HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 V-lps eller X-lps eller nåt annat? Riaa för 4k?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ahultin Posted - 2011/01/13 : 09:14:35
Undrar om någon av er lyssnat och jämfört dessa två? (Spelar ingen större roll vilken X-LPS version vi talar om...).

Håller på att se över riaa-steget och hamnar gång efter annan tillbaka till dessa två... Men jag hittar ingen jämförelse på nätet så därför frågan till er.
Jag är ute efter ett Riaa som ger musiken sväng och rytm, jag är mer inne på PRAT än perspektiv. Kan tänka mig rör också...så kanske en TubeBox från Project? Eller ska man jaga en Black Cube eller nåt annat eller....? Budget på max 4k, gärna billigare (sett att en V-lps kostar strax över 1000:- på vissa ställen). Begagnat är inga problem.

Kom med förslag på vad man ska titta efter. Den ska paras ihop med en Rega P7 & Goldring 2300. Det kommer nog att bli MM under överskådlig tid framöver, även om jag kan tänka med en MC så småningom....
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ahultin Posted - 2011/04/07 : 18:09:53
Bra fråga - ja, åtminstone mer än V-Lps och X-LPS som jag hade hemma. Den svänger betydligt mer än de båda, samtidigt som den sträcker ut frekvensomfånget ordentligt. Bättre bredd mellan instrumenten och ett djup i inspelningen som jag inte hörde med MF stegen.
Om den har mer eller mindre PRAT än andra vet jag inte - jag tog en chansning när den dök upp beggad...
lindvall Posted - 2011/04/07 : 17:55:42
Har Mini Basisen bra PRAT?
ahultin Posted - 2011/04/06 : 06:56:25
Nu så är riaa inköpt (se i signaturen) - det blev ett begagnat ASR Mini Basis (mk1). Jag upplever det som betydligt bättre än något av MF:s produkter (X-LPS och V-LPS). Bredare ljudbild, större djup och framför allt en dynamik som heter duga! Det är så stor skillnad mellan det som ska vara tyst och det som ska vara HÖGT!
Spelade Metallicas "Black Album" igår kväll och det var något som hänt med Lars Ulrich...han måste ha styrketränat för det lät som om han slog hårdare och med mer finess...

Så - om du letar efter ett mkt bra riaa under 4k så blir min stående rekommendation att leta begagnat, och gärna efter ett ASR Mini Basis...
ahultin Posted - 2011/01/30 : 15:10:50
Så - mina slutsatser blev ungefär som ovan:
V-LPS - För pengarna så spelar det ruskigt bra! För den som ska börja färden in i vinylens förlovade land är det en no-brainer. Den spelar rappt och piggt, kanske lite "på" men stampa-takten känslan är hög.
X-LPS - Ger en mer fyllig känsla, den får en att lyssna med och bli mer i musiken än vad V-LPS.en klarar av. Jag skulle definitivt kunna leva med den här under en längre tid (även om jag konstant skulle fundera på att byta upp mig några steg till....)
Fast - just nu så ska jag ta det lugnt ett tag, fundera på att spela lite mer musik. Kanske byta riaa i sommar till ett som håller långt, riktigt långt... (Målet är att få till en riktigt, riktigt bra puppa på spelaren så småningom - typ Benz Ace S, Dynavector DV20mk2, kanske en Ortofon Kontrapunkt?).
ahultin Posted - 2011/01/28 : 19:08:20
Har kört med båda stegen nu under en vecka och kan säga att jag har mycket svårt att göra ett val mellan de två. I vissa lägen föredrar jag den ena, för att i nästa stund vilja ha den andra.... Jag TROR att jag skulle kunna leva längst med X-LPS, mest för att den ger ett lätt romantiskt skimmer hemma på en hel del skivor som jag lyssnar mycket på. Jag tycker att den ger en inte helt neutral ljudbild...
Å andra sidan så gillar jag V-LPS ordentligt, och med tanke på att den kostar under halva priset så..... man kan rymma en V-PSU för samma pris som en X-LPS.....

Eller så sparar jag pengarna en stund till...och satsar på en Heed Quasar, Dynavector P75, ASR Mini Basis, PS Audio GCPH eller något i den stilen (och parar ihop det med en Benz eller Dynavector MC-puppa....)
lars Posted - 2011/01/23 : 11:30:48
Bladelius PhonoFix beg borde du få för runt 4.000.
Ett bra steg för pengarna. Jag har haft ett själv.
ahultin Posted - 2011/01/21 : 21:20:15
Har lånat hem en X-LPS (V8) och V-LPS under helgen. Kunde inte låta bli att lyssna lite snabbt under kvällen på V-LPS:en (helt ny ur kartong och med cirka 1 timmes uppvärmning). Låter betydligt bättre än det inbyggda steget i Roteln. Kanske inte så tydligt på röster men framför allt på det som sker "bakom" i ljudbilden, instrument som kommer in från sidan blir fylligare. Man kan höra mer av efterklanger och på cymbalerna kan man höra fler nyanser. Återkommer med fler intryck längre fram.
Edit: Stavfel
ahultin Posted - 2011/01/16 : 11:26:04
Hmm..ska fundera och ev. ta en lyssningssejour i Sthlm vid tillfälle...
De som oftast kommer upp är V-lps, X-lps, Rega Fono, Heed, Lehmann m.fl. Det som lockar mest är kanske V-lps, delvis för att den är billig och kan ta MC, men även att den fick lysande recensioner i bl.a. Stereophile (den billigaste komponenten i Class A om jag minns rätt). Sedan kan man bygga på den med en extern nätdel...
Samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Om jag ändå tar steget att byta riaa så ska det vara till ett steg som håller långt - riktigt långt i PU-byteskarusellen som kanske (?) kommer senare...
Jojosoda Posted - 2011/01/13 : 15:48:14
Heed Questar!?
Kanske ett alternativ. Men som med det mesta så behövs det kanske provlyssnas på först. Kan inte påstå att jag sett det begagnat. Men den går ju i ramen för budget iaf.
Annars brukar Clearaudio gå för bra priser emellanåt på tyska e-bukten, ett annat alternativ kanske!?
Precis som Heed så vimlar ju inte Clearaudio riaa begagnat, kan man ju ha olika förklaringar till. Men är man optimist så är det av en bra anledning. (Gemene man som äger dessa är nöjda).

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1589&menu=1
RobertH Posted - 2011/01/13 : 11:53:45
Har haft en TubeBox SE från Pro-ject. Med originalrören är den lite brusig, men låter riktigt bra (med tanke på priset). När jag böt till några Siemens NOS rör så blev det betydligt bättre (lägre) brus också.
Försök kolla beggatmarknaden, sålde min för 2000kr och det är nog därikring de brukar ligga!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000