HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kuzmas dubbelmacka.(nu på bild)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2011/04/28 : 09:22:05
Har länge funderat på uppgraderingskittet till Kuzma stabiS, dvs en dubbelmackad talrik. Man ökar vikten och massan med två kilo, den mesta massan hamnar utanför själva skivan, vilket ökar momentet avsevärt. Tallriken hamnar väger då in på 7 kg, och ökar till ca 4cm i tjocklek. Jag tror att man även ändrar resonansserna och en del andra fysikparametrar, för den översta skivans anläggning blir endast 2cm i ytterkant medans den nya undre skivan ligger plant mot subplattan ca 4cm i innerkant vilket borde påverka att svängningar måste färdas en mycket längre sträcka och inte lodrätt överhuvudtaget.
Nu gjorde jag slag i saken och beställde denna uppgraderingstalrik, är det värt pengarna tro, eller bara en visuell brutalisering av denna rigg.
Forts följer.....
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2011/11/08 : 19:15:56
Hej, jo det stämmer, det finns kontakt i det horisontella planet med centrumpinnen. Men den huvudsakliga kontakten och i det vertikala planet ligger mellantalriken som vanligt på subplattan, men den övre och mellanplattan har bara kontakt ytterst, alltså där den mesta massan ligger och utanför själva vinylskivorna.
Hoppas jag förtydligat lite.
RTB Posted - 2011/11/05 : 22:09:58

Hej undrar lite om nedan;

quote:
Kontakten mellan de två skivorna sker enast längst ut och anlägningsytan är bara en cm, nu kommer det smarta, där massan är som tjockast o mest i båda talrikarna. Resultatet blir att vibrationer inte kan färdas den korta vägen rakt upp utan från centrum till ytterkant och vidare till övertalriken ( utanför själva LPn) och in igen.


Är det inte kontakt i mitten med själva mittpinnen/axeln?
Om inte, hur styrs skivorna mot varandra för att hamna centrerat?

För övrigt gillar jag teorin och tycker det låter väl genomtänkt även om jag inte kan se det helt klart framför mig. Vore intressant att lyssna.
Adagio Posted - 2011/11/02 : 16:31:16
Svårt att kora en vinnare, dom gör samma sak med ljudet. Stabiliserar, ökar driv, energi samt separerar ut alla små nyanser samtidigt som allt blir lugnare i positiv mening.
Det viktigaste men kuzman, iaf med stogiSarmen är att den står i våg.
Underlaget har också visat sig vara kritiskt på så vis att det påverkar i positiv eller negativ riktning.

bassman Posted - 2011/10/30 : 22:25:41
Ajajaj..fasen, nu blev man sugen på en uppgradering igen...
Har en Kuzma Stabi-s själv med Rega RB300 arm.
Adagio, har du både motorstyrning och extraplatta? I så fall, vilket gör störst skillnad?
/ANders
Adagio Posted - 2011/05/01 : 17:44:46
Snyggt o prydligt, fantastiskt väljudande. Som du säger"'vad ska man annars lägga slantarna på". Det känns som en helrätt investering så här i efterhand.
huzze Posted - 2011/05/01 : 15:57:27
quote:
Det följer med små mässingstassar till locket i kitet, för att kompensera höjdskilnaden.
Det är stil det!
repeterande Posted - 2011/05/01 : 15:10:22
Låter ju väldans intressant med den här uppgraderingen, genomtänkt som vanligt.
Dom där tassarna till locket är verkligen läckra tycker jag, fin integrering

Tror jag får ta mig en funderare, har sneglat lite på den innan men nu kändes det plötsligt svårare att leva utan en
5800:- är trots allt inte så dyrt i sammanhanget även om det kan tyckas dyrt i förhållande till vad man annars kan få för slanten..

byZan Posted - 2011/05/01 : 14:52:52
quote:
Det följer med små mässingstassar till locket i kitet, för att kompensera höjdskilnaden.

Det är de små detaljerna som gör det
Adagio Posted - 2011/05/01 : 14:13:47
Ska väl visa en bild på stridsvagnen inkörd i hangaren också.

Det följer med små mässingstassar till locket i kitet, för att kompensera höjdskilnaden.
Eref Posted - 2011/05/01 : 12:56:22
God!!! När jag ser såna bilder blir jag nästan rädd att jag tillhör nån konstig sexuell minoritet! Verkligen läckert!
Adagio Posted - 2011/05/01 : 12:33:29

En lite bättre bild, hoppas jag.
Adagio Posted - 2011/05/01 : 12:03:08
Ska resiza den, så blir den nog snyggare.
huzze Posted - 2011/05/01 : 11:54:01
LÄCKERT!

Fast nu blev väl bilden lite väl liten...
Adagio Posted - 2011/05/01 : 11:36:46
tog bort fulbilden.
optimus Posted - 2011/04/30 : 16:39:42
Vad kul att det blev till belåtenhet!
Grattis!
huzze Posted - 2011/04/30 : 16:18:52
quote:
Middiagen åts upp väldigt snabbt, som ett barn med ny leksak satt jag i matsalen och sneglade ut i rummet där stereon står. "Du får gå o leka" sa min sambo med halväten portion. Jag var inte sen iväg.
+1

Själv kommer jag att investera i nån slags skivklämma med lite tyngd i. Justeringsmöjligheter av VTA etc låter sig inte göras hos mig och vridmomentet är inte det starkaste på motorn, men när en större massa fått fart, så är den trögare att påverka och går jämnare, bra sugen på Svalanders 750-grammare...
byZan Posted - 2011/04/30 : 15:22:01
quote:
Middiagen åts upp väldigt snabbt, som ett barn med ny leksak satt jag i matsalen och sneglade ut i rummet där stereon står. "Du får gå o leka" sa min sambo med halväten portion. Jag var inte sen iväg.

