HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ojämn fart i trattgrammofonen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Johey Posted - 2011/05/09 : 22:22:18
Jag har nyligen införskaffat en trattgrammofon, uppskattningsvis från tidigt 1900-tal. Den fungerar och är komplett, sånär som på en kvadratisk träplatta som ska täcka botten. Inget man ser med mindre än att lyfta upp apparaten och titta under.

Den låter som jag föreställer mig att en trattgrammofon ska låta. Skorrigt, massa diskant och helt befriat från bas. Fantastiskt! :)

Vad som är mindre fantastiskt är att den är ojämn i hastigheten. Den sackar ungefär var 20-30 sekund (sänker mellan en halv och en hel ton ungefär), för att sedan återställa sig igen efter 5-10 sekunder. Så håller den på plattan igenom. Det gäller även om jag vevar upp den allt vad fjädern klarar av. Ska det vara såhär, eller är det något som kan avhjälpas med lite kärlek? Ska jag byta fjäder eller olja mekaniken, eller något annat kreativt?

Om detta är helt normalt så är jag nöjd med den vetskapen, men om det inte ska vara såhär vill jag veta vad jag ska göra för att åtgärda det.
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
time Posted - 2011/05/27 : 08:53:45
Det finns en centrifugalregulator i den som behöver lite smörja, det är små vikter som styr utväxlingen. Titta på verket när den går så ser du hur det funkar, garanterat microprocessorfritt :)
Bubbel Posted - 2011/05/12 : 11:55:46
"grease" är fett på ren svenska men kolla upp var det skall appliceras först och se också om det finns andra problem innan du till för nytt fett annars så blir det mer arbete bara för att man har bråttom.

Anders
Johey Posted - 2011/05/12 : 08:59:56
Minsann. Det ska jag kolla upp! Tackar!

När jag kollar youtube snackar dom om att lägga på "grease". Vad heter detta på svenska och var köper jag en lämplig variant?
Bubbel Posted - 2011/05/12 : 06:13:43
Om du frågar mig om varför den går ojämnt så tror jag att du får kolla upp om den är smörjd någonstans då behövs det nog bytas ut, det kan också vara lite rost som skapar detta eller att den behövs justeras någonstans. Att du behöver byta fjädern tror jag inte efter egna erfarenheter är den inte trasig, du har säkert skit i maskineriet.

Anders
Johey Posted - 2011/05/10 : 16:53:59
Jag köpte 100 av vardera mjuk, mellan och hård, så jag har så jag klarar mig ett tag för såväl myskvällar som ravefester. :) Samma säljare har även fjädrar i olika storlekar, så jag ska se om jag hittar en som passar min.
EAR Posted - 2011/05/10 : 15:36:47
Tror ni att ett fjäderbyte skulle avhjälpa variationen i hastighet?

Kan det absolut göra.
Det här med nålar är ett kapitel för sig då det dessutom finns olika material.
När jag tog över min efter min far så fick jag olika nålar till och då om man skulle ha kvällslyssning med lite mjukare stuk för att inte störa grannar eller dåtidens partynålar föt ev dansövningar
Du kan leta nålar i antik eller loppisbodar det brukar inte vara allt för svårt att hitta.En nål håller inte så länge så det är bra att ha lite på lager.
EAR Posted - 2011/05/10 : 15:31:02
Ja visst ja du hade en trattis min är en resehistoria
Johey Posted - 2011/05/10 : 09:02:12
Jag är ju ingen hejare på det här med akustik, men jag tycker det låter märkligt att det skulle ha någon större effekt. Det är ju i tratten akustiken skapas. Ljudet leds aldrig in i lådan, möjligen med undantag för lite spill och vibrationer som tratten skapar. En stor del av lådan fylls dessutom av mekaniken för att snurra tallriken, vilken jag tror tar kål på det sista av ljudet som eventuellt skulle ha fått någon fördel av att vistas inuti lådan.

Hade det varit en "vanlig" grammofon utan tratt hade det nog varit en annan sak, då det är själva lådan som producerar akustiken.

Men absolut är det värt ett försök! Jag har till och med tänkt utnyttja det faktum att plattan saknas på så sätt att jag ska fixa en passande platta, men iställetför att fästa den under grammofonen ska jag fästa den på byrån jag har den på, för att sedan jacka in grammofonen så den står stadigt.

Jag fick förövrigt hem min beställning av nytillverkade nålar från Nederländerna igår. Tre olika tjocklekar för att producera olika volymer. Har provat den tunnaste, som ska ge lägst volym, och det låter mycket bättre än med den gamla nålen som satt på. Troligen är dessa även mer skonsamma för skivorna.

Samma butik har även nya fjädrar till grammofoner. Tror ni att ett fjäderbyte skulle avhjälpa variationen i hastighet?
EAR Posted - 2011/05/10 : 08:09:06
Den fungerar och är komplett, sånär som på en kvadratisk träplatta som ska täcka botten. Inget man ser med mindre än att lyfta upp apparaten och titta under.

Jag hade nog försökt att få till en bottenplatta i rätt storlek.
Du kan ev räkna med att du lite hjälp i basen då också

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000