T O P I C R E V I E W |
Johey |
Posted - 2011/02/11 : 19:41:12 Detta blir min första tråd på forumet. Jag är här för att lära mig allt jag inte kan om HiFi och skivspelare. :)
Imorgon (om vädret tillåter) tar jag en biltur på 40 mil för att en skivspelare ska införskaffas. Thoréns TD 160B mkII. Jag kan inget om såna här manicker, men enligt vad jag har googlat fram ska det vara en bra spelare som håller länge om man sköter den rätt.
Jag vill nu höra era åsikter. Tonarmen heter Infinity Black Widow och pickupen heter Audio Technica ATF5-OCC. Remmen funkar men bör bytas, enligt säljarens utsago. Jag har redan köpt en av Joel (som tydligen ska ha bra kunskap om Thoréns) tillsammans med en uppsättning oljeflaskor han tyckte jag skulle ha.
Passar dessa bitar ihop med varandra? Är priset på 1200 kr för spelaren (kringkostnader exkluderade) rimligt? Tack för alla åsikter och tips!
Johan |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Johey |
Posted - 2011/02/21 : 21:36:59 Tack för tipsen!
Nåltrycket har jag labbat lite med på måfå, men tycker mig inte få något vida bättre resultat.
Det där med vinkeln är intressant. Jag fick med något ark i originalkartongen till tonarmen som man tydligen ska använda för att göra någon slags kalibrering. Har ögnat igenom beskrivningen men utan att riktigt förstå vad det handlar om och om det ens är nödvändigt, men om det nu är detta det handlar om så ska jag definitivt ta en titt på det.
Ni tror alltså att det inte kommer dista ens på det allra innersta spåret om jag bara justerar grejerna? Jag har en 7" EP som är på 33 RPM av någon anledning, och de innersta varven låter verkligen kaotiskt (inte bara av det faktum är det är punk). Skulle det låta bra efter kalibrering blir jag mäkta imponerad. :) |
AlfaGTV |
Posted - 2011/02/20 : 19:06:29 Hallå Johey
Välkommen och grattis! Det låter som om du behöver ställa in pickupen vad gäller bl.a. spårningsvinkel. Om du tittar in på t.ex. http://www.vinylengine.com kan du ladda hem en s.k. arc protractor. Du kan välja en som är avsedd för Rega's armar då din har samma effektiva längd och monteringsavstånd som dessa. (237/222mm) En bit ner på denna sida hittar du en sådan.
Sen är det bara att läsa in sig på instruktionerna och plocka fram verktygen!
Kul, jag är säker på att spelaren kommer ge dig rejält med välljud! MVH /Micke |
Oberheim |
Posted - 2011/02/20 : 07:50:40 Du kommer säkerligen få ett bättre svar än mitt från de som kan mer om ämnet här på forumen. Men när jag hade distade röster på min skivspelare så avhjälptes det med att öka nåltrycket en smula. |
Johey |
Posted - 2011/02/12 : 20:06:35 Tack för glädjande respons!
Det är faktiskt inte min första skivspelare, men jag har tidigare bara haft en direktdriven Technics SL-2000. Nu är den i alla fall hemma och spelar underbart välljudande skrålig trallpunk. :)
Jag var felinformerad gällande pickupen. Eller nja, jag fick med den nämnda Audio Technica men utan nål och innehåll. Ser mest ut att vara ett tomt skal med kontakter. Vet inte riktigt vad man behöver komplettera med för att kunna använda den. Den som sitter på är en Ortofon av okänd modell. I övrigt tycker jag att allt är i fint skick, och locket har aldrig använts utan legat kvar i originalkartongen sen 1980. Nytt och fräscht. :)
Bra att ni gillar tonarmen. Jag har inte hittat så mycket om den på nätet, och själv har jag ingen kompetens att avgöra vad som är bra. Heh.
Men liksom på min gamla Technics distar rösten på innersta spåren på 33-varvare. Går det göra något åt det? Ska man kalibrera något? |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/02/12 : 09:13:44 Håller med, grattis till en fin spelare för ett otroligt bra pris. Tonarmen är riktigt bra, låg massa men designad för MC pickuper, den AT pu som sitter på är också riktigt bra men har låg utnivå 0,3mV. Det funkar inte att koppla den direkt till din Sony, det behövs en stepup av något slag, helst trafo, ATF5 skall lastas med 100 ohm eller lägre, gärna ner mot källimpedansen som är 12 ohm.
Separat riaa med mc ingång fungerar också men det skall helst ha ställbar ingångsimpedans.
Ingvar |
Jojosoda |
Posted - 2011/02/12 : 04:34:08 Hejsan! Vill bara gratulera till en bra första vinylspelare. Jag har dock ingen erfarenhet av black widow men bör vara bra enligt hörsägen. Av egen erfarenhet så är ett externt riaa bättre än inbyggda. Kan ju vara en smaksak. Som med det mesta så är det till att lyssna sig fram vad man själv tycker är bra/bekvämt. Black widow är en arm med låg massa så du söker en pickup med hög compliance. Här finns info om armen.
http://www.vinylengine.com/library/infinity/black-widow.shtml
|
Johey |
Posted - 2011/02/11 : 21:05:38 Jag vill tillägga att jag tänkt koppla denna till phonoingången på min förstärkare Sony TA-F100. Skulle jag ha mycket vunnet i ljudkvalitet med ett separat RIAA-steg? Vad vore i så fall en adekvat prisnivå på detta? |