T O P I C R E V I E W |
opethic |
Posted - 2011/12/07 : 09:51:21 Jag har en "ny" vinylspelare på ingående! En klassiker i bruksskick, utan arm dock. Tanken är att jag ska göra en "Extreme makeover - budgetstyle", endast motor, lager och ev. skivtallrik ska sparas resten blir nytt/bytt. Spelaren har i dagsläget flytande upphängning men ska "stelopereras" och få ny plint. Tonarm måste köpas ny (el. rättare sagt begagnad) så tips på bra tonarmar som inte kostar skjortan tas tacksamt emot!
Tonarmar i acceptabel prisklass (dvs. max 1500kr) som brukar förekomma på eBay: Linn Basik Linn Akito Rega RB251 Är de något att ha?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
opethic |
Posted - 2012/02/06 : 08:27:52 Eftersom motorn snurrar så antar jag att jag är rätt värde på spåret, jag får återkomma i ämnet.
Nu har jag tillverkat en Q&D-plint och monterat originalchassit stumt på denna, nu experimenterar jag med en vibrationsfri upphängning av motorn. En tillfällig lösning för att testa mina teorier, det hela ser förj*vligt ut just nu men fungerar det så vet jag hur jag ska bygga senare.
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/01/30 : 22:19:42 Ja då blev jag lite lurad.....men 16Vac är ett bättre utgångsläge.
quote: En annan väg är att se om det finns någon märkning/modellbeteckning på motorn......
Vi behöver strömmen (mätt eller datablad) och en likströms resistans på motorn. Sen ska vi nog kunna bolla in ett bra motstånd.
|
Ekan |
Posted - 2012/01/30 : 20:45:05 En annan väg är att se om det finns någon märkning/modellbeteckning på motorn och sedan försöka hitta datablad med referensdesign eller kanske kopplingsscheman för andra skivspelare med samma motor. Hursomhelst så är det i så fall lättare att säga vad motståndet har för funktion. Schemat ovan gäller för en annan variant än den du har. |
opethic |
Posted - 2012/01/30 : 20:14:09 Tack för tipsen. Jag vill bara inflika att allt fungerade perfekt innan jag lödde sönder original-motståndet.
quote: Sitter det inte en 16 volt synkron AC-motor i TD-166? eller är den kanske utbytt mot en 110 volt dito som i bilden ovan. Fick du med en väggbula eller kör du direkt in i vägguttaget?
16VAC, väggbula.
quote: Men om motorn först börjar "röra på dig" med fem parallellkopplade 110 ohm => 22 ohm, är det något "lurt".
Nej, fem st 1Kohm. quote: Nu finns det inte så många komponenter att kolla upp, så mät kondingarna.
Det finns bara en konding, den är på 4,7 uF.
Original-motståndet var av den där platta tunna bruna typen 1,5cm. 250~HPF RX110nZ står det på, tänk om jag hade mätt på det innan jag värmde sönder det...
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/01/30 : 19:31:28 Jo det var kanonfint.
Där är det ingen tvekan att motståndet ska vara på 5,6 kohm.
Men om motorn först börjar "röra på dig" med fem parallellkopplade 110 ohm => 22 ohm, är det något "lurt".
Nu finns det inte så många komponenter att kolla upp, så mät kondingarna.
Tänk på att om motorn är byggd för 110 Vac så är just 5600 ohm:s motståndet en mycket vital komponent. Med ett för lågt värde riskerar man att bokstavligt "elda upp" motorn.
Man kan "labbmässigt" köra på bara den ena fasen, (hjälpa igång motorn med fingret)och då är det "superviktigt" att motståndet är rätt, dvs 5600 ohm. Om Du mäter spänningen mellan motor och mot- ståndet ska det vara ca: 110 Vac
Om Du sen kopplar in den andra fasen med kondensatorn, och motorn stannar. Saken är "biff" => byt konding.
|
Ekan |
Posted - 2012/01/30 : 14:12:03 Sitter det inte en 16 volt synkron AC-motor i TD-166? eller är den kanske utbytt mot en 110 volt dito som i bilden ovan. Fick du med en väggbula eller kör du direkt in i vägguttaget? |
AlfaGTV |
Posted - 2012/01/30 : 10:12:24
Kan detta vara vad du letar efter?
MVH /Micke
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/01/30 : 08:29:54 Om ingen har en lika dan spelare att mäta på, behöver i alla fall jag ett mer fullständigt schema för att kunna beräkna motståndet.
