T O P I C R E V I E W |
Junepe |
Posted - 2010/12/29 : 20:38:21 En lång-kort historia. Var och rotade i en släktings förråd i dagarna, på grund av att det under julmiddagen kommit till min kännedom att det fanns en gammal avdankad vinylsnurra begravd i en kartong djupt inne i detta förråd.
Visste inte mer än att det var nån gammal 80tals "skit" som kanske hette "Symantec" hick hick. Inte visste jag att dom tillverkade skivspelare innan anti-virus programmen sa jag med ett ödmjukt leende
Med min blivande snurr mecenat tätt i ryggen uppspelades följande déjà vu. -Can you see anything? -Yes, wonderful things, svarade jag då ficklampan fokuserade på en röd text bestående av Systemdek IIX#8230;#8230;.. 900.
Skicket var, döm om min förvåning, oklanderligt!
Eftersom jag vet precis nada om denna apparat, så jag postar jag lite fotografier för att lättare få lite råd och hjälp. Det enda jag tror mig veta är att tonarmen ser ut som en Rega RB250.
Någon som äger/ägt denna Systemdek och har något att florera med. Vad är det för arm och nål tror ni. Vad för nålar passar, MC/MM. Vad borde man se över och uppdatera/byta, kablar osv. Ska den smörjas? Och alla andra frågor en novis kan behöva svar på.
(Denna är nu tänkt att ersätta min Dual CS505-4, så infon är mycket välkommen)
Behövs det fler förtydligande fotografier tar jag gärna dessa efter anvisning och postar gladeligen
Mvh Joakim
|
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Junepe |
Posted - 2011/03/09 : 14:34:47 För baktida framtida Systemdekare så informeras här nu om att fortsatt information om Systemdek 2x900 och dess färd finns att finna i mitt filament i medlemmarnas system.
Det sjunger just nu på Solberget. Uppgraderingen är massiv. Ljudmässigt och kilovis. Gram ökningar och platter övningar. Plint till oplint. Puppa eller inte. Allt cirklar inombords. Varthän finner jag musiken?
Tysk rörigt svärdifisierat brittiskt hifi fiddlande.. Följande delar följer lite senare just precis här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82218&whichpage=3
|
Junepe |
Posted - 2011/01/25 : 21:40:48 Ortofon OM40, Gung ho! En mycket välspelande och medryckande liten sak. Petersons lirande spåras upp vidare analytiskt jämfört med OM20, aldrig vassssst eller ansträngande för lyssnandet. En stor portion glädje och mys. Helt odiskutabelt klart två snäpp upp från OM20. Betydligt djupare utfall och musiken förkroppsligas mindre diffust framför mig. En tydligare orkester grimaserar och svettas någon gång på ett sextiotal. Den spårar fram dofter på ett sätt jag aldrig innan upplevt, bacon luktar liksom mer bacon än bacon själv tycker att bacon doftar. Skämt åsido. Har blivit mycket positivt överraskad av denna lilla nål. Mera laiv, rum och närvaro i väldigt mycket jag lyssnat på. Detaljer upptäcks igen och tillbakalutandet ökar ett par snäpp jämfört med innan.
(off topic inträffande, ginza- klick-klick-klick-klick.. faktura- bekräfta-pling-mail- hm!? Oj?! vad mycket det gick på, vart fasiken är impulskontrollen när jag som bäst behöver den?)
Men jag byter gärna tillbaka till OM20 när jag matar av till exempel Ozzy - The Ultimate Sin eller någon random High On Fire. Än så länge i alla fall. Vet inte varför, men den berikar något annat i denna typ musik. I alla fall tills jag förstått vad, men vad ända in i servus hejande flyg grisar! lyssna på musiken nu pojk.
Jämförelsen av OM20 och OM40, vilka båda 2 är mycket bra. Skillnaden är inte avgrundsdjup hemma hos mig, men dock ej heller ytlig som en vattenpöl. Den skillnad som är är upp till lyssnaren. Men det gav mig en idé, den nedanstående. Framtidens stall.
Man kanske skulle ha en Bronze och en Black i stallet. Beroende på publik och arena. Dags att få tag i en 2M Bronze.
|
Junepe |
Posted - 2011/01/19 : 21:40:28 Låg och halvslumrade i soffan till skenet av fotogenlyktans dova (läs: lampolja-snål-ägare) skimmer. Ingen musik på, inga barn vakna, inga apparater blinkandes i bostaden. Jo förresten, förstärkaren stod och glödde till sig. Men den räknas ej.
Svaga knackningar i fjärran avbryter mina hjältemodiga eskapader i drömmarnas landskap.
Kikar svenskt skeptiskt genom titthålet i dörren. Kunde ej se några sluga dammsuge bettlare med sina lömskt trumpet långa snibb dojjor som lätt kilas in mellan dörren och väggen, helt sonika gör dom detta obekymrat till råga på allt.
