HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Underlag till skivspelare(färdig prototyp på bild)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2011/10/16 : 19:52:23
Hej, jag håller på att prova olika underlag till min vinylspelare. Tänkte bara fråga om andras erfarenheter? Jag har läst många possitiva åsikter om lönn, i USA är massiva hyllor i lönn mycket högt ansedda det finns minst två leverantörer av dessa, mapleshade och timbernation. Jag har låtit tilverka tre st rejäla "ben" av massiva mässingcylindrar, 5cm tjocka, med ställbara aluminiumkoner. Själva hyllan kommer till en början vara 3cm tjock akryl, men jag har funderat på lönn. En snickare kan leverera den hylla jag vill ha, ca 35x45cm och 9cm tjock. Har även kollat upp vad matrial kostar om jag skulle göra dom själv. Det skulle dock endast skilja ca 500 spänn och med planslipar och fräsar kan ju dom göra ett perfekt jobb. Hursomhelst tror ni det är värt 1800kr att få en rejäl hylla i lönn till vinylspelaren?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2011/12/14 : 22:14:15
Nu har jag provat lite olika placeringar, den står inte exakt som på bilden längre. Numera står den mer åt höger. Jag läste på internet på mapleshades hemsida som säljer just kuzma StabiS i ett kit med sina plattformar, att StabiS akilleshäl är o-ringarna på plinten som fungerar som fötter. Bara på skoj tog jag bort O-ringarna och lade dit tre gängstavar, som dom föreslår att man ska prova om man inte tror det, det var en rejäl skilnad till det bättre.
Jag kilade och köpte rundstav i ask med samma diameter som o-ringarna, sen filade jag till en sida så den var platt på det som skulle bli undersidan. Sen kapade jag till 3st stavar på 3 cm var, lade dit dom i spåret där o-ringen tidigare suttit.
Djäklar vilket lyft!! Jag uppmanar alla stabiS-ägare att prova, alla parametrar blev bättre. Mycket större ljudbild, bättre precision, bättre dynamik, mer tyngd och kraft.
Prova det är gratis, i första försöket behöver man inte ens ta bort o-ringarna, det går utmärkt att lägga tre längre skruvar brevid o-ringarna så man får en stum koppling till underlaget. Antar att resultatet styrs av vilket underlag man har.


Robert > Rostfritt är dyrt och alla färdiga produkter kostar skjortan. Jag tänkte prova att låta fräsa ur kulformade hål i "koppen" och i konan och lägga keramiska kulager ala finite element, att köpa dessa kulor kostar ca 100 kr st. Jämför detta med de färdiga produkterna från fenite elements, löjligt!
RobertH Posted - 2011/12/14 : 20:08:12
Mässing passade ju dock klockrent till Kuzman kan jag tycka. Hade själv velat ha rostfria fast med platt botten på själva justerbara foten, hittade tidigare att köpa från Scheu (tyska skivspelartillverkaren) men det vart skitdyrt! tror man hade landat på ca 350 Euro för fyra inkl frakt. Tänkte komma lite billigare undan än så. Själv har jag dock plan på att bygga själva plattformen i ekskiva och sedan fräsa ut i mitten och fylla med sand.
Får dock se hur jag gör med detta, är tyvärr inte prio på uppgraderingslistan just nu.
Bubbel Posted - 2011/12/14 : 18:08:38
quote:
två äppelkakor till "grabbarna"


Fungerar utmärkt som betalning undrar hur A.Borg tar ut skatt på sådant

Anders
Adagio Posted - 2011/12/14 : 15:08:16
Jag lämnade in min ritning till en fd granne som lämpligt nog har en mek verkstad, samtidigt lämnade jag in denna spillbit i akryl från en firma som gör skyltar och div inredning till butiker, samt två äppelkakor till "grabbarna". Spillbiten var rätt dyr, 500 spänn. På mekverkstan hade dom mycket att göra så alla maskiner var fullbokade, metalljobbet fick en praktikant ha som specialjobb och akrylen frästes så fort CNCmaskinen blev tillgänglig.
Allt som allt 500kr + två äppelkakor =billigt.

Jag frågade om rostfritt men det skulle kosta betydligt mer. Nu fanns ju mässing i rätt dimensioner hemma.
RobertH Posted - 2011/12/14 : 13:46:49
Förbannat snyggt blev det!
Måste bara fråga vars du fått tag på fötterna? Jag är på jakt efter i stort sett exakt sådana, fast fyra stycken - och att de skulle vara i rostfritt.
opethic Posted - 2011/12/13 : 23:26:04
Mycket snyggt
gcs Posted - 2011/12/13 : 18:14:46
Snyggt snyggt. Så skulle man ju vilja ha om det nu var möjligt.
Adagio Posted - 2011/12/13 : 16:11:22
Det blev självklart bättre ljud, jag har sagt det förut och säger det igen, med denna spelare måste man ha absolut våg. Nu är allt verkligen som det ska med vinylkällan.
Sanslöst bra, alla skivor är nu njutbara. Alla små resonanser är numera ett minne blott.
Några små saker att nämna i sammanhanget dock. Alla gängor samt skålarna har fått en dutt av den silikonolja som ligger i skivarmens bas, detta gjorde att den sista pusselbiten föll på plats. Har provat olika lösningar mellan glashyllan och mässingskoppen, valet föll till slut på o-ringa i gummi. Har även provat en motorpackning i kork och gummi, 6mm, denna gav väldigt fin upplösning men gummi o-ringen gav mer tyngd och kropp.
Korkgummit kom till anv ändå, passade mycket fint under CDns och förstärkarens orginalfot.
Klippte till en talriksmatta också, fungerade faktiskt extremt bra men samma fenomen uppstod här, rent, mycket klart men aningens för lite tyngd i basområdet. Denna modifierades och sattes in i mellan de två talrikarna, där satt den som en smäck.
Efter att hyllan introducerades har jag ändrat en del annat, bla har jag reducerat mängden silikonolja i armens dämptråg till ett minimum, detta har tillåtit en mycket exakt instälning av antiskate (bias) samt azimut. Den minskade mängden dämpolja minskade friktionen/trögheten i lagret vilket gav märkbart renare ljud.
Tack för berömet i designen föresten. Man bugar.
AlfaGTV Posted - 2011/12/13 : 15:23:26
Oavsett ljudligt resultat (svårt att höra hur det låter via bild ) så var det förbaskat snyggt!!!!