Kört är det inte ......bara lite mera jobb. |
opethic |
Posted - 2012/01/29 : 15:21:19 Jag har nu smörjt lagret med vanlig syntet-motorolja nu ("så länge"), det snurrar på bra. Jäklar vilken "komp" det var när lagertappen skulle ner. Men när jag har vägarna förbi en cykelaffär så köper jag nog en tub teflonfett.
Nu en liten fråga, vilket värde ska det vara på motståndet som sitter före motorn? Jag skulle bara löda loss kablar och motstånd från original-strömbrytaren och sedan löda ihop dessa utan brytare (strömmen kommer att brytas på annat sätt), men när jag var färdig så startade inte motorn... Jag mätte på motståndet och fick inget värde alls, troligen så hade jag värmt lite för mycket med lödkolven... Av det som gick att utläsa så trodde jag att 250ohm skulle fungera, några sådana motstånd hade jag ej så jag provade med 1Kohm (inget händer) parallellkopplar 2st, 500ohm (det rycker lite i motorn, men den snurrar inte - likadant med 250ohm) Först med fem parallt kopplade motstånd (ca. 110ohm) så snurrar motorn! Vad ska det vara för värde på detta motstånd?
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/01/24 : 11:33:13
Jo det kan ligga mycket i Ditt resonemang, opethic.
Försök att ha koll på "modifieringarna" bara. Alla "moddar" kan rimligt vis inte vara "bra", och tillföra spelaren positiva kvalitéer.
|
opethic |
Posted - 2012/01/23 : 20:26:54 quote: Utgå från att "tyskarna" kan dessa lagar på sina fem fingrar. Och att dom inte räknat bort sig. Vad jag vill ha sagt är att låt "orginal mekaniken" vara. Den är säkert mycket "optimal".
På sätt och vis kan jag hålla med, men man får ju också ha i åtanke att 166an är en "snikversion", en budgetlösning som förmodligen inte alls är optimal. De dyrare modellerna har subplatter av metall och väger antagligen mångdubbelt mer än 166ans fjösiga plast-dito. Jag får se hur jag gör, men betong är kanske lite i tyngsta laget... |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/01/23 : 08:52:51
Attans grabbar!
Motorns monent, drivremens fjädermjukhet och svivtallrikens masströghet hänger så att säga ihop (enligt mekanikens lagar).
Utgå från att "tyskarna" kan dessa lagar på sina fem fingrar. Och att dom inte räknat bort sig.
Vad jag vill ha sagt är att låt "orginal mekaniken" vara. Den är säkert mycket "optimal".
|
AlfaGTV |
Posted - 2012/01/23 : 08:12:59 Spraya underredsmassa istället. Du kommer att tynga tallriken för mycket med betong, därmed kommer lagret att få ett taskigt arbetsförhållande. Det tror jag i alla fall! Med vänlig hälsning, Micke |
opethic |
Posted - 2012/01/23 : 05:13:27 Det verkar som det har försvunnit lite här sedan senaste hackerattacken (eller vad det nu var som hände?) så jag kör en repris:
Jag funderar på att göra något med den "lilla skivtallriken", subplatter. På de lite dyrare Thorénsspelarna så är denna gjord av metall, men på min så är den av plast, jag har sett två olika moddningar på nätet: 1. Man kletar fast bitumen/plastelina under för dämpning. 2. Man fyller hålrummet under med betong för att öka massan (och dämpa?) Vad tror ni, jag funderar på om inte alt.2 är bäst. Den ökade massan borde göra att hastigheten blir stabilare + lite dämpning? Kanske först bitumen och sedan fylla på med betong? |
Preben |
Posted - 2012/01/10 : 22:31:25 Hej igen.När det var i ropet på åttiotalet med att renovera skivspelare använde man symaskinsolja pga den inte band upp damm samt att den var billig och enkel att få tag på.En symaskin ställer dessutom troligtvis högre krav än en lågvarvig skivspelare.Det viktigaste är nog att den har god vidhäftning samt inte är för tjock skulle jag tro. M.V.H. Preben |
opethic |
Posted - 2012/01/10 : 14:00:30 Tack Micke!
Mineralolja? Teflonfett? Hmmm, jag vill minnas att jag har läst någonstans att det ska vara syntetolja? Annars verkar ju teflonfett intressant, hittade flera olika tuber tex: http://www.cykeltjanst.com/finish-line-teflon-fett-p-284-c-200.aspx
Vad säger ni andra, vad gäller? Mineral, syntet, fett, billigt, dyrt...?
|
AlfaGTV |
Posted - 2012/01/10 : 13:30:21 Jag tror personligen inte alls på bil-oljor. De är gjorda för helt andra miljöer än ett skivspelarlager och kan rekommendera Svalanders lilla butta med mineralolja. Jag använder också ett teflonbaserat fett till Thorens lager då de har liiite mera spel än andra lager. Funkar utmärkt och det finns inget märkbart "drag" då man spinner tallriken. (Din lokala cykelhandlare har säkerligen detta i en 100gr-tub istället, för en knapp hundring)
Cykeloljan du referar till skulle jag undvika då den innehåller molybden vilket jag, kanske helt fel, likställer med grafitfetter.
