T O P I C R E V I E W |
Freddie Boy |
Posted - 2011/11/27 : 22:22:54 Kommit några Pink Floyd remastrade på vinyl "Wish you.. DSOTM och kommade The WAll. Har ni lyssnat och jämfört? har en DSOTHM från 2003 som låter helt ok. Varför remastra ännu en? |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
GyroSE |
Posted - 2013/01/07 : 11:30:10 Skakar liv i denna 1 år gamla tråd.
Läste längre upp i tråden en jämförelse om vilken version av "Wish You Were Here" som ansågs vara den bästa. Den överlägset bästa (i mina öron) är den Half Speed Master som CBS släppte i serien CBS Mastersound i slutet på 70- talet/början på 80- talet. Har 5 st olika utgåvor av denna platta och CBS Mastersound åker i åttor runt de övriga. Denna serie fick utstå mycket kritik för generellt dålig ljudkvalitet när den släpptes. "Wish You Were Here" tillhör absolut ett av undantagen, den präglas av en fantastisk ljudkvalitet, stor ljudbild, härlig dynamik och sammanfattningsvis mycket mer "hifi" än vad en tidig originalpress alternativt senare audiofilutgåvor kan leverera.
När det gäller "DSOTM" så gillar jag Mobile Fidelity´s utgåvor allra bäst. En tidig originalpress är inte dum den heller men man får extra- allt om man satsar på ett exemplar ifrån MOFI. |
24U |
Posted - 2012/01/08 : 19:07:47 Skulle vilja ha de gamla vinylerna också. Har bara The wall på vinyl, två stycken faktiskt. Dark side och wish you, vore mumma på LP. Har dock dark side i original tänkt 4-kanal, fast som DTS. Den är festlig även om jag ser den mest som experimentell. Har svårt för multikanal när man lägger ljud där det inte ska vara normalt vid spelningar. Men som ambience kan, rätt mixad, rätt inställd anläggning, vara jäkligt effektfullt. Fräckast vore väl få tag på en 4-kanalssvarv och skivan då förståss... |
eliot |
Posted - 2011/12/01 : 17:38:59 Jag köpte min DSOTM när den var ny och Japanska Pro Use serien släpptes 1978 vilket stämmer rätt bra med att jag tror att jag köpte den 1980. Se pinkfloydarchives!
Jag kommer ihåg att det var den enda skiva som min gamla Yamaha PX-2 inte klarade av att spåra
Yamaha PX-2
Det finns anläggningar där man hör stor skillnad mellan olika pressningar och det finns anläggningar där skillnaderna inte alls är lika tydliga....
|
gcs |
Posted - 2011/12/01 : 17:10:13 Jag har själv DSOTHM som jag köpte någon gång när den nu kom på 70-talet. Har även CD:n som jag köpte i maj 1991 och jag vill minnas att det inte är någon skillnad på skivorna. Jag tycker egentligen att det bara är fånigt att betala en massa pengar för en marginell skillnad där det t.o.m kan handla om smaksak. Vad kan man nu göra för att förbättra den här som redan är så pass bra. Möjligen kan man höja diskanten med ett dynamiskt filter. Men det är så pass subtilt att det handlar mera om smaksak. Man kan ju inte lägga till sådant som inte finns, eller hur. |
eliot |
Posted - 2011/12/01 : 16:48:07 De nya remastringarna är alla digitala så det är ingen vits att köpa dem på vinyl. Enligt olika trådar lär den nya utgåvan av DSOTM låta klart bättre än 30-års utgåvan från 2003.
