HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 RCA kabeln från SME 3009 IIIs (Thorens 160b mkII)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
kansas Posted - 2011/05/25 : 21:23:17
Köpte denna beggade kombo och det verkar vara fel i RCA-sladden, bara ljud i vänster kanal, höger stendöd. Har lokaliserat felet till RCA kontakten till förstärkaren, lossnat inuti typ. Min fråga är: Går det öppna upp spelaren och bara koppla in en helt ny RCA sladd? SME armen har väl RCA honor direkt? Sitter det förresten nåt motsånd i SME originalkabeln? Hur göra annars? Tacksam för svar.
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2011/05/31 : 08:47:49
Den enda jag vet som säljer tonarmskabel är Svalander. Men han har å andra sidan ett gasnka förnuftigt utbud i olika prisklasser.

MVH /Micke
kansas Posted - 2011/05/31 : 00:21:21
Nu har jag iallafall testat olika kablar och märker ingen ljudskillnad... Men saken är iallafall att SME originalkabeln innehåller en konding som gör att kapacitansen höjs. Men detta styrs ju även av ett RIAA steg så rätt kapacitans får man nog ändå. Om jag fattat rätt så får man ju lägga ihop kabelns egna kapacitans med riaa:ats för att få en rätt siffra? Så kräver inte MM puppan extrema värden så klarar man sig. Har någon nåt bra förslag på tonarmskabel förresten? Van Den Hul har väl några vettiga?
lennartj Posted - 2011/05/30 : 13:53:17
Såvitt jag vet är lättviktsarmen SME 3009 IIIs olämplig för de flesta MC-pickuper så de hoppar jag över.
MM-pickuper är känsliga för belstningskapacitansen.
Nu är jag dåligt uppdaterad på de nyaste MM-pickuperna , men förr var de flesta optimerade för ca. 200 pF och några gav sitt bästa med så liten kapacitans som möjligt < 100 pF. Då gällde det att kabeln till MM-ingången både skulle vara kort och ha låg kapacitans, fast det finns pickup-modeller som kan behöva så mycket som 500 pF för att inte låta för ljust.
På de flesta någorlunda moderna SME-armar jag har sett ansluts utgående kabel med (vad en del kallar) DIN-kontakt, men den är lite speciell och ser ut så här

som du naturligtvis måste kolla att inte glappar, men jag upptäckte just att 3009 III finns med den här varianten

och om du inte kollat att RCA-kontakterna är rena och sitter i ordentligt där kan vi ju hoppas att det är enkelt åtgärdat.

Om du redan plockat loss hylsorna från pickupens 4 förgyllda stift

och har avbrott från något av dem till RCE-honorna på tonarmens undersida väntar riktig pill-jobb, men som du kanske anat finns rätt mycket bilder här http://www.theanalogdept.com/sme_dept.htm
kansas Posted - 2011/05/29 : 23:42:03
Jo precis, kapacitansen till riaa:at. Men hur noga är det? Mitt riaa har en kapacitans på 220pf. Då stämmer ju ändå inte siffrorna om kabeln lämnar 300pf. Vissa riaa steg har ju inställning även för kapacitans. Om jag då kör på en "vanlig" rca kabel och sedan switchar riaa:at till 300 eller nånstans i närheten, blir det då rätt?
Bubbel Posted - 2011/05/29 : 19:08:08
Jag ser det inte som några problem att använda andra kablar kondensatorerna är mest till för att öka kapacitansen när man har MM pickup vilket du redan är inne på i andra inlägget en bättre anpassning till grammofonsteget.

Anders
kansas Posted - 2011/05/28 : 19:22:41
Jag skrev fel, kondensator ska det vara. Det sitter nämligen en i SME originalkabeln. Den är där för att harmonisera med riaa:at verkar det som. Nån som har kunskap i ämnet som vet om det är viktigt eller om det funkar att byta till en standardkabel utan konding?
Bubbel Posted - 2011/05/28 : 08:02:18
Jag har kollat lite på nätet det verkar som att det är bara att bytta kabel men öppna lådan för att kolla först.

Att det skulle sitt något motstånd i kabeln är bara en myt, men själva kabeln har ett eget motstånd (t.ex. 50 ohm) detta får många att missförstå.

Du kan köpa vilken kabel du vill.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000