HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivspåret och nålen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Falkman Posted - 2011/04/19 : 12:57:19
Har funderat en del på hur spåret i skivan ser ut. Och hur det påverkar/påverkas av nålen. Är det så att informationen i spåret ligger i olika lager eller nivåer? Har märkt ibland på vissa, (gamla?), skivor att vissa register hörs svagare än andra. T.ex. kan en skiva ha mycket bas men rösten på artisten hörs ganska svagt. Medans det kan vara helt annat på nästa skiva.

Är det där en bra slipad nål, eller en nål med viss slipning är bättre än andra? En nål som täcker hela spårets yta? Eller är det helt enkelt en dålig pressning av skivan? Kan en ny och bättre nål göra att en sådan skiva låter betydligt bättre?

Kan någon upplysa mig om grunderna vore jag glad
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2011/04/20 : 08:31:13
quote:
Funderar på att uppgradera till en annan pickup och min förhoppning är att även de skivor som låter lite sämre kommer upp en nivå.


Nu vill jag inte måla fan på väggen, det kan till och med bli tvärt om att man upplever de sämre skivorna blir ännu sämre. Oftast är det vissa musikstilar som är medvetet mixade så från början men överlag är det mesta ok.

Anders
Falkman Posted - 2011/04/20 : 00:27:12
Tack Alfa! Bra beskrivning av vad jag är ute efter. Länken var intressant. Det svänger om spåren kan man säga :) Har efter några veckors spelande upptäckt att vissa labels, såsom RCA, Virgin, Verve, Island och vissa CBS och Polydor, för att nämna några exempel, låter mycket bättre än andra labels. Så det skiljer en hel del på både pressningar och märken. Funderar på att uppgradera till en annan pickup och min förhoppning är att även de skivor som låter lite sämre kommer upp en nivå.
AlfaGTV Posted - 2011/04/19 : 20:34:32
Jag lägger till lite info, vet inte om jag är nå vidare på att förklara, men jag tycker mig ha erhållit en del vetskap genom åren iaf

Jag tror att det du först beskriver handlar mest om hur skivan är mixad o mastrad. Till en viss del kan dina undringar om nålslipningen påverka olika frekvensregister, men det torde inte vara så stora skillnader, som jag tycker mig uppfatta att du hör.

Däremot är det ett faktum att vissa nåltyper är mera kapabla att plocka fram information ur spåren än andra. Vad man ofta får betala igen med är då en känsligare pickup, vad gäller spårningsvinklar och liknande. Sen tycks det vara som så att begagnade skivor som slitits hårt kan låta bedrövligt med en viss nål, ofta samma typ som den slitits med. Spelar du den sedan med en mera avancerat slipad nål tycks denna hitta nya och i stort sett opåverkade ytor att plocka fram informationen ur. Summan blir att skivan låter toppen och slitaget blir knappt märkbart...

Mera avancerade nålslipningar blir ju per definition dyrare att tillverka dock. Fördelen med t.ex. en Denon DL-103 med rundslipad spets är ju att den påverkas defintivt mindre av vinkelfel i avspelningen. De har ofta en mindra kontaktyta i spåren vilket gör att de måste ha större nåltryck och även sliter mera på ytorna vid avspelning.

Som med så mycket annat handlar det om kompromisser...
Hoppas det var begripligt!
MVH /Micke
AlfaGTV Posted - 2011/04/19 : 15:59:25
Bra bilder:
http://reckon.posterous.com/vinyl-record-grooves-under-electron-microscop
MVH /Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000