HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 (Mar- (?))dröm!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Per Berger Posted - 2011/06/22 : 08:18:40
Jag sålde min skivspelare - en kraftigt moddad Thorens 160 med SME III - nån gång i början på 90-talet. Sålde även alla LP i samma veva, detta har jag ångrat bittert; idiot!! Samtidigt minns jag att LP var en frustration med skeva skivor, dåliga pressningar osv... Det var så skönt att gå över till ett "perfekt" digitalt media...

Idag sitter jag med en musikserver och alla CD-skivor inlagda på den, låter bra och är bekvämt. Jag är nöjd.

Men...

I natt drömde jag att jag köpte en vinylspelare igen! Drömmen var ganska stark och satt alltså kvar när jag vaknat. Ajaj...

Då uppstår ju ett par frågor OM jag skulle hoppa på det här med vinyl igen:

* Är det värt det med tanke på att jag får bygga upp en skivsamling från grunden igen? Jag är ingen ungdom längre (fyller 53) och min musiksmak har inte förändrats så mycket, sträcker sig från Supertramp, Pink Floyd och liknande via country till klassiskt. Är det begagnat som gäller? Är det i så fall svårt att få tag i bra ex? Måste man även köpa en skiv-tvätt i så fall?

* Vilken spelare/riaa/pu rekommenderar ni? Anläggningen består av en Squeezebox Touch med toolbox-moddar, en Cambridge DacMagic, en Cambridge 840A v2 förstärkare samt ett par QRS Callisto; samtliga kablar från Supra. På nåt sätt känns det som att en Cambridge 640p skulle passa, rätt? Om inte, vad? Och, som sagt, vilken spelare/pu?

Halva uppgiften för er vinylentusiaster är att svara på frågorna, den andra halvan att övertyga mig!

/Per
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2011/07/01 : 14:43:09
Klart du ska ha en vinylspelare igen. Det går jättefort att bygga upp ett bra arkiv av vinylskivor, både nya och gamla. Jag började om med vinyl igen för några år sedan. Började billigt men har bytt/ byggt upp vinylsvarven rejält. Nu låter det sjukt bra. Ska aldrig prioritera digitalt mer.
Per Berger Posted - 2011/06/27 : 16:12:09
Hehe, ok tack för alla råd och tips! Eftersom det nu är semester kanske jag ska lägga lite tid på att leta skivor om jag ändå är ute och "rör på mig" samtidigt som jag "kollar marknaden" - nytt och beg - vad gäller spelare/riaa. Så får vi se var det landar...

/Per
lennartj Posted - 2011/06/25 : 23:16:53
Även jag måste instämma, utan riktigt bra RIAA-steg fastnar en massa information på vägen.
För snart 3 år sedan pensionerade jag mitt då 24 år gamla Tandberg 3002 försteg efter att de senaste åren med allt tätare intervall tvingats bråka med glappkontakt, dist och skrap. Det hade helt enkelt för dålig komponentkvalitet för att vara värt fortsatta ansträngningar.
Vid det tillfället hade jag fått ett oväntat kassatillskott.
Jag hade redan ställt upp en diger kravlista för mitt nästa försteg och bevakat marknaden i flera år och slog till på det billigaste som uppfyllde eller överträffade alla punkter. En av dem var att det skulle kännas sannolikt att det är det sista analoga försteg jag köper (var redan då 55+).
Det blev McIntosh C2300 som jag är helnöjd med, deras första med MC-ingång av högsta klass och alla bekvämligheter. Belastningsresistansen kan varieras med fjärren under pågående spelning!
På MM-ingången ställer man kapacitansen på samma sätt.
Den memorerar även tonkontrollsinställningen per ingång, så på MM har jag lagrat en ungefärlig anti-RIAA för 78-varvare samt mono.

78-varvarna spelar jag än så länge på min första skivspelare, en Garrarrd SP25 Mk.II jag köpte på 1960-talet, som råkat bli stående hos mina föräldrar, men nu försedd med Ortofon OM78.

