HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 LP-förvaring

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Porta Posted - 2011/08/13 : 10:59:46
Jag vet, detta har varit uppe förr men jag har inte hittat något som passar.
Är ute efter något i storleksordningen H*B*D 120*80*40.
I vitt, helst med avdelare för hyllplanen.
Hembygge är inget alternativ, hantverksskickligheten lämnar en hel del att önska

Några förslag?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas.PEO Posted - 2011/08/17 : 18:02:13
Jag löste problemet med att skivorna åker för långt bak i Expedit-hyllan, så här.



Köpte en billig folierad golvlist på Jem&Fix (55mm hög)och sågade bitarna 1-2mm för långa så de sitter i spänn.

Jag kapade även till småbitar som "fötter" för att få upp listen lite, troligtvis helt onödigt.

Som synes på bilden har jag även monterat en färdiglackad masoniteskiva som bakstycke.

/
p-pan Posted - 2011/08/16 : 23:15:08
Den Expedit hyllan har varit felmonterad.
De långa hyllplanen ska ju vara i vågrätt läge.

Kan ju vara värt för er Expedit-innehavare att kolla

Junepe Posted - 2011/08/16 : 20:53:35
Använder själv en Expedit som LP hylla och stereo bänk. Otrolig prisvärd lösning. Men den kan även fungera som för denna herre i Amerika. Måttligt rolig överraskning.

Själv har jag förstärkt min med PL400 och vinkelbeslag för att slippa skevheten och havet av slaskande LPs på parketten. Är ju trots allt ....!


Zombie Posted - 2011/08/16 : 20:27:23
Expedits lite för stora djup går att åtgärda med ett par lager tejp bakom...eller något slitstarkare...
Kilgore Posted - 2011/08/15 : 21:48:15
Får tacka för tipset Tomas.PEO, har idag införskaffat 2 st Expedit :)
Vox Posted - 2011/08/15 : 15:39:55
Jag har hyllor från IKEAs Bonde-serie. Tyvärr har de utgått ur sortimentet, men de påminner en del om Expedit. Dock fanns det fler varianter att välja mellan. Går att få tag på till bra pris på Blocket bl.a.
Porta Posted - 2011/08/15 : 10:32:34
Det där med omslagsutställningen verkar som en lysande ide.
Kanske det går att med sambon på något sådant.

Tackar alla för tipsen, Expedit kan nog vara en framkomlig väg,
lennartj Posted - 2011/08/15 : 02:33:58
Jag använder Expedit-hyllans överflödsdjup till skivomslagsutställning eftersom min hylla är placerad så att ljudreflexer mot de framvända omslagen inte når lyssningsplatsen.

Mycket små möbeltassar på hyllornas framkant hindrar de framåtvända skivorna från att glida och falla.

Skivryggar är vanligen en ganska trist syn som jag fortfarande har i hyllsystemet jag designade för drygt 30 år sedan.

Innan jag blev beroende av progressiva glasögon var det mycket praktiskt att ha skivtitlarna i ögonhöjd. Eftersom den här hyllan sitter direkt bakom lyssningsplatsen vore det olämpligt att vända fram skivomslag här för att dölja ryggarna.
RobertH Posted - 2011/08/14 : 14:14:20
Jag kör ikeas lite större expedit som är drygt 149x80x40, vilken då har 4x2 fack, riktigt bra faktiskt. Det enda som är negativ är att den kanske är lite för "djup" så om man har skivorna packat hyfs tight så kan skivor tryckas bak när man för in en man lyssnat på.
Tomas.PEO Posted - 2011/08/13 : 14:36:49
Hej.
Som Tobba skriver, Ikea's Expedit fungerar bra till LP-skivor men finns inte i de mått som du önskar.
Jag använder ett antal av Expedit med fyra fack (80x80x40 cm) som räcker till 300 skivor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20135300

(Bilder finns i länken nedan.)
/
Tobba Posted - 2011/08/13 : 11:47:55
Hej,

Kolla in bokhyllan Expedit på Ikea,den passar utmärkt till vinylskivförvaring och finns i många olika storlekar och färger.

Tobbe

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000