HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 AT-95 SA rekomenderas!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Sondek Posted - 2011/05/26 : 21:30:49
Vill bara tipsa om en fantastisk pickup för runt tusen lappen.

AT-95 SA med Shibata slipad nål.
Mycket musikalisk, detaljerad och välbalanserad pickup.
Låtar som förut mest var jobbiga att lyssna på med min gamla pickup är nu väldigt njutbara. Man hamnar lätt i musikens centrum och slutar att fundera på hur det låter. Jag har svårt och se någon annan pickup för runt tusenlappen som skulle vara lika bra på det. Min pickup är monterad på en Linn Axis med Akito arm men den fungerar nog väldigt bra på en Rega, Projekt arm också. Tror att den spöar pickuper för flera ggr priset. Tidigare haft bl.a. Linn Adikt som kostar 4 ggr mer och jag vill nog påstå att denna pickup ligger väldigt nära den i musikalitet och på andra områden kanske till och med bättre. Tror att den spårar väldigt bra då jag upplever att väldigt många tidigare tråkiga låtar fått nytt liv



http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=LPGAT95SA
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PK Posted - 2011/07/17 : 17:11:34
AT-95 sa säljs även av turntableneedles.com
http://www.turntableneedles.com/phono-Cartridge-AT95SH-AT95SA_p_3949.html
Kostar 128$+frakt.
Jag vet ej vem av lp gear eller turntableneedles som har tagit fram denna då det är en AT95E pickup från början som de båda firmorna har satt på en av JICO tillverkad shibataslipning.
Ett annat förslag om ni inte vill lägga 1000 kr så finns AT 120E för 70$ från samma firma då kommer ni undan frakten ochså då det blir automatisk frakt över 75$.Kan ej säga skillnaden mot AT95 men AT120 är ju storebror till AT 95 och kostar ca 900-1200 kr här i europa.
Den är hemma i lådan med fraktförsäkring på 1.5$ under 500Kr beroende på dollarkursen.Finns även med linear contact eller AT 440 nål för mera pengar men då blir det frakt ovanpå detta.Tar ca en vecka.
Under 500 kr för en AT120E tror jag inte det gårt att slå.Har jämfört med OM-30 och DL-160 från denon och jag föredrar AT120E,monterad på Jelcoarm.Har även kört den mot Dynavector 10X4 och det vete fasen om inte rockskivor är mustigare med at120,Dynavectorn är tystare och lugnare men inte lika kul.Ja ni fattar nog vad jag menar.
Mycket bra köp.
Morsning korsning.
opethic Posted - 2011/06/16 : 23:45:39
Zamm - Den är framtagen av LP-gear, så det är nog bara dom som säljer den.
Jag blev själv sugen på att köpa en faktiskt.
Zamn Posted - 2011/06/16 : 23:30:04
Den verkar inte finnas i Sverige? AT95e finns hos Svalander, vinylbutiken etc. Måste man köpa den här från USA?
Sondek Posted - 2011/06/05 : 18:22:53
quote:
Är inte K9 en AT95E ??? Det är då definitivt en Audio Technica pickis...
Har du förresten lyssnat till ATN95HE, den hyperelliptiska varianten?


Stämmer att Audio Technica tog fram K9 (enligt Linns specifika önskemål gissar jag) någon gång på -80 talet. Nålen från AT95E går att montera på K9 men enligt bilden på denna länk kan man se att formen inte stämmer. http://electronics.audiopervert.com/linn_k9_stylus_replacement.htm

Har inte testat 95HE men hört att den skall vara bra också.

quote:
Kul med tipset Sondek! Var det smidigt att beställa från LP Gear?


LP Gear verka ha viss vana vid att kränga pickuper till oss på andra sidan atlanten. Fick min pickup hem i brevlådan för lite under tusingen.

lindvall Posted - 2011/05/28 : 11:16:01
Kul med tipset Sondek! Var det smidigt att beställa från LP Gear?
AlfaGTV Posted - 2011/05/27 : 10:55:36
Det var inte avsikten att dissa vare sig AT95E eller någon annan pickup, isf missförstod du mig
Den är riktigt underhållande och ett fynd för sitt pris. Och har du hittat en pickis som låter flera resor bättre för en knapp 500.-ing i prispåslag så är det bara att gratulera

Är inte K9 en AT95E ??? Det är då definitivt en Audio Technica pickis...
Har du förresten lyssnat till ATN95HE, den hyperelliptiska varianten?
MVH /Micke
Sondek Posted - 2011/05/27 : 10:25:59
quote:
salongsfähig


Hmm känner av din skeptism i det något subjektiva uttrycket.

AT-95 E har jag aldrig ägt så jag avstår att kommentera ditt uttryck ovan men att denna pickup är väldigt mycket mer svälspelande än min gamla K9:a med skaplig nål och att plattor som var jobbiga att lyssna på även med en Adikt jag ägt nu ger en klart godkännd upplevelse.. gör mindre ont i öronen och fler detaljer kommer fram. Distar mindre talar nog för att den inte bara låter som en lite hottad AT-95E utan flera klasser bättre. Gissar att den smiskar en och anna Ortofon, Goldring pickis för minst dubbla eller tredubbla priset
AlfaGTV Posted - 2011/05/27 : 08:29:13
Trevligt, kul att höra om produkter som ger stor behållning men inte kostar hela månadslönen!
Låter lite som en salongsfähig AT-95E då! Den är ju kul med, men kanske inte den mest renspelande och finessprioriterade pickisen!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000