fina saker efter i kedjan.ACE+REGA armar eller liknande är en ruskigt bra kombination.
Skulle aldrig lägga 5000 kr på en MM Ortofon black då AT33 och ACE finns om man har ett OK MC steg förstås.
Har själv.AUDIOMODS arm MC 20 Supreme men kommer att köpa antagligen en ACE eller AT33EV har svårt att bestämma mig kanske blir båda.
Har även en Jelco för MM SHURE M97, AT120 och technics picukper.
MVH Per Karlsson,Har vinyl som främsta källa sedan 35 år tillbaka.
Servar ställer in och fixar allt vad skivspelare och armar heter.
RobertH Posted - 2011/12/18 : 17:38:37
<2000kr - Denon DL-103
<5000kr - Benz Ace L, Dynavector DV-20XL
~10000kr - Lyra Delos
~15000kr - Sumiko Celebration Pearwood
~20000kr - Lyra Kleos, Zyx Airy3, Benz LP

Har även hört mycket bra om Clearaudios senare serier med pickuper, men ej hört själv.
Personligen skulle jag nog försökt hitta någon beggad pickup, då priserna sjunker ganska
drastiskt fort. Däremot är det ju i de fallen fördel att köpa av någon du kan hämta, alternativt
någon som du vet är seriös.
AlfaGTV Posted - 2011/12/18 : 15:37:28
Denon DL-103, ca 1400:- trevlig och musikalisk MC
Benz Micro Ace L (ev S), ca 5-6000:- mer av allt, bättre upplösning men inte överanalytisk!
Technoarm' en är ju tacksam i och med att du inte behöver begränsa dig i urvslet av pickuper. Även Ortofon 2M tycker jag om, om du hellre vill ha MM. De är alla prisvärda i min mening, mellan c 800:- för den röde upptil runt 5000:- för den svarta.

Med vänlig hälsning, Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000