HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 plint i skiffer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Mats Lindqvist Posted - 2011/07/15 : 10:58:43
Hej forumvänner,
Jag har funderat på att låta bygga en ny plint till min Sony tts-3000. Jag har varit i kontakt med Ingvar Ahlberg som är hjälpsam med ritning eller t.o.m produktion av en plint i björkplywood. Detta verkar vara en bra variant.
MEN nu har jag snöat in på möjligheterna att göra plinten av skiffer. Läste att Bubbel tyckte detta material var att föredra. Vilka firmor kan göra detta och vad kan det tänkas kosta? Jag bor i Helsingborg och med tanke på vikten bör det vara rimligt bilavstånd.
Sedan har jag undringar angående Thomas Schick och hans 12"-arm. Är det någon som vet om de är så bra som det verkar när man läser om dem? Holistisk Hifi väntar in en (leveranstiderna verkar vara minst 6 mån) men det känns konstigt att köpa dyra prylar som man inte varken lyssnat på (hur man nu lyssnar på en tonarm) eller hört ngt "verkligt" om.
Är det någon som har synpunkter?

5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mats Lindqvist Posted - 2011/07/17 : 18:42:13
Tack för trådtips och firmadito. Vet ni något om Schickarmen? det vimlar ju inte av 12"-varianter precis. Jag har en 3012 på en annan spelare och egentligen vill jag inte hålla på och flytta över och mixtra.
Jag har även en gammal 3009 (Serie11). Är det ngn annan skillnad än längden på tonarmsröret mellan 3009 och 3012? I så fall borde det gå att bygga en 12" genom att köpa ett reservrör. Jag vill absolut ha en lång arm på Sony-spelaren.
Behöver även tips på om det finns någon som kan "renovera" en 3009-arm, byta kablar etc?

Hälsningar Mats
Bubbel Posted - 2011/07/15 : 22:09:54
Det finns en stenfirma ute i Berga industriområde http://www.skane-marmor.se ta kontakt med dem så kan du säkert få hjälp, de har varit bra när jag har varit där.

Anders
PG Jeppsson Posted - 2011/07/15 : 20:57:09
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70197&SearchTerms=Skiffer

Här är länken, den var inte lätt att hitta......

Skiffer funkar fint.

Har även Denon DP-51F, en direktdriven sak, faneret är inte så bra., det kanske blir en skifferplint till den också.

PG
PG Jeppsson Posted - 2011/07/15 : 20:27:56
Mats, jag byggde om en Lenco 79:a i en skifferplint, använde en skifferbit som jag hittade här på gården, bor på en skifferplatå på Österlen .

Skiffer är ett lättarbetat material, jag tror att jag hade tråd om bygget här på forumet, ska se om jag hittar den.

Bubbel och jag har filat på en del skiffer......

PG
Jojosoda Posted - 2011/07/15 : 15:52:09
Hejsan!
Ett tips kanske!? Det finns stenfirmor här i stockholm som tillverkar bänkskivor i olika stenmaterial. Jag vet att det finns spillbitar som blivit över efter måttanpassning osv. Du kanske kunde fynda en spillbit som de kan skära ut efter skivspelaren? Jag inbillar mig att en spillbit inte är alldeles för dyr. Men vad det kostar att skära ut för skivspelaren är säkert dyrare än spillbiten.
Om du åker och frågar någon dag, kanske du kan skriva en rad om vad det kostade, så där mellan tummen och pekfingret. Jag hade själv funderingar en gång i tiden och gissar att säkert fler går och undrar.

/Magnus

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000