HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Är silikon bra? ja jag är i rätt forum :)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
kansas Posted - 2011/06/09 : 20:35:20
Nån som kör med silikondämpning till tonarmen? Har en SME arm där valet finns. Så kanske ska börja titta på det. Blir det stor skillnad i ljudet?
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jan Posted - 2011/06/11 : 14:18:37
Jeg har en Triplanar MK VIIi og har aldrig anvennt silikone dæmpningen. Finder slet ikke behov for det og i de opsætninger hvor jeg har prøvet, synes jeg det dæmper liv og dynamik. Med visse unipivot armer er det en nødvendighed - Well Temered kan slett ikke køre uten! Men umetelbart har jeg fravalgt at anvenne silikonedæmpning.
MatsT Posted - 2011/06/11 : 09:17:28
Det råder lite delade meningar om dämpning och jag håller med om att det blir lite kladdigt med SME-karen men ser inte något stort problem med det. Jag har eller har haft SME3009, typ III och SME V med dämpning och bäst fungerade det med den reglerbara varianten i SME V. Karen med paddlar fungerar men det kan vara lite trixigt att få till lagom dämpning, jag tycker original-silikonet är lite för tjockt för de paddlar som följer med men det fungerar i alla fall bra med styva MC-PU'er som jag använder. Jag tycker du skall prova och ta reda på vad du tycker själv, det är ju enkelt att ta bort igen om du inte trivs. Är det FD200 du har så är de rätt eftertraktade och det antyder väl trots allt att många tycker att det är bra med dämpning.

Jag skulle aldrig komma på tanken att köra med en odämpad arm själv och har de senaste 30 åren enbart använt dämpade armar. Vad man lyssnar på för musik spelar förmodligen roll för vad man tycker men det är framförallt storskalig orkester som entydigt vinner på dämpning, det blir en helt annan kontroll på ljudet och man hör längre in i rummet.
PG Jeppsson Posted - 2011/06/10 : 19:21:49
Jag har samma upplevelse som hoktuna, silikonen kryper, det ser lite kladdigt ut runt armen.

Och jag märkte ingen subjektiv skillnad med eller utan silikon.
hoktuna Posted - 2011/06/09 : 22:51:56
Silicone förpestar elektronik säger di lärde.
Det kryper och förorenanar kontakter o dyl.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000