HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Technics SL1200 eller ARGON TT-1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Hallon Posted - 2011/06/26 : 13:25:10
Hej!

Jag har ett par gamla Technics SL1200 MK2 som jag använt för att mixa med. På senare år har jag dock mer lyssnat på vinyl än mixat med dom. Jag har därför börjat fundera på om jag skall byta ut skivspelarna. SL1200:orna är ju lite "legendariska" men jag funderar på hur bra dom är när det handlar om att bara lyssna - jämfört med t.ex. en ny ARGON TT-1. TT-1 är ju en budgetspelare, men den är ju ändå flera flera år modernare. Anledningen till att jag tittar på just en ARGON TT-1 är för att den motsvarar det pris jag kommer få för mina 1200:or (styck).
På mina Technics SL1200 så har jag "Ortofon Night club E"-pickuper. På TT-1 sitter det "Ortofon OM5"-pickup som standard.

Blir det en ner- eller uppbyte om jag säljer mina 1200:or och köper en ARGON TT-1?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Hallon Posted - 2011/06/26 : 20:29:42
Tack för alla svar!
Det går dock snabbt i svängarna här. Jag har redan sålt dom.
Jag velade in i det sista, men beslöt mig ändå för att sälja.

Jag fick 5.400 för båda och då var dom inte i top-skick. Lite glapp, repor, lampor som inte lyser, ena nålen dålig osv. Trots det så var det inget överpris - det är vad dom är värda (dom är ju smått legendariska). Dock för mig som numer enbart lyssnar på skivor tänker jag att jag kan få något riktigt bra för de 5.400. Visst vore det trevligt om det blev lite pengar över, men säg att jag lägg 4000 kr på en skivspelare. Då tror jag ändå jag har gjort ett ganska bra uppbyte.
AlfaGTV Posted - 2011/06/26 : 20:12:44
quote:
Blir det en ner- eller uppbyte om jag säljer mina 1200:or och köper en ARGON TT-1?

Argon TT-1är väl en Rega P1 och det är ingen dålig spelare. Men jag tvivlar på att du byter upp dig, snarare ett sidospår. Nej, mitt tips är att du säljer den ena SLen och helt enkelt skaffar en DL-103 och en vettig RIAA som kan tämja en MC-pickis. Tonar en som sitter på SL1200 är ingen SME V men den trivs förbaskat bra med de lite motsträviga MC-pickisarna i min mening! Mycket underhållning för småslantar!
Mvh Micke
Bubbel Posted - 2011/06/26 : 17:14:04
Sälj den ena av 1200'orna och köp en ny tonarm och puppa en länk visar hur det kan bli http://thevinylanachronist.blogspot.com/2011/02/technics-sl1200-that-actually-sounds.html

Kolla runt lite på nätet så får du en uppfattning vad som går att göra.

Lycka till!

Anders
bearwik Posted - 2011/06/26 : 15:42:27
quote:
"Ortofon OM5"-pickup

Det är en ganska tråkig PU, har själv en OM10 som ska bytas ut.
Spara en SL1200 eller kö en sån här:
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1484&menu=1
opethic Posted - 2011/06/26 : 14:25:50
Förutsatt att dina spelare är i gott skick så tror jag nog att du behöver sikta högre än Argon TT-1 för att det ska vara värt ett byte.
Mitt förslag är att du säljer den ena spelaren och köper en ny Pickup till den spelaren du har kvar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000