Till hösten väntar nästa projekt, en Thorens TD124 där motorn inte startar.
Dof Posted - 2011/06/25 : 21:02:50
Jag får nog hålla med om att det var överilat att sälja din Thorens och dina LP. Men det är rätt lätt att hitte både en bra beg skivspelare och beg vinyl till hyfsade priser. Tycker dock att de bästa vinylproduktionerna var före -90. Det är ju inte bara vinylen som avgör att det låter bra utan även vad hur ljudet hanterats i studion. När CD:n gjorde sitt intåg så förändrades även studioutrustningen från analog till digital. Möjligheterna som detta innebar för studietekniker vsr oemoståndlig. Frestelsen att manipulera och komprimera ljudet för att passa massmarknadens krav tog överhand. Det innebär, enligt min åsikt, att de flesta nypressade LP inte låter nåt vidare. Man tar helt enkelt CD mastern och graverar med. Blir oftast kass.
Det kostar inte jättepengar att fixa en vinylrigg av klass. Köp en bättre beg Thorens svarv och bygg om. Så här gjorde jag:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65892&SearchTerms=herr,thorens
Sen kan jag inte nog betona att rätt RIAA har stor betydelse för vinylnirvana. Själv så har jag testat ett antal innan jag blivit nöjd. Numera så spelas det med en Mark Levinson No.320S med inbyggt RIAA och det låter gudomligt....
donald Posted - 2011/06/25 : 10:34:17
Kan bara hålla med om att de äldre kvalitets skivspelarna håller måttet absolut.Gillar de äldre direktdrivna japanska spelarna.Har idag en Denon dp-59l och en Kenwood kd-990 som jag köpt till hyfsat billiga priser.Mycket hög kvalite på allt utförande.Sen är dom snygga som attan också.Har satt på fina mc-pickuper på dom.En Lyra Dorian på Kenwooden,och en Ortofon Rondo Bronze på Denonen.Bägge kombinationerna spelar alldeles förträffligt.Ett bra riaa steg är nödvändigt att få till det.
Gubben i Kalmar Posted - 2011/06/25 : 10:27:58

Det är bra att Du skjuter ut hakan Anders Bubbel:
quote:
Nu tänker jag vara rätt fräck och påstå att verk från den gyllene tiden är minst lika bra eller bättre än det som produceras idag för verken av idag är inte bättre men däremot har tonarmarna blivit det.

Instämmer med Dig helt och fullt!
Bubbel Posted - 2011/06/25 : 09:42:08
Visst skall grabben ha en skivspelare allt annat vore fel .

quote:
OK, vad är prislappen och vad står det på skylten på en "mycket bra skivspelare"?

/Per


Här kan man gå två vägar, den ena är att gå direkt till en butik och handla över disk eller letar man upp en begagnad skivspelare helst en som är ens drömspelare.

Det kan bli dyrt vilket som men i det senare fallet kan man få en mycket bättre spelare än om den köper ny för samma peng.

Men om du frågar mig så hade jag hoppat på begagnad spåret direkt dels för att jag har hittat en del roliga spelare och att man får mer för pengarna. Enda problemet är att man får leta ett tag innan den rätta dyker upp sedan får man med största sannolikhet göra en service eller en renovering. Jag tror att det skall inte vara något problem då du är i moddsvängen.

Nu tänker jag vara rätt fräck och påstå att verk från den gyllene tiden är minst lika bra eller bättre än det som produceras idag för verken av idag är inte bättre men däremot har tonarmarna blivit det.

Att jag vågar påstå detta är att jag har hjälpt många med deras skivspelare genom åren tyvärr har jag sett att det som är sämst på nya spelare är lagret. Oftast håller det samma nivå som mellanpris spelare från 80-talet men också att de inte håller.

Ta en Thorens som exempel rätt skött lager har den fungerat i 40 år och kommer säkert att hålla lika länge till. Men det stora problemet är reservdelar alternativ till detta är att köpa en till som resevdelsmaskin.

Riaa kan bli dyrt det finns många olika smakinriktningar här allt från stampa takten till väldigt korrekt avspelning eller med cd liknande karaktär . Ett tips är att leta reda på ett Linn Linto eller kan du bygga ett http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html som är helt fantastiskt. Jag har haft mitt sedan 04 och än har jag inte hittat något som har fått mig att fundera på att byta trots att man har provat det mot "bättre" riaa (läs dyrare).

Pu är nog mer en smaksak vad man är ute efter MM eller MC väljer man efter behag själv gillar jag Shure's puppor och använder M75 eller V15 typ3 men en Denon 103R skulle inte sitta fel.

quote:
Jag är ingen ungdom längre (fyller 53) och min musiksmak har inte förändrats så mycket, sträcker sig från Supertramp, Pink Floyd och liknande via country till klassiskt. Är det begagnat som gäller? Är det i så fall svårt att få tag i bra ex? Måste man även köpa en skiv-tvätt i så fall?