*Exakt här i skrivandets hetta det så kallade verkliga livet fick jag obegripligt fix sug på att lyssna på och läsa the Final Cut med Pink Floyd, ojoj vilket stycke. Älskar politisk musik!(inte då enbart att politik indelas i en färg utan även något helt annat mycket större) Måste varit det där dopaminet.*
Men vad nu i Karlavagnens alla icke-lysande stjärnor?! Där står ju för sjutton SuperFuzz med sitt långa hår och det smaskiga rock n roll leendet han förfogar över. In i farstun och det utbyts diverse artighets fraser. Vidare in mot apparat rummet. Ut ur skjortärmarna kommer följande.
1 styck fotoburk innehållande en Ortofon OM40. Så väldigt muntert. 1 styck nål våg, märke Sjöbo. Den kan visst tala svenska.
Mycket trevlig överraskning. Vi diskuterade olika rör, gamla hifi-affärer och andra musik relaterade minnen i någon timma. Givetvis med musik på under tiden, mestadels svagt men ljudligt ljudande Stockfish material.
Dagen efter samlade jag mina krafter för att försiktigt och med största möjliga NASA motorik lyckas föra av OM20 från sitt fäste utan att sitta med en lös RB250 i ena handen liknandes en luftkippande ål och ett dumstruts förvånat ansiktsuttryck.
Rotade fram lite älskvärt testa-ny-nål skivmaterial ur hyllan. Utan någon som helst tvekan, min älskade Oscar Perterson - Hello Herbie, så fantastiskt underbar skiva. Vilket hinholistiskt jäkla sväng. Svenska HiFi-Institutets Test Skiva 2: Bättre ljud. Lika spännande varje gång ;) Ernst drar en lärorik stereo historia.
Därpå lutades det tillbaka i schäslongen. Hello Herbie ska alldeles strax inleda sig själv. Även Pigs (Three Different Ones) kommer att smeka dröm positionen. Men nu Seite ett eller A1 om man så vill. Naptown Blues..
|
Junepe |
Posted - 2011/01/16 : 19:14:19 Det får nog bli att du tar och traskar över hit inom de närmsta 48 timmarna och spisa den nålen, är gruvligt nyfiken vad det är för skillnad. Hoppas den är avgrundsdjup "bättre" så att jag snabbare kan motivera mig till att sadla upp och snabbt rida ner till stadskärnan för att impuls införskaffa mig något orange, svart, blått eller guldigt.
Fick ett kanon erbjudande på en helt ny OM40 i fredags och funderar på att slå till. Men men, 2M har ju sin existens numera.
För HIFI i tiden! |
SuperFuzz |
Posted - 2011/01/16 : 11:40:41 Kul att du fick användning för OM20. Kan komma över någon dag så kan jag ta med OM40. Då kan jag lova att det blir skillnad. |
Junepe |
Posted - 2011/01/14 : 22:08:23 Först måste jag bara uttrycka min glädje över hur fantastiskt underbart oväntat skönspel som strömmar ifrån Systemdek och Ortofon OM20. Ser verkligen fram emot att bygga på den i framtiden. Funderar fortfarande över dess nästkommande öde. Det är så perfekt musikaliskt passande för mig just nu. Så lent, ömt och fridfullt. Fri med helt oväntad njutning. Samtidigt har nämligen fått det onda ögat till min NAD s500i. Inte för att jag för allt i världen skulle vilja byta bort denna kära byggd like a tank spelare. Bara en fix idé och helt sonika oresonlig kyla, jag favoritviserar just nu nykomlingen.
Jag har givetvis sökmotoriserat men hittar intet angående nedanstående.
Någon som kommer ihåg vad det ungefärliga nypriset för Systemdek IIX/900 låg på i affär runt i mellan en si så där år 1986-89? Någon som vet vart man kan få tag på dessa i närheten? Eller det är kanske bäst att klicka hem den direkt från källan. http://www.takefiveaudio.com/mall/shopexd.asp?id=401
Tankar och idéer är välkomna.
|
Junepe |
Posted - 2011/01/08 : 13:08:24 HLindgren man tackar för att bli påmind, som Mr Burns skulle ha uttryckt sig: Excellent med efterföljande fingerspel.
Jag har ju för sjutton en Ortofon OM20 på min Dual CS505-4. Att jag var så hemmablind så att jag totalt glömde bort detta Hur som helst, den sitter just nu på Systemdeken. Har kört ett par skivor nu och märkte direkt en mycket trevlig förändring. Red Hot Chili Peppers Blood Sugar Sex Magic fick kropp, dynamik och framför allt groooooove så trägolvet slits av allt takt stampande och svängom i salen. Märker dock ingen större förändring på våra mono skivor och det spelas mycket sådant i våran borg. Klass skillnaden mellan Systemdeken och Dualen är uppenbar, OM20 kommer nu mer till sin rätt.
