HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Särskild spelare för 45-varvarna?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Eref Posted - 2011/12/03 : 22:28:17
Jag har kommit in i en 45varvs kris. Dammar av gamla singlar och EPskivor och njuter. En hel del av min ungdoms musik skall helt enkelt avnjutas på det sättet. Själv använder jag nu en separat spelare för ändamålet, nämligen en Hitachi 50S som jag försett med en Ortofon Concorde OM Pro. Båda grejerna har jag f.ö. fått gratis. Det blir ett härligt ljud! Igår spelade jag även en 33varvare med gott resultat nämligen mitt gamla 70talsex av DSoTM. Däremot spelar jag inte så gärna de gamla 45orna på min finare spelare. Hur gör ni?
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eref Posted - 2011/12/09 : 14:27:07
Herregud! Det här verkar vara ett kapitel i skivhistorien jag i stort sett har missat! Svalander skriver på sin hemsida en ganska klargörande historik där han bl.a. hävdar vilken bra dynamik 78varvare kan ha. Och att vinylskivorna från första början också gjordes som 78varvare.
Han påpekar också att s.k. audiofil 45or egentligen är identiska med s.k. maxisinglar som i allmänhet inte är så högt rankade bland audiofiler. Har hittat en del sajter med gott om 45pressningar av gamla 33lps. Bl.a. en dubbelLP på 45rpm med Sam Cookes klassiska "Night Beat" från 1962. Den blir jag riktigt sugen på! Är det någon på forumet som har erfarenheter av audiofilskivor med 45rpm?
Eref Posted - 2011/12/09 : 08:56:21
45varvs hi end utgivningar är gjorda i 30cmformat, men orsaken är väl snarast att få mer speltid. Vad jag förstår av TNTartikeln upplever man ljudkvaliten på 45 jämfört med 33 som överlägsen. Själv har jag en del singlar av mindre format som också har utmärkt ljud.
opethic Posted - 2011/12/08 : 23:39:23
quote:
Så jag har två spelare bredvid varandra och får stå ut med frågor från besökande om jag brukar "scratcha" och leka DJ, får då lust att slå något hårt i huvudet på dem :-)


gcs Posted - 2011/12/08 : 23:18:20
Menar ni 45varvare i 30cm:s format eller menar ni 17cm:s format. Om det handlar om de senare, då förstår jag inte vad som är bra med dom. Ljudkvaliteten på sådana skivor är riktigt dålig. Störljudet är högt på grund av att plasten är för tunn som gör att skivan hänger i luften utan något stöd av skivtallriken.
Eref Posted - 2011/12/08 : 21:27:31
Verkar ha förekommit en del försök med hi-end utgivning på 45varv. 45varvs tolvtummare kan ju ibland låta bättre än 33varvsLP versionen enligt min erfarenhet. Hittade en rolig artikel på nätet som åtminstone diskuterar ämnet lite grann. www.tnt-audio.com/sorgenti/3345e.html
Eref Posted - 2011/12/06 : 22:49:26
Hade ju inte tänkt att tråden egentligen skulle handla om skillnaden mellan 33 och 45varv på det sättet men det är ju också väldigt intressant. För länge sen betraktade jag 45varvare som lite mer för "brukslyssning" och 33varvare som förmedlare av lite seriösare musiklyssning. Men hur är det? Visst blir dynamiken större med 45 varv? Är det rentav analogt med ljudkvaliten hos bandspelare som väl i stort sett ökar med ökad hastighet?
Technics 1210 är naturligtvis en ultimat 45varvsspelare! En motsvarighet till Nakamichi i bandspelarvärlden kanske. Men jag tänker att det finns en hel del gamla direktdrivna, mer eller mindre automatiska skivspelare som fortfarande är ganska bra ihopparade med en schysst pickupp och ett bra RIAA. Kommer t.ex. ihåg en del JVC och Denonmodeller som var mycket bra. Hitachin som jag har nu är ju ett no-name i sammanhanget men överraskar som sagt med att låta väldigt trevligt efter pickupbyte.
Gubben i Kalmar Posted - 2011/12/06 : 21:56:27
Två spelare!
En spelare, två armar, olika puppor!
En spelare, en arm, en puppa, två nålar!