Snack!! Du är purung fortfarande (är i samma åldersklass).

Du kan köpa en hel del av dessa skivor du gillar för små pengar på olika loppisar av olika kvaliteter men mitt tips är att köpa ett bra ex men hålla ögonen öppna efter ett superfint ex som man sedan ersätter det bra exemplaret med så gör jag det handlar oftast inte om stora summor allt från 1-20 kr.

Jag är förvånad över hur bra de flesta skivorna är i skick trots allt, folk där ute har varit rädda om sina skivor men visst det finns de som hade skivorna liggande på golvet och allt annat de utsattes för.

Sedan kan man prova på andra artister bara för att det är billigt gillar man inte det kan man låta andra köpa dem.

Att nya skivor skall vara bättre än de äldre håller jag inte med om jag har köpt en del men de har jag lämnat tillbaks då de är i klass med lågprispressarna från förr visst det finns bra men många är de inte. Att skivans vikt skulle vara en kvalitetsstämpel är bara marknadsföringstrick och har inte ett dugg med gravyrens kvalitet att göra oavsett vad andra påstår.

Jag har en skivtvätt men den används inte så ofta som man kan tro men när man väl använder den på smutsiga skivor så är den ovärderlig.

Anders
lennartj Posted - 2011/06/24 : 17:21:12
Om jag skulle köpa nya prylar för vinylavspelning idag som inte är sämre än mina gamla handlar det sannolikt om 30-50.000 kr. Ska skivtvätt och RIAA-steg räcker inte ens det.
Min nuvarande skivspelare köpte jag för 27 år sedan för ca 8.000 kr och kompletterade kort tid därefter med elektronisk motorsstyrning för 2.000 kr. Den har aldrig varit undanställd utan hela tiden använts nästan dagligen. Senaste pickupen, Lyra Dorian gav jag 8.000 kr för för ett par år sedan, men den hann stiga till 10' innan Lyra ersatte den med Delos som instegsmodell för ytterligare lite högre pris. Jag vill påstå att om skivspelaren har kvalitet nog att göra en pickup i 10.000 kr-klassen rättvisa gör en väl vald sådan att man är uppe och sniffar på high-end kvalitet.

De ganska saftiga priserna har jag kompenserat med massor av billig mjukvara. I synnerhet klassiska LP som hamnat i "fel butik" köpte jag för 1 - 5 kr/st, oftast i gott skick.
Nu tar det emot att betala 249 kr och uppåt för vanliga nya vinylskivor och audiofilutgåvor kan kosta över 400 kr/st via utländska näthandlare.

bearwik Posted - 2011/06/23 : 12:06:28
quote:
Vem känner samma sak när man trycker på play på en CD-spelare eller musikserver?

Jag.
Audiovector Posted - 2011/06/23 : 01:07:42
Man känner verkligen kärleken till musiken när man släpper ner nålen i spåret. Vem känner samma sak när man trycker på play på en CD-spelare eller musikserver?
AlfaGTV Posted - 2011/06/22 : 14:54:55
Jepp, håller med sladdis! Det är tokroligt när man hittar en trevlig, välhållen och eftersökt LP i loppisbacken!
Och sen tillkommer glädjen när man tvättat LP'n och får premiärspela den! Allt som oftast låter det förvånande bra om gamla skivor.


MVH Micke
sladdbarn Posted - 2011/06/22 : 13:27:23
När jag ägde vinylsvarvar tyckte jag det var riktigt skoj att försöka hitta fynd i gamla dammiga öl/läskbackar, blev överlycklig när jag hittade något skoj, ofta till bra priser
opethic Posted - 2011/06/22 : 13:18:48
quote:
Jag sålde min skivspelare - en kraftigt moddad Thorens 160 med SME III - nån gång i början på 90-talet. Sålde även alla LP i samma veva, detta har jag ångrat bittert; idiot!!
Det kände jag igen mig i som tur är hittade jag tillbaka för några år sedan.

Såklart att du ska starta upp vinylen igen - det finns få saker i livet som är roligare och trevligare än vinyl.
Begagnade skivor köper du på mässor, ebay/tradera, annonser osv.
Nya skivor (det finns massor av nypressade klassiker ute nu) kan köpas från webbutiker som tex. Hotstuff och Vinylbutiken.