Annars tror jag du har en vinnare i den tonarmen!
MVH /Micke Edit: tillägg |
opethic |
Posted - 2012/01/10 : 11:09:33 Nu har jag gjort rent lagret mycket noggrant och ska väl så småningom smörja detta igen, men med vad? Ska jag köpa dyr specialolja, eller duger det med tex: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W40-36909/ eller lite högre SAE: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/ eller denna (?): http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykelvard/Syntetiskt-smorjmedel-36691/
Jag tror att det första alternativet fungerar bäst, vad säger experterna? |
opethic |
Posted - 2012/01/08 : 14:14:23 Tonarm ev. på G (dvs. har budat på ebay): DENON DA-790 Hittar ingen info på nätet, men det är en 10" som verkar härstamma från en DP-790. Vad tror ni, bra eller skräp?
http://www.ebay.com/itm/DENON-tonearm-DA-790-10inch-length-almost-cartrifge-VG-cond-/140676565668?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item20c0fa0aa4 |
opethic |
Posted - 2012/01/08 : 13:36:10 Trevligt med lite input
quote: Det gäller helt enkelt att sprida ut magnetfältet på en stor yta för att sänka kraften. pickupens magnetfält lär knappast påverka chassieplåten. Pröva med att kolla om tallriken är magnetisk.
Aha! då får jag tänka om lite och ändra min planer. Tallriken är inte magnetisk (aluzink?) måste kolla. quote: Det är nog viktigare att avisolera motorn från chassiet pga koggning,det kan skapa rumble i form av motorvibrationer som fortplantas upp i tallriken.
Ja, det känns som en mycket viktig grej att göra. Jag skissar på en sådan lösning. quote: Lycka till M.V.H.Preben
Tack! |
Bubbel |
Posted - 2012/01/08 : 12:13:08 Preben du har rätt om de magnetiska materialen. Att de byggde med helt andra material än man gör idag visar än en gång att de inte var dumma förr bara för att det inte är magnetiskt innebär inte per automatik att det är bra.
Om man tittar på hur metallen är behandlad så finns det mer än man först anar den är nämligen behandlad med zink om jag inte är helt ute och åker har den också en en del i anrättningen, nu kommer jag inte ihåg vad zink var bra på men det kan säkert någon annat berätta.
Anders |
Preben |
Posted - 2012/01/08 : 00:23:09 Tjenare Om jag minns rätt så kan man inte avskärma magnetfält med icke magnetiska mtrl. Det gäller helt enkelt att sprida ut magnetfältet på en stor yta för att sänka kraften,t.ex så avskärmas högtalare med en magnetiskt ledande järnplåt i lådan.pickupens magnetfält lär knappast påverka chassieplåten.Pröva med att kolla om tallriken är magnetisk.Det är nog viktigare att avisolera motorn från chassiet pga koggning,det kan skapa rumble i form av motorvibrationer som fortplantas upp i tallriken.Det blir mer påtagligt med en AC motor. Thorensspelarna är riktigt bra och kan nog matcha många nya dyra verk skulle jag tro. Lycka till M.V.H.Preben |
opethic |
Posted - 2012/01/04 : 20:26:41 Nu har spelaren anlänt och packats upp. Ett stort tack till Mr. Imperial, ett sant nöje att göra affärer med honom
Spelaren har nu skruvats ner i molekyler, några viktiga mått har antecknats och nu smids det planer kan ni tro
Men det är en sak som förbryllar mig mycket! Hela chassit och subchassit är av vanlig plåt - magnetiskt som tusan! Det kan väl knappast vara bra? eller är de för långt ifrån pickupen för att störa (ca. 3 cm) Kan man avskärma med ett tunt lager av tex. aluminium? |
Imperial |
Posted - 2011/12/11 : 23:13:10 Ja' e' från Stockhom, å ja' sejjer! De' e' lugnt! De' löser sej Allt har sin tid....
/ |
opethic |
Posted - 2011/12/11 : 20:19:38 quote: Jooodååå det går vist!
Jag är ju faktiskt från Närke, och här säger vi så här:
Dä går alrii ! |