Jag kör inget dera. Enspelare, en arm, en puppa, en nål.
Men min kompis samlar stenkakor och han
har helt andra krav.

Nu gällde det 33,3 och 45 rpm.
Var är det för olikheter mellan dom?
Ger hastighet skillnaderna olika respons
för olika frekvenser?
Ger 45 rpm bättre dynamik?

Nääää .........jag är inte ute efter att mucka gräl.
Men vist vore det intressant att gräva lite i
frågorna!
Comus Posted - 2011/12/06 : 20:45:51
Av nöden tvungen!

Har en Linn Basic som är superjobbig att spela 45-varvare på (lyft av tallrik) så den har jag till 33-varvare.

Till singlar en Technics 1210 Mk2, har försökt att nöja mig med Technicsspelaren enbart men tycker att inte att det ljuder lika bra ur den som när jag spelar LP på Linn-spelaren.

Så jag har två spelare bredvid varandra och får stå ut med frågor från besökande om jag brukar "scratcha" och leka DJ, får då lust att slå något hårt i huvudet på dem :-)

lindome Posted - 2011/12/06 : 20:18:08
Technics 1210 mk2
Stabil maskin och perfekt för 7 inch!!
Eref Posted - 2011/12/06 : 18:48:54
Ok, nördigt eller inte. Jag erkänner att jag f.n. har tre vinylspelare och ett antal pickupper som jag tycker är roligt att mixtra med och kombinera på olika sätt. Jag är ute efter applåder och förståelse för att ha det på detta sätt och hade hoppats på ett mer unisont gillande från forummedlemmarna. Jag trivs iallafall finfint med att ha en lite robustare spelare tillhands där även barnbarn och lätt överförfriskade musikvänner kan tillåtas komma i närheten. För att inte tala om min dotters två nyfikna katter som brukar bo här då och då och älskar musik förmedlad av vinylspelande.
gcs Posted - 2011/12/06 : 17:37:57
Vad man kan ha är två olika pickup skal. En finpuppa och en andra för discobruk. Jag spelar själv med en Ortofon och byter mellan olika nålar. Jag har själv OM30,40,25 & 65.
Gubben i Kalmar Posted - 2011/12/06 : 15:52:57

En del spelare har i alla fall två
tonarmar.
Man kan gott tänka sig att det sitter
två olika "puppor" på dom armarna.
Io Posted - 2011/12/06 : 14:29:15
Har inte alla människor två vinylspelare?
Zombie Posted - 2011/12/06 : 10:01:59
Nördigt att ha två spelare...en räcker väl...
Eref Posted - 2011/12/04 : 08:35:12
Slarvigt av mig att skriva 45varvare. Naturligtvis spelar jag även singlar och EPs på "finspelaren", en spelare som jag älskar och är mycket nöjd med f.ö. Men jag har en hög med gamla 45varvare och jag får och köper även en del gamla singlar som ibland är en smula misshandlade och kanske gjort tjänst i nån jukebox eller förhöjt stämningen på ett antal fester för länge sen. Vän av ordning vill väl helst förpassa dessa dyrgripar till återvinningsstationen men själv kan jag ibland bli förälskad i en dylik liten plastbit(senast en ganska ovanlig Elmore James-singel). Då är det väldigt praktiskt med en extra skivspelare som är en smula mer robust. Extra trevligt om man sitter och spisar med kompisar som inte har riktigt samma inställning till hifi som man själv.
gcs Posted - 2011/12/03 : 23:57:18
Varför skulle man inte kunna spela av vanliga 45:or på sin bästa skivspelare. Skivorna är ju i vinyl precis som en vanlig LP.
BuffaloBengt Posted - 2011/12/03 : 23:04:26
Har en lp 12 för vinylen och när andan faller på en garrad i boden som jag tar in då.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000