En lista över webbutiker finns här:
http://www.recordnerds.se/butiker-pa-internet-t43.html
Vox Posted - 2011/06/22 : 13:18:39
quote:
vad är prislappen och vad står det på skylten på en "mycket bra skivspelare"?

Jag köpte min Opus3 Continou med en Cantus tangentialtonarm begagnad för 7000 SEK. Min bedöming är att den är en mycket bra skivspelare för de pengarna.
Jag hade en av instegsmodellerna av Project tidigare och det som slog mig mest vid bytet till Continou var att nästan allt "sprak & knaster", som finns på en del äldre skivor, försvann.
MartinN Posted - 2011/06/22 : 12:52:00
Jag köpte först en normal-spelare av märket Pro-ject men skall nu byta till en spelare som verkar vara för dyr. I mitt tycke har man nått optimum när man köper något som egentligen är litet för dyrt. Då vet man att uppgradering är stört omöjligt....
Per Berger Posted - 2011/06/22 : 12:28:27
Haha, MartinN!

OK, vad är prislappen och vad står det på skylten på en "mycket bra skivspelare"?

/Per
MartinN Posted - 2011/06/22 : 11:56:19
PS en verklig mardröm är att tvingas vara utan att njuta av vinylljud....
MartinN Posted - 2011/06/22 : 11:43:52
quote:
den andra halvan att övertyga mig!


Besök en bra hifihandlare och be att få lyssna på vinylavspelning. Detta borde få även en inbiten CD-fantast att uppskatta kvaliteterna. Dock måste man acceptera endel klick och plopp.
Vox Posted - 2011/06/22 : 11:23:24
Givetvis skall du skaffa dig en vinylspelare igen. Jag är nästan i din ålder, men till skillnad från dig har jag kvar alla mina vinyl som jag har inhandlat genom åren med start på 70-talet.
Det finns drösvis med begagnad vinyl att tillgå. Skicket och priserna skiljer sig åt mellan olika affärer. Du kan till en låg kostnad även köpa hela "samlingar" på t.ex. Blocket.
Under de senast åren har mitt vinyllyssnande exploderat. Det började med inskaffande av en mycket bra skivspelare och därefter har jag succesivt uppgraderat både pickup och RIAA-steg.
Jag köper numera en hel del musik på vinyl som jag även har på CD/FLAC. Mycket köper jag begagnat och har därför investerat i en skivtvätt. Även de nya skivor jag köper låter bättre efter en tvättning.
MartinN Posted - 2011/06/22 : 11:07:51
Jag kan inte personligen tycka om vinylspelare byggda med det 'exklusiva' materialet MDF (sågspån+lim) + ytfaner i plastlaminat. Akrylplast till tallrik kan vara riktigt ur väljudssynpunkt men tröttnar ingen på designen med transparent plast ?

OT VARNING !!!
Gubben i Kalmar Posted - 2011/06/22 : 10:40:01

quote:
I mitt tycke var Thorens äldre spelare mycket bättre tillverkade förr (gedignare) än numera.....


Tyskarna har alltid byggt "ingenjörs-mässigt".
Dessutom fans det pengar att investera i diverse vertyg, typ
"press-gjutning". Det ena gav det andra och spelarna blev
"solidt" byggda.

Ibland har man lust att starta tillverkninge på rent ideell
basis. (approå "(Mar- (?))dröm!")

MartinN Posted - 2011/06/22 : 10:21:12
Ny vinyl i audifilpressning är dyrt och även beg. vinyl kan tyckas bli allt mer populär och vad jag har sett så säljs också de ganska dyrt. Man får alltså anstränga sig och söka efter fynden.

Spelare i normalbudgetklass har Pro-Ject, Rega och Thorens mfl.

I mitt tycke var Thorens äldre spelare mycket bättre tillverkade förr (gedignare) än numera, men visst är också dagens spelare väljudande.
Per Berger Posted - 2011/06/22 : 10:09:44
Absolut inte, uttryckte mig nog lite fel där, jag menar att min musiksmak nog reflekteras av min ålder, jag är inte ute efter senaste idolsamlingen på vinyl...
sopwith Posted - 2011/06/22 : 09:41:37
Skulle vilja säga att 53 inte är något problem för att göra det man tycker är kul eller känns rätt.
Per Berger Posted - 2011/06/22 : 09:35:12
Nej, sälja CD handlar det absolut inte om utan i så fall blir vinyl ett komplement.

Fler åsikter?

/Per

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000