Bra referens till framtida nål byte, har sneglat på Ortofon 2M Bronze men det är ju svårt när man inte kan lyssna hemma innan köp. Kan inte tänka mig att skillnaden skulle vara avgrundsdjup mellan dessa combatanter. Blir nog att sikta på kostsammare "bullseye".
Men tillsvidare är jag sjukt nöjd. |
HLindgren |
Posted - 2011/01/05 : 09:48:00 Lyssnat en del på den Systemdeken när det begav sig men då var den för dyr för mig så det blev en Dual, trånade väl efter SYSTEMDEK II eller AR RD 40. Men om inte minnet sviker så låter den väldigt trevligt och har för mig att det satt Ortofon OM10 eller 20 på den demo maskinen Hifi Shopen i Malmö hade.
Tycker helt klart att du ska skaffa en bättre puppa till den. |
Junepe |
Posted - 2010/12/31 : 16:24:30 Absolut! Där håller jag verkligen med. Plus att det är lärorikt och jäkligt kul på vägen. Har haft spelare sedan jag var 10 år, hehe fasiken 25 år, hur gammal/ung har jag blivit egentligen, men det har aldrig låtit så bra som det gör idag och då har det egentligen inte hänt något. Ungefär som att spara Sagan om ringen och läsa den första gången nu när jag är i mitten av trettiotalet. Fantastiska upplevelser att vänta vid varje nytt blad. Underbart att inte stressa fram det "bästa" i en värld.
Hehe fasen det där blev lite kvasi flum konstigt, men va sjutton det är ju sista dagen på tvåtusen tio enligt gemensam tidräkning
|
Jojosoda |
Posted - 2010/12/31 : 14:39:53 Välkommen till uppgraderingsjävulen! Riktigt skoj det här med vinyl. Det sköna är att det kan kosta hur lite eller hur mycket som helst och det låter bra eller mer bra...
|
Junepe |
Posted - 2010/12/31 : 13:44:49 Kanon kanon kanon. Alltid skönt att få lite start hjälp i letandet i form av samtal.
Comus: Tack för länken, helt glömt bort vinylengine
Jojosoda: Det verkar vara en AT-95E pickup som sitter på nu. Roligt att få köra den en stund. Tack för all utmärkt info, precis i min prisklass och svar på vad jag just nu ville veta. Ortofon och rega armen var ju bra att veta, gör det kanske enklare att bestämma sig för 2M serien, har sneglat i dagarna på denna och är väldigt sugen. Jag lyssnar otroligt mycket på vinyl så att spendera upp till 2M black skulle vara en möjlighet men måste läsa på om vad de egentliga skillnaderna är osv
Men jäklar i gatan vilket lyft det blev i ljudet jämfört mot min dual. Öppnades upp och blev sugen på mer mer mer... |
Jojosoda |
Posted - 2010/12/31 : 09:45:16 Hejsan!
Om du nu vill behålla systemdecksnurran skulle jag byta ut saker och ting gradvis. Men motorn behöver ju alltid ny olja, finns många förslag här på forumet vilken olja som duger bäst. Annars finns olja på Svalander. http://www5.svalander.se/shoppen/211 Håller med om att det ser ut som en Rega arm. Skall du behålla armen så kan du börja med en Goldring pickup som rega själva gärna tipsar om. http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_make_id=81&menu=2 Annars så Tycker jag att nya Ortofon serien 2M är väldigt trevlig.Jag äger själv en 2m blå väl värd pengarna. http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_make_id=79&menu=2 Ortofon är ju designade efter headshellen på Rega armen, enkelt å smidigt att ställa in med andra ord. Om du vill kika in på lite billigare pickuper så finns ju Audio Technica AT - 95 populär, Grado har flera alternativ, så som black, blue och gold. Shure m97xm från amazon kan kanske vara ett alt.
Hitta ett trevligt Riaa för överkomlig slant. Så som Pro Ject är bra och prisvärda http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=86&menu=2 Att byta tonamrskablage skulle jag lagt sist i uppgradering. Skulle rekommdera Van Den Hul kablage eller Clearaudio. Men alla små förbättringar blir en stor helhet, så i mitt tycke är det värt att göra alla små förbättringar som går. Ett annat tips som ibland glöms bort, att ställa snurran på ett hårt underlag. Så den står stadigt har jag märkligt nog tyckt vara av skillnad.
Några förslag att kika på iaf. Sedan vet jag inte riktigt vilken prisnivå du vill lägga dig på, men det mesta ovan går ju att tiodubbla om man har en större plånbok. Att leta begagnat kan ju vara ett alternativ.
Mvh /Magnus
|
Comus |
Posted - 2010/12/31 : 07:29:08 Hej!
Nu har jag inte ägt en sådan nån gång men tänkte bara tipsa om:
http://www.vinylengine.com/library/systemdek/iix.shtml
kan vara en bra start. |