HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp mig att välja svarv.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MartinN Posted - 2011/05/18 : 07:46:12
Hej.
Jag har tänkt mig att satsa på vinyl och köpa ny LP-spelare. Min budget är ca 10000-20000kr. Det viktigaste är att jag får ett bra ljud för klassisk, symfoniskmusik och akustisk jazz. Designen och materialen är ganska viktiga och snygg spelare är ett plus. Jag har för tillfället en Project RPM-5 och jag vill helst INTE uppgradera inom märket Project, detta för att jag inte är helt nöjd med byggkvaliteten och materialen.
Har själv funderat på kandidater som Rega P5, Michell Tecnodec eller Gyro SE. Please, ge mig tips om era favoriter.
Är inte heller ute efter begagnade och 'slutkörda'? spelare.

Sedan en extrafråga. Hur dyr pickup bör man skaffa till en 15tkr spelare och vilken pickup skulle ni rekommendera för klassiskt och jazz ? Har sneglat på Transfiguration Axia, Benz micro Glider och Ortofon Cadenza Red.
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Junepe Posted - 2011/05/20 : 14:08:09
Tipsar om en annan liten skapelse till arm.
Skulle gärna själv vilja testa denna, men det kanske får bli på den framtida Moving Coil riggen.

Hur som helst är den underbar att bara vila ögonen sina på! Den på en Audio Note TT-1, yummy!

http://www.audiomods.co.uk/index.html
MartinN Posted - 2011/05/19 : 12:59:37
OK. Jag är inte så intresserad av begagnat eftersom marknaden i Finland är relativt liten - det finns t.ex. nästan inga Linn LP12 på marknaden och dessutom är forumen och annonserna verkligen få. Sedan är jag rädd för andrahandsaffärer där säljaren skall paketera och posta en så bräcklig kombination som spelare-tonarm utan original emballage.
Bubbel Posted - 2011/05/19 : 11:47:44
quote:
Är inte heller ute efter begagnade och 'slutkörda'? spelare.


Jag blir lite sur när jag läser sådant som "slutkörda" spelare.

De skivspelare av kvalitet som nämns i tråden t.ex. Thorens TD 160 eller Opus kan man med lite enkel skötsel låta gå som arvegods i flera generationer utan att de visar nämnvärt slitage på lager.

Jag hade hoppat på begagnattåget och fyndat det finns en del där ute som har hoppat på den nuvarande trenden med "vinyl" men tröttnat då de aldrig använder eller helt enkelt inte gillar det längre.

Anders
MartinN Posted - 2011/05/18 : 14:32:59
Jo, jag har nästan bestämt mig för Michell Tecnoarm, och sedan lutar det starkt mot Avid Diva II eftersom denna är enkel att få tag på nära mig här i Finland. Dessutom blir den relativt sett billigast för att den inkluderar motorstyrning som måste köpas extra till andra spelare.
Men, visst är det bra med alternativ. Tyvärr skenar budgeten men dock så är tanken att nu passa ihop en spelare som duger för lång tid framöver.
opethic Posted - 2011/05/18 : 14:05:18
Hanss T-10 el. Simply Black Magic kanske?
Det är två av spelarna som jag funderar på att köpa.
Båda spelarna går att få med nästan vilken arm som helst och till din musiksmak kanske det går åt en MC-pickup?

Kanske en Michell Technoarm?
Då har du ca. 6000 kr kvar till PU ( om budgeten är 20000 kr)

HLindgren Posted - 2011/05/18 : 13:24:14
Beg Ariston, byte av tonarm och en bra pickup så hamnar du en bra bit under din övre gräns. Lite roligare spelare en beg Oracle, svårt att hitta i Sverige men på Ebay dyker dom upp ibland. Finns massor i det spannet du hade tänkt dig.
Vox Posted - 2011/05/18 : 12:22:55
Jag yrkar bifall till mattas inlägg med den ändringen att jag har en Denon DL-103R och oavsett musikstil så låter det mumma.
En Opus3 Continou med cantusarm finns både att köpa som nytt eller begagnat.
matta Posted - 2011/05/18 : 10:18:36
Jag slår ett slag för Continuo med tillhörande Cantusarm. På min har jag satt en Benz Ace Low, och Chet Baker och andra jazz-giganter låter mumma i mina öron
AlfaGTV Posted - 2011/05/18 : 09:56:39
Intressant fråga! Tycker du har valt att lägga dig i ett prisintervall som är riktigt hett, många intressenter där...

För min egen del skulle jag tveklöst leta välskött begagnat, då du får oerhört mycket för pengarna t.ex.
Linn LP12 med Lingo och Ekos/Ittok LVII
Thorens TD 160HD, TD2030 (mitt eget beg-fynd)
Clearaudio Champion/Solution m.fl.
VPI Scout/-master/Classic
Kuzma Stabi/Stogi
Avid
Origin Live
Opus

Men vill du ha nytt så har du ju fortfarande ett gigantiskt urval:
Clearaudio Performance/Marantz TT15/Pathos med Unify arm
Avid Hifi Diva II
Rega P5-P7
Wilson Benesch Full Circle
Thorens TD309
Audio Note TT-1 (Systemdek hottad med akryltallrik etc.)
Funk Firm har säkert flera som skulle passa

Vad gäller pickuper skulle jag nog valt att testa Benz Ace eller Glider. Den senare lite mera neutral och renlärig, den förra lite roligare i mitt tycke!
Ortofon är naturligtvis trevlig, men BM är mitt val i det läget. Vad gäller Transfiguration har jag inte hört dem.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000