- Jag köpte 30-års utgåvan på Sweetspot 2011 i Jönköping
...och jag jämförde den nyligen med min Japanpressning i Pro-Use serien som av många anses vara en av de absolut bästa pressningarna och skillnaden är rätt extrem. Ett original liksom denna Japanpressning i Pro-Use serien kostar lätt några hundra dollar så det blir lätt dyrt ;)
Läs tråden Best vinyl Dark Side of the Moon? på Steve Hoffman forum. |
AlfaGTV |
Posted - 2011/11/29 : 20:25:31 Nu har jag spelat igenom några varianter av DSOTM, flera gånger dessutom. Spelade inte alla låtar utan körde framför allt Money. De båda remastrade utgåvorna, 2003 och 2011, låter väldigt lika i mina öron/anläggning. Om jag blev tvingad att fälla ett omdöme så uppfattar jag 2003 versionen som den något mjukare i framtoningen, mindre digital och med det trevligaste ljudet. OBS! Detta kan bero på att denna har jag tvättat i skivtvätten! Den jag har som låter bäst av dem är en UK utgåva, från -73-74 nånting. Det är inte första pressen men tidig. Klart mest levande, bäst dynamik och angenämast ljud. Ganska nära denna men lite mera HiFi, lite tunnare men stooor soundstage och väl definierade instrument är SACD'n från 2003.
Vad jag upptäckt först nu är ett sjukt störande bakgrundsbrum/muller/rumble på Money... Från och med att basen kommer in ligger det i bakgrunden på hela låten och nu kan jag inte låta bli att irritera mig på det! Och nej, det är inte unikt för någon av utgåvorna, finns på alla....
'Bara att lyssna och bli irri...
MVH /Micke |
Freddie Boy |
Posted - 2011/11/29 : 12:36:13 tack! jag tycker att 2003 låter väldigt bra inget som saknas i den utgåvan |
AlfaGTV |
Posted - 2011/11/28 : 22:11:27 Det är som jag skriver, dessa båda skulle jag nog aldrig kunna särskilja. De låter väldigt lika i mitt system. Så sitter du med 2003 Remastern skulle jag nog inte lägga ut slantarna på 2011 remastern.
Jag skall göra en ny jämförelse ngn dag framöver så ska jag se om jag kan identifiera ngn skillnad.
MVH /Micke |
Freddie Boy |
Posted - 2011/11/28 : 20:46:09 om du jämför DSOTM från 2003 och 2011 sida vid sida vad skiljer dom åt? bättre/sämre? |
Freddie Boy |
Posted - 2011/11/28 : 20:41:57 tack, har två olika tysk pressade och 80 talspressningen låter bättre än den tidiga. var lite sugen på den nya utgåvan men vill ha lite mer kött....men enligt din beskrivning så kanske jag ska införskaffa ett UK orginal? |
AlfaGTV |
Posted - 2011/11/28 : 07:54:42 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85157
För övrigt skulle ja nog ha mycket, mycket svårt stt skilja min 30 Years remaster(2003) från den jag köpte för några veckor sedan. Fick även "Wish..." för några dagar sedan och den låter mycket bra.
Ska jag vara helt ärlig så är de nog inte så jädra mycket mera välljudande än förstapressarna av originalutgåvorna. I vissa lägen kanske till och med sämre...
Med vänlig hälsning, Micke
Edit: Gjorde en snabb jämförelse av mina Wish You Were Here 1. Tysk press, tidig. Mycket tyst vinyl, ljudet helt OK, kanske något beslöjat och inte så hög volym. 2. Tidig UK, första pressningen? Lite knaster emellanåt, men ljudet! Wow! Hög volym, kraftig dynamik och bas. HiHats och cymbaler låter just som det! 3. Hollänsk press, blå vinyl, okänt år. Tyst vinyl, med möjligen lite mera ojämnheter, men inget knaster. Ljudet påminner mycket om den tyska pressen, lite beslöjat, med ganska låg volym. 4. 2011 Remaster. Mycket tyst, högkvalitativ vinyl. Ljudet känns lite 2000-tal, dynamikbegränsat. Imponerande vid första anblicken men rätt trist efter en stund. Cymbaler, HiHats och gitarrdist låter illa, lite krossat glas över dessa.
|