Vill du gör en till??
Adagio Posted - 2011/12/13 : 15:21:14
FÄRDIG!!


3cm tjock akryl, tre st massiva mässingsben, tre st polerade massiva aluminium koner. M6 gänga i syrafast rostfritt stål, kopp i massiv mässing med o-rings dämpning.



Alla koner är ställbara så man kan få absolut våg.

swingpjatt Posted - 2011/11/17 : 12:36:30
Gjorde för många år sedan en väldigt enkel och väl fungerande
" base " klippte loss kudden från en vanlig luftmadrass och fyllde den med lagomt mycket vatten, la ovanpå denna sen en skiva i marmor
( bakbord ) från ikea, kostnad allt som allt kanske 150 kronor.
Kanske inte den snyggaste " base " man kan ha men det går ju kanske att bygga en ram till blåsan.
Adagio Posted - 2011/10/19 : 16:14:44
Jo mina erfarenheter kommer från en sommarsemester på Öland. Där låg jag och solade i lugn och ro, när jag la märke till hur många ljud som faktiskt kom från sanden när man låg med örat mot filten, jag har alltid trott att sand dämpar. Jag provade att slå med näven ca en meter bort, shit, det blev ett riktigt betongeko- ljud!
Ett riktigt tjonnnggg! Förvånande nog.
Jag tror inte silikonet kan krypa hela den vägen, jag har silikonolja i min tonarm, som dämpning och den kryper inte över till skivorna.
Är vägghyllor så bra?
Bubbel Posted - 2011/10/18 : 20:21:47
quote:
Men enl Mona erfarenheter transporterat packad sand ljudvågor extremt bra. Ska man krångla till det rejält är någon form av energidränerande platta mjukt upphängd, nedsänkt (delvis) i silikonoljebad nog rätt bra.


Det var bra konstigt själv tycker jag tvärt om när det gäller sand då tänker jag på kvartssand det har jag alltid använt att fylla tomrum i de hornbygge jag har gjort bara för att det "dödar" tomrummet bättre än skum.

Sedan är silikon helt förkastligt bara för att det kryper över ytor och hamnar tillslut på skivorna. Sanden kan man ha i en påse för då slipper man att det dammar.

En annan favorit är att göra en ram av trä som man sedan limmar på en 4mm plywood det fungerar bra men det som är svårast att få tag är just plywooden som skall vara av björk.

Anders
Adagio Posted - 2011/10/18 : 20:18:33
Iphone, T9 + feta tummar= flera konstiga saker i sina inlägg.
Se ovan.
Är vägghyllor så överlägsna? Bor i ett hus anno 1890= trägolv, träbjälkar samt murade tjocka, tegelväggar. Kanske är det så?
gcs Posted - 2011/10/18 : 13:00:20
Två av mina skivspelare är för tunga att sätta upp på en gipsvägg.
Zombie Posted - 2011/10/18 : 12:40:09
Sätt den på väggen...
gcs Posted - 2011/10/18 : 11:45:22
Jag har just nu två skivspelare som står uppe. Under den ena spelaren vilar på en delvist upp pumpad cykelslang och på golvet står spelaren på tegelstenar. Den andra spelaren står på en 70mm tjock måttanpassad skumgummi madrass. För mig fungerar det utmärkt på ett parkettgolv.
Adagio Posted - 2011/10/18 : 11:22:36
Nej, jag tror inte på sand som avkopplare, som energidränerare ja. Men enl Mona erfarenheter transporterat packad sand ljudvågor extremt bra. Ska man krångla till det rejält är någon form av energidränerande platta mjukt upphängd, nedsänkt (delvis) i silikonoljebad nog rätt bra. Men som sagt otympligt.
Bubbel Posted - 2011/10/17 : 21:06:53
En sandlåda är nog det bästa man kan ha otympligt kanske men vill man inte hålla på med en massa genvägar så har du det här http://www.tnt-audio.com/clinica/sandblaster_e.html

Anders
AlfaGTV Posted - 2011/10/16 : 22:27:12
Nu har jag inte en separat hylla till min spelare, men för mig blev det ett stort lyft genom att komplettera med en 13Kg tung polerad bänkskiva ca 35*45cm som underlag. Denna vilar på fem stycken NoVibra bitar ca, 2*2cm.

För övrigt kostade den lika mycket...

MVH Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000