Känner igen mig själv
quote:
På med samma skiva igen..... samma skiva, inte möjligt! Första intrycket var" vilken svärta, bakgrunder var otroligt tyst, dynamiken o snabbheten i transienter var mycket bättre, detaljer framträdde mot svärtan och massor av saker som jag tidigare inte ens hört på skivan avslöjades med ett fantastiskt lugn över alltihop. Allt blev bara bättre, inget blev sämre, absolut inget.

Känner igen det också

Ibland är allt bara så j**la bra

GRATTIS till en så lyckad uppgradering

Då saknas bara bilderna för att det ska bli en komplett redogörelse
Adagio Posted - 2011/04/30 : 14:13:42
Ok, nu kan jag inte hålla mig mer, bilder utlovas senare. När jag såg kittet jag beställt i affären blev jag skeptisk, mycket skeptiskt. Jag tänkte: Ska jag betala 5800 kr för detta, då får det banne mig bli bättre, jag har flera ggr tänkt att man skulle kunna göra en liknande platta på men verkstad, men enl en verkmästare jag känner skulle priset ändå bli kännbart för att få rätt finnish och för att inte tala om vikt, balansering mm. Även den exakta legeringen skulle vara svår att få fram.
Där stod jag alltså, vi får väl se ikväll tänkte jag.
Middiagen åts upp väldigt snabbt, som ett barn med ny leksak satt jag i matsalen och sneglade ut i rummet där stereon står. "Du får gå o leka" sa min sambo med halväten portion. Jag var inte sen iväg. För att få en referens hade jag låtit en skiva gå under middagen på låg volym. En skiva som har lite hård klang med många tydliga s, piano mm, nämligen Regina Spektors begin to hope.
Själva bytet eller uppgraderingen går blixtsnabbt, av med gamla talriken, på med den nya, på med den gamla igen och justera VTA några cm. Klart!
På med samma skiva igen..... samma skiva, inte möjligt! Första intrycket var" vilken svärta, bakgrunder var otroligt tyst, dynamiken o snabbheten i transienter var mycket bättre, detaljer framträdde mot svärtan och massor av saker som jag tidigare inte ens hört på skivan avslöjades med ett fantastiskt lugn över alltihop. Allt blev bara bättre, inget blev sämre, absolut inget. Från matsalen hördes "vilken skilnad" . Efter middagen blev vi sittandes hela kvällen båda två lyssnandes på skiva efter skiva, detta händer annars aldrig, vi var båda överens att detta var löjligt kul.
Att uppnå en lika stor ren förbättring av tex stärkare skulle kosta 50000-100000 kr sett ur detta perspektiv var det en prisvärd uppgradering, men sett till teknologi och matrial var det dyrt, man får ju en hel cykel eller två billiga projectspelare för samma peng.
Jag ska senare i samband med bilderna visa på vilka smarta klurigheter som denna design ger, istället för att bara öka massan och göra talriken tjockare finns det en riktigt listig tanke här. Merparten av de två extra kilona ligger längst ut, utanför själva LPskivan, själva extratalriken som vilar på subplattan är rätt tunn. Kontakten mellan de två skivorna sker enast längst ut och anlägningsytan är bara en cm, nu kommer det smarta, där massan är som tjockast o mest i båda talrikarna. Resultatet blir att vibrationer inte kan färdas den korta vägen rakt upp utan från centrum till ytterkant och vidare till övertalriken ( utanför själva LPn) och in igen. Simulerad massa Mao utan att lasta lagret med mer än två ynka kilo. Momentet i vridet blir grymt, det hörs nu knappt någon hastighetsförändring när man lägger på dammborsten om man nu gör det när man spelar, visst hör man det men det är jättestor skilnad mot innan.
byZan Posted - 2011/04/30 : 11:36:57
Adagio - alltid kul med att testa nytt, även om det inte alltid blir som man tänkt, men en erfarenhet rikare blir man iaf

I ditt fall så har jag ingenting att dela med mig av, men när det gäller Clearaudio och min egen rigg så kan jag informera om följande erfarenheter.

Det kan vara såsom lindvall skriver:
quote:
..att vid tyngre tallrik får man mer hifi, men kanske man tappar aningen i spelglädje

den erfarenheten har jag ibland upplevt själv när jag lyssnat på andra spelare, men det kan ha varit övrig utrustning som spelat in också?

Själv så har jag mycket hifi och tillika stor spelglädje på den rigg jag spelar på nu, detta utan att det blir för mycket av någotdera. Den största och bästa uppgraderingen jag gjort var när jag monterade på en Clearaudo Goldfinger Diamond v2 pu, snacka om dynamik och spelglädje
Vet inte om detta tillför något i dina tankar men jag önskar dig lycka till och jag ska följa tråden med stort intresse för att få ta del av dina erfarenheter

//byZan

Edit: rättat namn på pu
repeterande Posted - 2011/04/30 : 10:21:19
Jag hade helt missat den här tråden, är grymt nyfiken!!
Har själv gjort efterforskningar på både uppgraderad psu och platta, väntar med spänning på dina intryck.






lindvall Posted - 2011/04/30 : 10:08:00
Ska bli spännande att se vad du tycker, om uppgraderingen ger mer liv åt musiken, eller om det blir tråkigare att spela. En tyngre skivtallrik är ju inte nödvändigtvis bättre! Mina Nottinghamerfarenheter är att vid tyngre tallrik får man mer hifi, men kanske man tappar aningen i spelglädje.
huzze Posted - 2011/04/29 : 20:29:38
Jag vill se!
Adagio Posted - 2011/04/29 : 19:42:22
Ingen som är nyfiken?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000